AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #1 Skrevet 4. august 2013 Jeg har grådig lyst å kjøpe ett hus her jeg bor, det er relativt billig og ett flott hus. Her jeg bor er det ikke ofte hus havner på markedet og når de først gjør det så går de fort og det er meget billig og bo her (uten å gå på detalj hvor) Jeg vet jeg kan ta 100% lån her eller ta over lånet på huset, men jeg er usikker på om det er en dårlig ide. Jeg er veldig redd for å være lutfattig etter huskjøp og måtte leve på suppe for å betale lånet i måneden. Alt i alt vil det koste ca 15.000 i mnd med kjøp og strøm og andre avgifter. Det er ca hele min lønn, og mannen sin lønn er ca 15.000 til 25.000 i mnd, det er litt forskjellig med tanke på salg og utgifter, trenger ikke gå inn mer detaljert på det heller... Er det greit å kjøpe hus med slik inntekt? Hvordan var det for deg når du kjøpte hus? hvordan var økonomien før og etter? Var det vanskeligere økonomisk enn du trodde? Anonymous poster hash: f3955...494
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Dere får ikke så høyt lån med dårlig inntekt.Anonymous poster hash: fc781...937
Avalon Skrevet 5. august 2013 #3 Skrevet 5. august 2013 Dere får ikke så høyt lån med dårlig inntekt.Anonymous poster hash: fc781...937 Lønna deres sier da ingenting om hva de har på sparekonto.... 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #4 Skrevet 5. august 2013 Ingen problemer for dere å leve på den lønna Anonymous poster hash: 01ad9...1da 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #5 Skrevet 5. august 2013 Jeg merket ikke at vi fikk det trangere etter at vi kjøpte hus. Men her i byen er det dyrt å leie, så da ble det ikke store forskjellen på det vi betalte før og det vi betalte etterpå. Største forskjellen hos oss, er vel at før var det lettere å spare. Med et hus følger det utgifter - vi måtte nettopp skifte ut taket til 150 000. Så må vi ha rørlegger, elektriker, noe må gjøres i hagen, etc. Det går fint, altså, men det blir ikke noe til overs, alle bufferkontoene våre brukes til vedlikehold av hus. Men det er jo også en investering, og det er jo en måte å spare på. Har dere utsikter til bedre lønn i fremtiden? Hvor mye betaler dere der dere bor nå? Hvis boutgifter blir ca 15000 inkl strøm, vil det si ca 7500 på dere hver. Her i byen er ikke dette mye, men det spørs jo hvilke vaner dere har (reise mye? dyr bil? etc) i tillegg. Anonymous poster hash: 514b4...eb3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #6 Skrevet 5. august 2013 Jeg har grådig lyst å kjøpe ett hus her jeg bor, det er relativt billig og ett flott hus. Her jeg bor er det ikke ofte hus havner på markedet og når de først gjør det så går de fort og det er meget billig og bo her (uten å gå på detalj hvor) Jeg vet jeg kan ta 100% lån her eller ta over lånet på huset, men jeg er usikker på om det er en dårlig ide. Jeg er veldig redd for å være lutfattig etter huskjøp og måtte leve på suppe for å betale lånet i måneden. Alt i alt vil det koste ca 15.000 i mnd med kjøp og strøm og andre avgifter. Det er ca hele min lønn, og mannen sin lønn er ca 15.000 til 25.000 i mnd, det er litt forskjellig med tanke på salg og utgifter, trenger ikke gå inn mer detaljert på det heller... Er det greit å kjøpe hus med slik inntekt? Hvordan var det for deg når du kjøpte hus? hvordan var økonomien før og etter? Var det vanskeligere økonomisk enn du trodde? Anonymous poster hash: f3955...494 Tja. Ut fra de (veldig) lave inntektene og de unorske lånevilkårene så heller jeg mot at dette huset er i utlandet. Da vil jo spørsmålet først være: hvor godt eller dårlig kan dere leve på 15.000 i mnd? Hvordan ser arbeidsmarkedet ut? Deler av Europa er på vei opp igjen, men i andre deler er vi på vei utfor bakke, så vorst case scenario er nok at husprisen dumper