Gå til innhold

Tofu - bra slankemat?

prikkete_kjole

Anbefalte innlegg

Jeg plukket opp en pakke tofu i en butikk her om dagen og så at kaloriinnholdet var langt under 100 kcal pr 100 gr. Altså veldig lavt! Det er vel mye proteiner i også? Jeg vet ikke så mye om sånt, men tenkte med en gang at det må være super slankemat. Hva tror dere? Noen som har peil?

Og et oppfølgingsspørsmål: hva bruker man det til? Noen som har enkle oppskrifter/forslag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pakken jeg plukket med meg inneholder 62 kcal, 7 g protein, 2 g karb og 3 g fett /100 gram. Det må da vel være ganske bra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tofu er superbra mat! Oppskrifter kan du google deg frem til, er nærmest uendelige muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tofu er kjempebra mat, innpå disse bloggene er det mange gode oppskrifter med tofu om du går innpå tofu kategorien: www.veganeren.com , www.veganmisjonen.com , www.menhvaspiserduegentlig.com , www.veganerliv.com :-)

Kan marineres og stekes og spises direkte eller til tilbehør osv. Vanlig umarinert tofu smaker ingenting før du marinerer den, du kan få den til å smake det du vil, alt fra pestosmak til karamellsmak, dødsdigg og kalorifattig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og egentlig er det bare fantasien som setter grenser, bare lag marinade av det du vil.. feks legge den i karamellsaus(såklart ikke slankemat men sunnere alternativ definitivt enn pudding), i en time eller to... eller noe, så smake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ogsååååå kan du og kjøpe ferdigmarinerte, på de fleste helsekoster, og kinsarvik, så har de det... den som heter basilikum er til å dø for.... nydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ogsååååå kan du og kjøpe ferdigmarinerte, på de fleste helsekoster, og kinsarvik, så har de det... den som heter basilikum er til å dø for.... nydelig!!

De ferdige tofu wienerpølsene de har noen få steder og kinsarvik er fantastiske! Skulle ønske man kunne bestille fra produsenten i Tyskland, de selger for ca 30 kroner pakken til privatpersoner på nettsiden (men sender ikke til Norge) mens her på butikk koster det 75. Galskap.

Endret av Asklepios
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ikke smakt dem, men jeg har smakt Fry's sine og et par andre merker, de er utrolig gode!! :-) Man kan jo bestille tofu pølser fra Veganlife også, men ja, kinsarvik er dyr på tofuwienerne, men ikke på fry's merket.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er egentlig tofu, og hvr får man kjøpt det? Meny?

Og hva koster det?

Anonymous poster hash: 55e78...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Tofu ja. Geniale saker. Jeg levde på tofu da jeg bodde i en hippielandsby i jungelen i Indonesia (mye rart man skal gjøre her i livet) men har ikke spist det siden.

Hvor får man kjøpt tofu til en OK pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig kan du gå ned i vekt ved å spise tofu, men tofu er ikke sunn mat. Jeg vet om mange jenter som ikke får mensen når de spiser tofu og andre soyaprodukter... Det sier vel ganske tydelig at det kødder ganske mye med hormonene våre. Ikke bra!

Anonymous poster hash: f13b8...e88
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal leve på lavkalorikost, og særlig fettfattig, mager kost kan tofu være et greit tilskudd. Jeg pleier å kutte tofu i små terninger og steke dem til de er sprø i kantene, i litt soya eller olivenolje, med potetkrydder. Man kan ha det til salat, eller potet og pastaretter, eller i suppe. Hvis du hakker det opp før du steker det kan tofu brukes i taco :)

Tofu har protein, ja, men ikke så mye energi og næring. Hvis du vil kutte ned på fettet er det bedre å variere med torsk, kyllingbryst og andre fettfattige alternativer. Hvordan ser kosten din ut ellers? Nytter ikke å kutte ned på rødt kjøtt hvis du spiser masse nugatti. :)

Lavkalorikost er best egnet for folk med hjerte- og nyresykdommer. Hvis du vil gå ned i vekt, bør du snakke med legen din først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Pakken jeg plukket med meg inneholder 62 kcal, 7 g protein, 2 g karb og 3 g fett /100 gram. Det må da vel være ganske bra?

iHerb har en Tofu Lite som har 36 kcal, 1 gram fett, 1 gram karbohydrater, 6 gram protein pr 100 gram (omregnet fra oppgitt posjon på 84 gram).

Og best av alt, den koster bare 1,69 dollar, - altså under 10 kr !

(iHerb tar 4 dollar for shipping, for en pakke under 1,814 kg, så da er det bare å eventuelt fylle opp pakken med lette og dyrere varer inntil den tollfrie grensen på 200kr.)

Anonymous poster hash: 329c2...fbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tofu er så fantastisk som det blir. Det er vel kansje den eneste matvaren jeg vil kalle "sunn" uten noe forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

^ iHerb har forresten flere andre typer tofu også til samme pris (Det er bare å søke i søkefeltet).

Anonymous poster hash: 329c2...fbc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tofu er så fantastisk som det blir. Det er vel kansje den eneste matvaren jeg vil kalle "sunn" uten noe forbehold.

Du mener altså at det er sunt å miste mensen? :klo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at det er sunt å miste mensen? :klo:

Hah, jaggu i meg var det ikke noe galt med soya og nå.... :P

Personlig tenkte jeg mer på at det er høyt proteininnhold og lavt fettinnhold. Samt at proteinene i motsetning vil kjøtt har vist seg å ikke være kreftfremkallende.

Det sagt så ser jeg det at noen kvinner også drar nytte av soya under menstrasjonssyklusen så det er ikke bare negativt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det er jo ikke snakk om å bytte ut all mat med tofu :P

Å spise tofu nå og da, fjerner ikke akkurat mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig kan du gå ned i vekt ved å spise tofu, men tofu er ikke sunn mat. Jeg vet om mange jenter som ikke får mensen når de spiser tofu og andre soyaprodukter... Det sier vel ganske tydelig at det kødder ganske mye med hormonene våre. Ikke bra!

Det er jo ikke snakk om å bytte ut all mat med soyaprodukter, da.

Jeg spiser ikke kjøtt (som jeg ikke har fanget selv, vel å merke, men jeg fisker bare en gang iblant) og holder meg dessuten unna en del meieriprodukter, kornprodukter (til en viss grad, litt går fint) og den slags, og å kun spise grønnsaker til middag blir litt ensformig i lengden. Da fungerer tofu og andre soyaprodukter ypperlig! Har forøvrig ikke mistet mensen, heller - tvert imot kom den tilbake da jeg begynte å spise skikkelig.

Alt med måte, selvsagt, men tofu er ja-mat i min bok. :)

Anonymous poster hash: d0eb2...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...