Mulancholy Skrevet 4. august 2013 #1 Skrevet 4. august 2013 Vi har to leiligheter i huset vårt som skal leigast ut. Dette er helt nytt for oss og lurer på om nokon der ute har gode tips og viktige ting å hugse på?
Alina X Skrevet 4. august 2013 #2 Skrevet 4. august 2013 Leieboer burde ha depositum klart(månedsleie for 2-3mnd)fast arbeid og virke pålitelig. Tenk på om det er ok med barn,dyr,røyking osv og lær personen å kjenne så du ikke ender opp med en party person. Vær og oppmerksom på om personen ønsker langtid eller korttid, er slitsomt å leie ut til noen for så å måtte leie ut igjen 3mnd senere.....sosial garanti fra nav er heller ikke smart.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #3 Skrevet 4. august 2013 Ja kjedelig å finne noen som fester hele tiden, og plager den andre leieboeren. Sånn har vi det Anonymous poster hash: 7bf29...2f5
Gjest Armule Skrevet 4. august 2013 #4 Skrevet 4. august 2013 Man bør vite om det som står i husleieloven.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #5 Skrevet 5. august 2013 Les husleieloven grundig, og husk at utleie gjør deg til en profesjonell part som selger ett produkt, og at loven er der for å beskytte leietaker. Du bør også huske at du i snitt må beregne å motta husleie 10 av 12 måneder i året, og legge opp økonomien deretter. Det er også viktig at du ikke er avhengig av disse pengene hver måned for å betale dine egne lån, du bør ha en buffer på 2-3 måneders leie, i tilfelle leietaker er kronisk treg eller må kastes ut. Du bør også ha en buffer som kan dekke eventuelle skader (vannskader, tett kloakk, osv), bytte av hvitevarer ol på kort varsel, da slike mangler på leiligheten gir leietaker mulighet til å kreve redusert leie, dersom det ikke blir fikset innen rimelig tid. Anonymous poster hash: 51cf7...c11 1
cellar Skrevet 5. august 2013 #6 Skrevet 5. august 2013 (endret) Du bør også huske at du i snitt må beregne å motta husleie 10 av 12 måneder i året Anonymous poster hash: 51cf7...c11 Åja, så det vil si at jeg som betaler leien min 12 ganger i året kan droppe 2 av dem fordi det er "greit"? Endret 5. august 2013 av cellar
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #7 Skrevet 5. august 2013 Åja, så det vil si at jeg som betaler leien min 12 ganger i året kan droppe 2 av dem fordi det er "greit"? Er du så dum eller bare later du som? Utleier bør beregne dette, fordi man i snitt taper 2 mnd leie å året pga bytte av leieboer, mangler ved leiligheten osv. Tillegg til det over: Det kan også være lurt å legge seg litt under markedsleie, for å få langvarige leietakere, for å unngå at husrommet står tomt ved stadige bytter. Anonymous poster hash: 51cf7...c11 1
cellar Skrevet 5. august 2013 #8 Skrevet 5. august 2013 Er du så dum eller bare later du som? Utleier bør beregne dette, fordi man i snitt taper 2 mnd leie å året pga bytte av leieboer, mangler ved leiligheten osv. Tillegg til det over: Det kan også være lurt å legge seg litt under markedsleie, for å få langvarige leietakere, for å unngå at husrommet står tomt ved stadige bytter. Anonymous poster hash: 51cf7...c11 Så lenge man ser etter noen som har tenkt å bo der i noen år så er ikke dette en problemstilling. Er man smart så slipper man at leil står tom mellom to leiere også. Man skal ha en buffer, JA, men å si at man går glipp av 2 mnd leie blir litt feil.
ekkoet Skrevet 5. august 2013 #9 Skrevet 5. august 2013 Bruk en standardkontrakt, feks fra forbrukerrådet. Vær oppmerksomhet at feil i kontrakten som bryter med loven vil slå ut til leieboers fordel. Det kan og være gunstig å sette opp en tidsbestemt avtale slik at du er garantert å kunne skifte ut leieboeren etter en stund om det skulle skjære seg. Vært obs på at det er regler rundt varigheten på en slik avtale. Les litt rundt på forum om folk, både utleiere og leieboere, som har problemer. Man kan lære mye av disse trådene, er veldig ofte samme problemstillinger som går igjen (og således de problemene dere har størst sannsynlighet for å komme ut for). Sjekk også reglene for skatt. I bestefall faller dere utenfor skattepliktig inntekt og trenger ikke tenke på det, hvis ikke gjelder det å få med seg det som finnes av fradrag. Når det gjelder 10 av 12 månedersproblematikken, så er det vel 10 mnd som er tallet bankene bruker. Det er bare ment som en tommelfingerregel.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #10 Skrevet 6. august 2013 Og ellers kan jeg råde dere til å huske at dere leier ut til mennesker som skal leve, så om dere hører litt lyder som vaskemaskin og slikt må dere bli vant til dette (snakker ikke om party, høy musikk eller bråk o.l.). Leide hos noen som forventet at jeg skulle være musestille, slitsomt og jeg fikk aldri hjemfølelsen i mitt eget lille krypinn. Flyttet etter kort tid. Da ble de også sure pga mulig tapt inntekt Anonymous poster hash: 19dab...620
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #11 Skrevet 6. august 2013 Alltid krev depositum, helst opp til 3 måneder. Vurder nøye om dere vil tillate at de henger opp ting på veggene og ta masse bilder av leilighetens stand. Anonymous poster hash: 7af23...cd8 1
Mulancholy Skrevet 6. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 6. august 2013 Har lest at det går an å ha garanti som alternativ til depositum. Er det noko som blir betalt inn på forhånd på samme måte som depositum eller ikkje?
Gjest Badabing Skrevet 6. august 2013 #13 Skrevet 6. august 2013 Tror også du er ansvarlig for at det er røykvarsler og brannslukningsapparat i leiligheten. Mulig også at det skal være to rømningsveier? Du finner vel sikkert litt rundt dette om du sjekker på nett. Kan vel være greit å finne ut av om det er helt nye leiligheter og du ikke har alt slikt på plass enda.
Gjest Badabing Skrevet 6. august 2013 #14 Skrevet 6. august 2013 Har lest at det går an å ha garanti som alternativ til depositum. Er det noko som blir betalt inn på forhånd på samme måte som depositum eller ikkje? Antagelig er det da snakk om at NAV stiller garanti for de som ikke har depositum. Litt usikker på hvordan det fungerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå