Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2004 #1 Del Skrevet 20. april 2004 Lurer på følgende: Vi skal bygge oss hus neste år, vi har snart planløsningen klar for hvordan vi vil ha det... Bor i dag i egen bolig som da skal selges.. Lurer på i hvilken rekkefølge ting bør gjøres... Man kan liksom ikke skrive kontrakt med en husleverandør FØR man vet at man får lån, man kan vel heller ikke søke om lån FØR man vet hvilken hus man skal ha og kostnadene ved det.. Det er Husbanken vi skal ha lån i... Og sett å vi fikk lån og starter byggingen, når i prossessen bør vi legge ut nåværende bolig for salg, evt få takst... Man vet jo liksom ikke hva man får igjen for dette huset heller da.. Sett at vi prosjekterer med å bygge et hus til 2,5mill, og regner med å få 1,3 for det vi har nå... Og sikrer oss et lån på mellomlegget, HVA hvis vi plutselig bare skulle få 1,1mill for huset..og ikke få mer i lån, og det nye huset er 1/2 bygd... Skrekk og gru!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 20. april 2004 #2 Del Skrevet 20. april 2004 Da vi kjøpte oss nytt hus solgte vi leiligheten vi bodde i først. Det er alltid smart å vite hva man har å rutte med i forhold til hva vi måtte ha i lån. Og bra var det vi gjorde det sånn for vi fikk 140 000 mindre enn beregna for leiligheten. Men denne løsningen gjorde at vi måtte bo noen mnd midlertidig et annet sted da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hovedinnlegger Skrevet 22. april 2004 #3 Del Skrevet 22. april 2004 ja , det var sånn jeg tenkte også.. Man vet jo aldri helt hva man får igjen... Men det frister ikke å bo i mange mnd i en campingvogn eller hotellrom med 3 unger!! Dessuten må jo ny-huset planlegges LENGE før det skal bygges... Og det er jo forskjell på å planlegge et til 2 mill og et til 2,5 mill... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 22. april 2004 #4 Del Skrevet 22. april 2004 Få en takst/verdivurdering av huset. De finnes mange meglere som nå opererer med "gratis meglertakst/verdivurdering", få et par slike til å komme på besøk, så får du litt peiling på sånn ca hva du nesten kan forvente. Sett dine forventninger litt lavere, slik at heller får en positiv overraskelse enn en negativ en. Du er jo ikke bundet til å selge med det første selv om du får dem til å gi deg et anslag på verdi... Så har du litt å gå utifra i alle fall, selv om du selvsagt ikke vet hva du får før du selger. Og, det finnes da andre alternativer enn campingvogn eller hotell? Hva med å leie ei leilighet? Har dere kanskje familie i nærheten med en ledig kjeller for en kortere periode? Ellers finnes det faktisk utleieboliger... Uansett, lykke til, dette høres kjempespennende ut, jeg misunner dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esther Skrevet 23. april 2004 #5 Del Skrevet 23. april 2004 Jeg ville fått takst på huset og søkt byggelån utifra det. Om salgsprisen skulle variere litt fra taksten så tror jeg ikke banken er vanskelig for det. Selv måtte jeg øke lånet flere ganger under byggeperioden - fordi ting ble dyrere enn først antatt. Men jeg hadde som sagt blitt boende der jeg bor fram til det nye huset står ferdig - byggelånet blir ikke konvertert før etter at huset er ferdig så det er ikke slik at man betaler på to lån i byggeperioden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 23. april 2004 #6 Del Skrevet 23. april 2004 Først få takst på gammelhuset, så søke lån. Du får jo vite hvor mye du kan forvente å få i lån. Så tar du kontakt med husleverandør. Når dere har pratet springer du igjen i banken for å forsikre deg om at banken er enig. Og så setter du igang. Sånn omtrent.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå