Gå til innhold

Styrke/utholdenhets øvelser jeg kan gjøre hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger tips til øvelser jeg kan gjøre hjemme i stuen uten apparater og andre "hjelpemidler". Jeg løper 3 ganger i uken, men trenger litt styrke/utholdenhet innimellom disse løpedagene. Jeg ønsker å stramme opp rompe/lår, bli sterkere i armmuskulaturen og rygg/mage. Jeg prøver å google og det er så mye forskjellig. Jeg vet ikke hva som er mest effektivt og hvordan jeg skal gjøre det. Ja, jeg er en av de som må ha det inn med t-skje. Håper noen kan hjelpe meg :) Tusen takk!

Anonymous poster hash: 1d2ef...2c7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Situps, pushups, planke, bro, utfall

Anonymous poster hash: 75a90...bef

Skrevet

Stå på hender. Heng i noe. pull ups.

AnonymBruker
Skrevet

hvis du har smarttelefon kan du laste ned nike training club, de har mange ulike programmer med feks mageøvelser der man varierer øvelser underveis sånn at det ikke blir monotont type 50 situps el. jeg syns disse fungerer bra når det er oppstramming og ikke muskelbygging som er målet der man som regel vil trenge tyngre vekter.

noe som kan være vanskelig å få til uten noen hjelpemidler er ryggøvelser. spesielt da rhomboideus og latissimus da dette er trekkeøvelser (hhv motsatt som brystpress og nedtrekk med bredt grep - antar at du ikke er trent nok til å kjøre hangups med bredt grep) disse kan man trene ved å kjøpe en strikk med tung motstand som er ganske rimelig. om du er usikker på hvordan en øvelse gjøres er det som regel bare google øvelsen så finnes de videoer av dem samt viktige tips for å unngå feilbelastning, generelt viktig å holde ryggen rett og skuldrene nede ved styrkeøvelser. som vektbelastning kan du bruke egen vekt, fylte 1,5 l flasker, fotball/basketball etc. har du en fyldig sofapute er disse gode til å gjøre knebøy på et ben for å trene stabilitet og balanse i ankel, kne og hofte. samt ved planken, pushups ol for ekstra utfordring og stabilitetstrening.

hvis du har en lettere fjelltopp etc kan du få mye utholdende benstyrke ved å legge en av joggeturene dit. og tenk funksjonalitet når du trener. man gjør for eksempel mye mer vridebevegelser enn rett bøy av overkroppen og det er derfor lurt å gjøre skrå situps fremfor rette.

lykke til

Anonymous poster hash: 40f5b...2b6
Skrevet

Hoppetau? :)

AnonymBruker
Skrevet

hvis du har smarttelefon kan du laste ned nike training club, de har mange ulike programmer med feks mageøvelser der man varierer øvelser underveis sånn at det ikke blir monotont type 50 situps el. jeg syns disse fungerer bra når det er oppstramming og ikke muskelbygging som er målet der man som regel vil trenge tyngre vekter.

noe som kan være vanskelig å få til uten noen hjelpemidler er ryggøvelser. spesielt da rhomboideus og latissimus da dette er trekkeøvelser (hhv motsatt som brystpress og nedtrekk med bredt grep - antar at du ikke er trent nok til å kjøre hangups med bredt grep) disse kan man trene ved å kjøpe en strikk med tung motstand som er ganske rimelig. om du er usikker på hvordan en øvelse gjøres er det som regel bare google øvelsen så finnes de videoer av dem samt viktige tips for å unngå feilbelastning, generelt viktig å holde ryggen rett og skuldrene nede ved styrkeøvelser. som vektbelastning kan du bruke egen vekt, fylte 1,5 l flasker, fotball/basketball etc. har du en fyldig sofapute er disse gode til å gjøre knebøy på et ben for å trene stabilitet og balanse i ankel, kne og hofte. samt ved planken, pushups ol for ekstra utfordring og stabilitetstrening.

hvis du har en lettere fjelltopp etc kan du få mye utholdende benstyrke ved å legge en av joggeturene dit. og tenk funksjonalitet når du trener. man gjør for eksempel mye mer vridebevegelser enn rett bøy av overkroppen og det er derfor lurt å gjøre skrå situps fremfor rette.

lykke til

Anonymous poster hash: 40f5b...2b6

Takk for utfyllende svar. Skal definitivt sjekke ut appen :)

Hoppetau? :)

Hoppetau ja! Kjempe gøy og helt sikkert effektivt :)

Skrevet

Takk for utfyllende svar. Skal definitivt sjekke ut appen :)

Hoppetau ja! Kjempe gøy og helt sikkert effektivt :)

Jepp :) Jeg bruker det masse som supplement til løping, god trening for både kropp og sjel ;) Sleng på en runde sirkeltrening med situps, knebøy, utfall, pushups, planke, dips og vips så har du en knallgod treningsøkt! Bare fantasien som setter grenser for hjemmetrening :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...