Gå til innhold

Tofu - bra slankemat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig inneholder soyaprodukter østrogenhormoner (eller noe i den duren) og kan derfor være til hjelp i f.eks overgangsalderen.

Menn burde kanskje trappe litt ned om de spiser mye, men igjen: Alt med måte.

Å spise kjempemye soya er derimot ikke så bra, men det gjelder vel egentlig alt.

Anonymous poster hash: d0eb2...b44
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at de mener grunnen til at japanske kvinner har så lav forekomst av brystkreft skyldes bl.a. høyt forbruk av soyaprodukter..? :klo:

Japanere har høy levealder, og jeg trodde at grunnen var et sunt kosthold med mye søya, fisk osv.?

Uansett, jeg ble såpass inspirert av tråden at jeg måtte sjekke oppskriftslinkene gitt her. De så litt kompliserte ut, men jeg forsøkte å etterligne deler av en cheesecake -oppskrift:

Jeg tok en pakke Tofu Lite, tilsatte saft fra 1/2 sitron, litt stevia, en liten dash skummet kultur og kjørte i en blender. Med litt sukrin-melis på toppen ble dette kjempegodt. :strix: Jeg forsøkte også med litt Ceylon-kanel på.

Dette må ha vært totalt mindre enn 150 kcal (omtrent 0 karber, for de som er opptatt av det), men var veldig mettende.

(Jeg må nok bestille påfyll av Tofu Lite i kveld. :sikle: )

Anonymous poster hash: 329c2...fbc
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Genialt. Kaken hørtes god ut. Du bare kjølte den ned?

Om soya

I 1999 konkluderte U.S Food and Drug Administration med at soyaproteinet hadde en så positiv helseeffekt at de ga produsenter tillatelse til å merke soyaprodukter som inneholder mer enn 6.25 gram protein med en såkalt "Health claim", der det fremgår at det er mat som kan senke risikoen for å utvikle hjertekarsykdom. Det samme gjelder i Storbritannia. Konklusjonen deres er at soyaprotein kan senke kolesterolnivået dersom du har et inntak på 25 gram daglig. Andre positive effekter som har blitt knyttet til bruk av soyaprodukter, er at de skal gi en bedre beinhelse, reduksjon av symptomer i overgangsalderen og at det kan forebygge, eller forsinke, utviklingen av kreft.

Og litt mer om hvorfor man skal spise tofu - http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.3400439

Jeg må ta meg en tur til Grønnland i morgen og shoppe tofu. Takk til TS for å minne meg på tofu.

Skrevet

Jeg trodde at de mener grunnen til at japanske kvinner har så lav forekomst av brystkreft skyldes bl.a. høyt forbruk av soyaprodukter..? :klo:

Det har jo blitt gjort rotteforsøk med planteproteiner vs kjøttproteiner. Og ved høyt proteininntak av animalske proteiner får man en dramatisk økning i kreftrisiko ja.

AnonymBruker
Skrevet

Genialt. Kaken hørtes god ut. Du bare kjølte den ned?

Jeg plasserte den i fryseren, for den ble litt varm etter å bli kjørt i blenderen, og tofuen hadde allerede stuetemperatur. Men hadde ikke tålmodighet til å vente mer enn noen minutter. :fnise:

Det jeg selvfølgelig skulle ha gjort, var å strø / blande inn noen frosne bær. Neste gang!

(Har alltid noen pose frosne Eldorado-bær i fryseren, som er kjekt å ha som kveldsmat/ når man har lyst på noe godt.)

AnonymBruker
Skrevet

4. Soy When it comes to non-dairy milk options, soy milk is by far the worst choice. For the sake of keeping this post a reasonable length, I am just going to give you some of the detrimental health consequences of soy in a nutshell:

• Soy contains high amounts of phytoestrogens which may cause estrogen dominance
  • Soy impairs thyroid function which lowers metabolism
  • Soy contains substances that interfere with protein digestion
  • Soy is super high in mineral-blocking phytic acid
Want more details and studies on the horrors of soy? I recommend The Whole Soy Story by Dr. Kaayla Daniels.

http://empoweredsustenance.com/non-dairy-milks/

Anonymous poster hash: 829e4...c0c

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg bruker mye tofu! Favoritt er pad thai med tofu og litt peanøtter på toppen. Kjøper firm tofu på innvandrerbutikk og i Sverige.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke snakk om å bytte ut all mat med soyaprodukter, da.

Jeg spiser ikke kjøtt (som jeg ikke har fanget selv, vel å merke, men jeg fisker bare en gang iblant) og holder meg dessuten unna en del meieriprodukter, kornprodukter (til en viss grad, litt går fint) og den slags, og å kun spise grønnsaker til middag blir litt ensformig i lengden. Da fungerer tofu og andre soyaprodukter ypperlig! Har forøvrig ikke mistet mensen, heller - tvert imot kom den tilbake da jeg begynte å spise skikkelig.

Alt med måte, selvsagt, men tofu er ja-mat i min bok. :)

Anonymous poster hash: d0eb2...b44

60g soyaprotein var nok i denne studien (liten studie, men kontrollert) til å tulle med hormonene. Har man allerede litt problemer med hormonbalansen (som mange har), så skal det ikke mye til for å vippe hormonene helt ut av balanse.

"Women who consumed 60 g of soy protein experienced decreases in follicle-stimulating hormone (FSH) and luteinizing hormone (LH)".

Jeg kjenner til flere som ikke klarer å spise litt soya en gang før mensen forsvinner. De må holde seg helt unna. Og det er ganske vanskelig. De tilsetter soya i altfor mye...

De studiene som viser at soya reduserer risikoen for kreft og hjertesykdom har vært observasjonsstudier. De kliniske studiene jeg har sett går begge veier. Noen viser redusert risiko, andre viser økt risiko. Altså ikke noen grunn til å hevde at soya reduserer risikoen for kreft og hjertesykdom.

Det er ikke sånn at litt soya skader alle, men jeg måtte få inn litt nyanse her. Det var ensidig positivt før jeg trådde inn i tråden og det ble til og med påstått at soya var noe av det sunneste man kunne spise. Tåler du soya, så kan du nok spise litt soya. Men jeg synes det er veldig alarmerende at mange mister mensen når de spiser soya. Alarmerende nok til at jeg holder meg unna det, selv om jeg ikke er av dem som mister mensen når jeg spiser soyaprodukter.

Japanere har høy levealder, og jeg trodde at grunnen var et sunt kosthold med mye søya, fisk osv.?

Det stemmer at japanere har lav forekomst av brystkreft, men de har høyere forekomst av andre krefttyper enn oss i Vesten. Men om dette kommer av soyaprodukter er det ikke grunnlag for å hevde. I så fall kan man hevde at hårtap blant menn forårsaker hjertesykdom, siden man ser høyere risiko for hjertesykdom jo mindre hår de har. Hårtransplantasjon vil hjelpe veldig på risikoen for hjertesykdom altså! :ironi: Altså, korrelasjon betyr ikke kausalitet.

Anonymous poster hash: f13b8...e88

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Leter du litt videre vil du finne lignende resultater på gulrøtter, ris, torsk osv. Alt med måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...