slik at dere ikke får igjen det dere gav samtidig som at en (eller begge) mister jobben. Kan dere holde på huset 6-12 mnd mens alt går til skogen? Har dere råd til en dyr reparasjon på boligen? Hus koster fort en del i vedlikehold og slikt. Dersom lånerenten stiger, hvor går smertegrensen? Kan dere leve på 9.000 i mnd? 6.000? Så må dere jo ta stilling til om en (eventuell) ofring av ferier og luksus er verdt å eige dette huset. Kan være det for dere, vi vet ikke. Men i starten vil økonomien nok bli stram. Dere bør i alle fall spare opp en vedlikeholds- og krisebuffer på 40-50.000 helt fra starten. Anonymous poster hash: eff92...b68
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #7 Skrevet 5. august 2013 Lønna deres sier da ingenting om hva de har på sparekonto.... TS skriver jo at hun er redd for å sitte igjen lutfattig og bare spise suppe, så da kan vi vel anta at det ikke står så altfor mye der Til TS, vi kjøpte et hus og endte opp med litt dårligere økonomi enn hva vi hadde håpet på, fordi leilighetene våre ble solgt i en "dump" på markedet. Et halvår før, og et halvår etter, lå tilsvarende leiligheter på 3-400 000 over det vi solgte for, så derfor ble huslånet stående noe høyere enn hva vi hadde regnet med. Men det er ikke krise, vi betjener lånet og har penger igjen, men jeg hadde selvsagt foretrukket et lån på 2,5 millioner enn ett på litt over 3 og vi må tenke mer over forbruket enn hva vi hadde regnet med. Når jeg likevel sover godt om natta, handler det om at vi tross alt har lån på under 50% av husets verdi. Å fullfinansiere et hus med lån synes jeg virker skummelt, hva om eiendomsmarkedet endrer seg eller huset har feil/mangler som er kostbare å utbedre? Til det siste, selv uten feil og mangler kommer det en god del utgifter med hus som man slipper når man er leietaker eller bor i leilighet. Akkurat nå googler jeg "trefelling" og "utskifting av takrenne", og begge deler ser ut til å bli en komplisert og dyr affære... som så mye annet ved hus. Neste år må vi beise hele utsiden og skifte ut en terrasse. Det er alltid et eller annet, og prisen blir fort høy. Når det gjelder lønna, så vil jeg tro dere greier dere på det. Dere er bare to? Ingen planer om dyre familieforøkelser? Som sagt tror jeg det går greit, men er både litt skeptisk til å låne hele verdien på huset, og så tenker jeg at selv om inntekten holder, så blir det litt best case-tenkning. Hvis det kommer til store utgifter på toppen av huslånet, eller hvis dere planlegger barn (aner ikke alder eller livssituasjon, kanskje det ikke er relevant) så tror jeg jeg ville prøvd å finne noe som hadde litt større sikkerhetsmargin. For som du sier, det er ikke morsomt å bo seg i hjel... Anonymous poster hash: 86e70...0dd
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #8 Skrevet 5. august 2013 Vell nå er det jo slik at mange sparer FOR å kunne kjøpe seg en bolig. Jeg vil gjerne leie her men det er ingen leiligheter som leies ut her, det er kun hus som er til salgs. I byen koster det ekstremt mye å leie, der betaler folk mer i leie enn hva folk her betaler på ett hus med strøm og alle avgifter. Jeg føler jeg ikke kommer noen vei når jeg bare leier midlertidig ett sted, er usikker på om vi får bo her ut året og neste år. Vi vil jo selfølgelig også ha barn, mannen 34 og jeg er 27.. så føler vi må komme oss igang her.. Anonymous poster hash: f3955...494
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #9 Skrevet 6. august 2013 Vi tok opp lån på 2.325.000 kr, og får utbetalt ca. 40 000 i måneden til sammen. Betaler til sammen 19 000 på lån, fellesutgifter, strøm, internett, tv og forsikringer. Vi har det mye romsligere nå enn før, men det var fordi begge var studenter før vi kjøpte Anonymous poster hash: 9a5b1...980
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå