Gå til innhold

Kakebord: er dette nok? Og spennende nok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å se over kakebordplanene våre. Er litt usikker på om det er nok kaker, og om det er variert nok.

Vi blir en 50-55 gjester, og jeg er VELDIG bestemt på at det skal være mye å velge i også for person nr 55 som forsyner seg. Bittesmå kakebord som tømmes helt er for dumt. Samtidig så vil vi jo ikke at det skal bli så mye til overs at det blir umulig å få spist det opp. Det kommer alle mulige slags folk, så vi prøver å kombinere tradisjonelle kaker og moderne fancy greier.

På lista så langt:

Bryllupskake, porsjonskaker o.l.:

• bryllupskaka: pasjonsfruktmoussekake til 58 pers
  • multekrem og rosetter/rosettbakkels
  • hjemmelagde lefser, 55 stk
  • små brownie-posrsjonskaker med kaffsmørkrem, 55 stk
  • fruktsalat
  • makroner, 60 stk

Kaker i normal størrelse

• bløtkake 1: bringebærfyll
  • bløtkake 2: tyttebærfyll (høres sært ut, men er moderns spesialitet og innmari godt)
  • rom-kake (sukkerbrød med melisglasur og romkrem)
  • suksessterte
  • eplekake
  • en kake til (ei venninne som har sagt hun kan lage, vet ikke hvilken type enda)

Herlighet, det ser sinnssykt mye ut når jeg lister det opp sånn. :ler:

Er det nok? Ville du savnet noe her? Er det for mye? Ville du fått valgproblemer? Æææææh!

Jeg tror vi har greie alternativer for de med de vanligste allergiene og intoleransene? (er ikke mange slike blant gjestene, men vet det kommer en med nøtteallergi, to med laktoseintoleranse og ei med glutenintoleranse)

Anonymous poster hash: d05c5...052
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det så veldig bra ut, og mer enn nok synes jeg :) Ville kanskje tatt en ostekake, det er noe jeg synes er godt på kakebordet :)

• Liker 2
Skrevet

Øh. Jeg ble visst anonym... :klo:

Uansett: ja, vi har vurdert ostekake også (eller i stedet for noen av de andre) - det er det jo mange som er glad i! Rekker ikke lage det selv, og mamma har mer enn nok med de kakene hun har påtatt seg å lage allerede. Men mulig vi finner en løsning på det :)
AnonymBruker
Skrevet

Em god, gammeldags sjokoladekake ville jeg satt pris på :)

Anonymous poster hash: dcee0...3d0

• Liker 11
Skrevet

*notert*

Skrevet

Nå er jeg veldig glad i noe friskt på kakebordet, Pavlova er en favoritt :P Men ellers er det sikkert nok kaker snart, blir alltid for mye ;)

AnonymBruker
Skrevet

Sjokoladekake ja! Om det er barn der, så ville nok de savna det. Men ellers ser det veldig bra ut. :)

Anonymous poster hash: 6bf4d...4f4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok savnet en ostekake og sjokoladekake :)

Anonymous poster hash: 3f594...810
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, vi er også glad i friske ting - er det bare tunge greier med krem og smør så blir det fort for mye. Håper det dekker behovet med bryllupskaka som er veldig frisk og fint, og fruktsalat. :)

Pavlova har jeg vurdert - men den bør vel helst "settes sammen" max noen minutter før servering? Jaja, det går jo an å sjekke om serveringspersonalet gidder å gjøre sånt :P

Sjokoladekake må definitivt på lista, ser jeg. Det kommer ingen barn. ...bare noen barnslige voksne ;)

Endret av Pingting
Skrevet

Få venninna di som skal bake til å lage sjokoladekake, så tenker jeg at det blir veldig bra :) Pavlova er alltid populært ja, men tror det du sier om pynting rett før stemmer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok ikke for lite kake, nei.

Jeg liker det best når kakebordet har kaker som ikke er for like, men at det hele ser planlagt og gjennomtenkt ut med tanke på noe for enhver smak og ikke bare en haug med kaker sånn for å være på den sikre siden. Det er jo også en fest, så jeg synes kakene bør være litt staselige.

