Gå til innhold

Hvor mye penger kan man sette inn på konto uten at det blir lagt merke til?

Anbefalte innlegg

Gjest JakeGreen
Skrevet

La oss si at et menneske av en eller annen grunn er i besittelse av et mellomstort beløp i kontanter.

La oss si en plass mellom 50-80K. Bare som et eksempel.

Hvor mye kan man sette inn i banken uten at det blir lagt merke til? Jeg regner med banker har plikt og sikkert automatiske rutiner på å melde fra om slike transaksjoner til skattemyndighetene?

Rent hypotetisk som alltid og kun motivert av nysgjerrighet og en sult etter kunnskap.

:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil nok tippe at beløpet du nevner som eksempel er stort nok til å bli lagt merke til. Om jeg ikke husker feil er det også slik at alle transaksjoner med beløp på 80K eller mer skal rapporteres inn. Så jeg ville nok heller investert i en safe hjemme og brukt dette beløpet på de dagligdagse tingene og betalt med kontant. Er lurt å ligge lavt, for selv om beløpet er tjent inn lovlig, så skal det lite til for å gå under radaren i dagens samfunn.

Anonymous poster hash: 22bc7...e67
AnonymBruker
Skrevet

Grensen for bankene å melde transaksjonen er på 40.000,- iht hvitvaskingsloven. Er usikker på om grensen er lavere når det gjelder kontantinnskudd.

Anonymous poster hash: 5ddc0...8cb
Gjest vilma2000
Skrevet

Hvis jeg helt hypotetisk sett skulle ha satt inn store beløp på kontoen ville jeg ha skaffet meg et alibi hvis noen plutselig skulle ha spurt meg om hvor pengene kom fra. For eksempel ville jeg ha solgt noe ræl på Vestkanttorget og skaffet meg dokumentasjon på at jeg sto der og solgte ymse varer. Deretter ville jeg satt inn 20.000kr. Neste måned ville jeg sendt en melding på facebook til en god venn som er til å stole på og mint han på at "hey du skylder meg fortsatt 15.000kr fra den sydenturen du nesten ikke hadde med lommepenger på", vedkommende svarer at han kan gi pengene cash ettersom han ikke har nok på konto men en sparebøsse han kan kværke. Så ville jeg venta en stund, kanskje helt frem til bursdagen min og deretter satt inn 9.000kr. Er jo ikke sjokkerende å få pengegaver akkurat. Så ville jeg venta enda lengre, faktisk til jul og brukt opp resten på julegaver.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville investert i en safe jeg og. Brukt kontantene på mat, bensin og andre daglidagse ting og heller spart pengene du får i lønn på konto. Eneste ulempen er at du ikke kan få renter på pengene som ligger i safe da. Det beste hadde jeg vært å satt alle pengene i et fond med 100% risiko. Vi har satt inn 1000 kr og tjent 13 kroner på 1 mnd. Tenkt deg da med 80 K +++

Anonymous poster hash: b1ad0...3d5
AnonymBruker
Skrevet

Satt inn 73 000,- i kontanter for to måneder siden. Løste også inn en sjekk på 20 000,- samme dag. Så det kom 93 000,- inn på konto samtidig. Ikke vært noe spørsmål rundt det.

Anonymous poster hash: bbb9a...039

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Satt inn 73 000,- i kontanter for to måneder siden. Løste også inn en sjekk på 20 000,- samme dag. Så det kom 93 000,- inn på konto samtidig. Ikke vært noe spørsmål rundt det.

Du må jo "forklare" det for ligningsmyndighetene når den tid kommer......

Anonymous poster hash: 86bea...138

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor pengene kom fra, men det er fullt mulig at saken har vært til vurdering, uten at du har fått info om det.

Anonymous poster hash: 26569...331

Gjest JakeGreen
Skrevet

Takk for svar.

Jeg skal huske på det om jeg noen gang befinner meg i en slik situasjon.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt inn 360 000 kr i kontanter i løpet av en uke for 4 år siden og det ble ikke sjekket.

Anonymous poster hash: 4a48f...df8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...