Gå til innhold

Pus har et sår det lekker puss(?) fra. Bør jeg dra til dyrelege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget tidligere idag en hårløs flekk på ryggen til pus, ca på str med et telys. Midt i den hårløse flekken en bitteliten sårskorpe, kanskje 3mm stort bare. Senere idag er det "gått hull" på skorpa, så nå lekker det fra såret. Han slikker mye på såret, og vi finner dråper på gulvet rundt omkring. Det ser ut som utvannet blod, en lys rød/rødlig oransje type farge....

Tenker at det kanskje har vært betent?

Burde jeg ta han til dyrlegen?

Skrevet

lukter det ille? Ser du puss som renner ut?? Hvis den er infisert er det alltid lurt å ta den til dyrlegen, de kan rense såret og evt gi puss antibiotika hvis det er spml om alvorlig infeksjon... Har vært bort i sår mange ganger og det har aldri vært alvorlig (bortsett fra en syk puss som halter)... Hvis pus er snill og lett å gjøre med kan du prøve å rense såret med vann, prøv å klemme ut såret for å få vekk evt. puss, hvis du har pyrisept bruk det også...

Men som sagt, alltid lurt å ta det til dyrlegen først!!!

Skrevet

Pus fikk betennelse i foten engang, da ble han merkbart syk og slapp.... Lurte på om jeg kanskje ikke trengte så lenge han virker like frisk som vanlig?

Kan jo legge til at det er over 20 mil til nærmeste dyrlege, så det er ikke "bare-bare".... Flere timers biltur, veldig stressende for pus. Med andre ord vil jeg ikke dra om det ikke er helt nødvendig.

Men jeg skriver inn her for å høre hva folk mener, er så usikker selv på om det er nødvendig....

Skrevet (endret)

Kooko: Jeg lukter ingenting spesielt... det kommer noe væske ut av såret, som beskrevet i det første innlegget mitt. Ligner på utvannet blod.... Jeg prøver å undersøke såret, men pus blir veldig sur når jeg "plager" han;)

Endret av Lemming
Skrevet

Lol, sitter og leser på nett om sykdomstegn på katter, må jo leke doktor for å finne ut av disse tingene! ;)

På dyreklinikk.no ( http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/din-katt.html ) står det at katten skal ha 20-40 åndedrett i minuttet, og puls på 110-130 slag i minuttet. Jada, nå sitter jeg her og teller pust og hjerteslag....! ;) Gjorde tre forsøk på begge. Pusten går normalt, ca 25 i minuttet. Pulsen er litt lav? Ca 90 slag i minuttet alle tre gangene.... grunn til å slå alarm? Pus ligger å sover... kanskje hvilepulsen er lavere...?

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om katten har feber. Spiser den? Er den slapp? Er det varmt og hovent rundt såret? Hvis den ikke har feber og spiser kan du se det litt an, men det er viktig at katten ikke slikker på såret og at du renser det 2 ganger daglig. Dersom katten blir slapp, ikke spiser eller har feber bør du gå til veterinær. Hilsen dyrlege.

Anonymous poster hash: e4f31...11e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha renset det med sterilt saltvann og sett det ann 1-2dager, hvis pusen virker frisk ellers - spiser og drikker, ikke er unormalt slapp eller kosete.
Hvis såret lukter er det garantert infeksjon og pus må ha antibiotika, kanskje også smertestillende.
Katten bør heller ikke få slikke såret sitt.
Pus bør nok også holdes inne, slik at det ikke kommer masse dritt i såret.

Du kan jo også ringe veterinær og høre hva de sier?
Lykke til :)

Anonymous poster hash: d0aa5...4fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...