Derfor ville jeg droppet rom-kaken siden den blir litt i samme sjanger som suksessterte, byttet ut eplekaken (litt vel kjedelig i et bryllup, og dere har jo allerede lefser og makroner) og bløtkaken med bringebærfyll (du har jo allerede multekrem og tyttebærkrem, så det blir vel likt med enda en kremkake med bær) med hhv.

- ostekake med bringebær

- sjokoladekake med alkohol (som erstatning for rom-kake, pluss for å gjøre den forskjellig fra brownies)

Anonymous poster hash: f71a8...e7e
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes det ser bra ut, jeg. Men om det er mye yngre folk så hadde jeg kanskje vurdert litt flere makroner.

Skrevet

Ja, dette synes jeg var gode poenger AB - og er litt slik jeg har prøvd å tenke selv også. Forslag er notert, tusen takk!

Skrevet

Dette høres litt ut som kakebordet i en 80-års dag jeg var i nylig. Og det var igjen av alle kaker. Altså alle fikk smake på det de ville;)

Det var 3 stykker igjen på kaken jeg hadde bidratt med og det var den som ble forsynt mest av. Det var dog den eneste bløtekaken i en 80-års dag;)

Skrevet

Ææææææh, jeg vil ikke at folk skal få 80-årsdag-vibber av kakebordet vårt! :ler:

Det ble kanskje litt vel mye tradisjonelt og traust. Særlig når det er 3/4 venner blant gjestene. Ikke fryktelig fancyschmancy folk, men likevel. :P

OK. Dropper garantert en bløtkake. Inn med ostekake. Romkaka er bestilt og betalt av tante og onkel som kommer nordfra, så den kan vi liksom ikke droppe. Og samme onkel har allerede vært ute og plukket molter til moltekrem, så det går det ihvertfall ikke an å droppe. Eplekaka er det en kompis som skal lage (forhåpentligvis ihvertfall, har ikke spurt enda. Vil han ikke så dropper vi eplekaka), den er helt sinnssykt god og mange i vennegjengen kommer til å kjenne den igjen og hive seg over den. Så den må med! Lefsene har mamma veldig lyst til å servere siden hun og jeg lager dem hvert år, har ikke hjerte til å si nei (og de er jo gode).

Hjelpes, ikke lett å være matvrak, brud og people-pleaser samtidig. :ler:

• Liker 1
Skrevet

Nå fikk jeg lyst på kake av å lese her. Ville hatt to ostekaker og en gelekake og bløtkakene høres herlige ut, så ikke kutt ut bløtkakene. En saftig sjokoladekake må inn. Og kanskje en marsipankake.

Sorry, men nå fikk jeg lyst på noe søtt. Det er bedre å ha flere kaker av samme type enn å ha en liten kake av hver sort.

Skrevet

Synes det ser bra ut jeg. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest gjest17
Skrevet

Ser veldig bra ut! Ville forøverig slik som andre også har sagt, hatt med en sjokoladekake :-)

Skrevet

Om det er mange unge mennesker der så vil vel kanskje oreokake slå an?:P Samt sjokoladekake, som flere jo har nevnt her før. Jeg ville nok også slengt med en marsipankake, siden det er en av mine favoritter. Ellers så tror jeg det skal holde i massevis altså!! :)

Skrevet (endret)

Jeg tror vi har greie alternativer for de med de vanligste allergiene og intoleransene? (er ikke mange slike blant gjestene, men vet det kommer en med nøtteallergi, to med laktoseintoleranse og ei med glutenintoleranse)

Anonymous poster hash: d05c5...052

Siden jeg er cøliaker (må ha glutenfritt konstohold) og også har laktoseintoleranse selv blir jeg jo nysgjerrig på hvilke og hvor mange av disse alternativene som er glutenfri og laktosefri..? :)

Selv planlegger jeg et kakebord og har både eggallergi, melkeallergi, fruktoseintoleranse, laktoseintoleranse, samt cøliaki å ta hensyn til. Jeg er opptatt av at det skal være mer enn ett alternativ til allergikerne og planlegger minimum 3 kaker/ desserter som hver av allergikerne kan spise.

Endret av septemberbrura
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...