AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #1 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg tok nettopp hvilepulsen min, og den er på 55. Er ikke det for lite? Normalt er jo i mellom 60-80 eller noe. Jeg er heller inaktiv enn aktiv, så det kan ikke ha noe med "godt trent" å gjøre heller. Fordi jeg trener sjelden osv. Er bare 17 år også. Og dette er jo på dagen, og pulsen er jo enda lavere om natten? Da er kanskje pulsen min under 55 også? Jeg kan ha en puls opptil 130 men det er når jeg er redd osv. Er det farlig? Anonymous poster hash: 7724a...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 4. august 2013 #2 Del Skrevet 4. august 2013 Alt fra 50 til 100 kan vel regnes som "normalt". Godt trente personer kan ha hvilepuls omkring 35, og Miguel Indurain har målt hvilepuls til 28 - det er lavt! Om natten synker pulsen enda litt mer, men det er ikke farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 4. august 2013 #3 Del Skrevet 4. august 2013 Hvilepulsen min varierer fra 40 til 80. Den er gjerne høyere med en gang jeg våkner, og synker noe gjennom dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #4 Del Skrevet 4. august 2013 Men betyr det ikke at jeg har noe som heter Bradykardi? Anonymous poster hash: 7724a...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #5 Del Skrevet 4. august 2013 Men betyr det ikke at jeg har noe som heter Bradykardi? Anonymous poster hash: 7724a...97e En hvilepuls ned til 50 regnes som normalt. Og selv under 50 behøver det ikke å være noe problem. Det blir først kalt bradykardi når det er et symptom på at noe er galt. Lav hvilepuls i seg selv er ikke noe som er galt. Anonymous poster hash: daded...3fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 4. august 2013 #6 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Men betyr det ikke at jeg har noe som heter Bradykardi? Anonymous poster hash: 7724a...97e Det er ett av flere symptomer... Å tro man har Bradykardi fordi man har lav puls, blir litt som tro at man har feber fordi man svetter. Man svetter jo når man har feber, men det betyr ikke at man har feber hver gang man svetter. Endret 4. august 2013 av Yme 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 4. august 2013 #7 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg har hvilepuls på under 40 til tider (målte 38 med pulsklokka før trening her en dag, er sikkert noen slag lavere om natta), og det er absolutt ikke farlig. Jeg er ikke spesielt godt trent, men har alltid hatt lav hvilepuls, i likhet med pappaen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muffin Skrevet 4. august 2013 #8 Del Skrevet 4. august 2013 Feil. Definisjonen på bradykardi er hjertefrekvens < 50, så hvis du har en puls på under 50 - ja, da er du bradykard. Bradykardi og takykardi er ikke patologiske fenomener i seg selv, men helt normale fysiologiske reaksjoner på belastning (takykardi) eller i hvile (bradykardi). Satt i sammenheng med andre symptomer og plager kan bradykardi og takykardi være potensielle symptomer på hjertesykdommer, men forekomsten av det ene eller andre alene er helt normalt. Det er ett av flere symptomer... Å tro man har Bradykardi fordi man har lav puls, blir litt som tro at man har feber fordi man svetter. Man svetter jo når man har feber, men det betyr ikke at man har feber hver gang man svetter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muffin Skrevet 4. august 2013 #9 Del Skrevet 4. august 2013 Oops, den havnet visst litt på avveie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartbeat Skrevet 4. august 2013 #10 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg har hvilepuls på alt mellom 40-70, så du er sikkert helt normal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 4. august 2013 #11 Del Skrevet 4. august 2013 Oops, den havnet visst litt på avveie Jeg googler det nå, og det står at det bare er bradykardi om det er en plage. Definisjonen er at man har lav puls, men samtidig er det ikke sånn at jeg har bradykardi etter klokka 4 om ettermiddagen, fordi pulsen min synker utover dagen... I følge google. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muffin Skrevet 4. august 2013 #12 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg googler det nå, og det står at det bare er bradykardi om det er en plage. Definisjonen er at man har lav puls, men samtidig er det ikke sånn at jeg har bradykardi etter klokka 4 om ettermiddagen, fordi pulsen min synker utover dagen... I følge google. Det er fortsatt feil. Definisjonen på bradykardi er og blir under 50 slag per minutt, enten man plages eller ei: http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/hjertearytmier/bradykardier-langsom-puls-12833.html I journaler omtales alltid pasienter som takykarde hvis pulsen er for høy, eller bradykarde hvis det er for lav - uavhengig av hvorvidt de er plaget av det eller ei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#Sunrise Skrevet 4. august 2013 #13 Del Skrevet 4. august 2013 Det er ett av flere symptomer... Å tro man har Bradykardi fordi man har lav puls, blir litt som tro at man har feber fordi man svetter. Man svetter jo når man har feber, men det betyr ikke at man har feber hver gang man svetter. men til saken ,jeg har hvilepuls på ca 100 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 4. august 2013 #14 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Det er fortsatt feil. Definisjonen på bradykardi er og blir under 50 slag per minutt, enten man plages eller ei: http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/hjertearytmier/bradykardier-langsom-puls-12833.html I journaler omtales alltid pasienter som takykarde hvis pulsen er for høy, eller bradykarde hvis det er for lav - uavhengig av hvorvidt de er plaget av det eller ei. Det var den siden der jeg leste på... Er det noe jeg missfostår her? "Selv om en puls under 60 slag per minutt i hvile defineres som bradykardi, betyr ikke en lav hvilepuls at noe er galt. Hvis du er i god form, kan hjertet ditt klare å pumpe tilstrekkelige mengder med blod med færre enn 60 slag per minutt i hvile. Hvis du derimot har langsom puls og plages av dette, kan du ha en type bradykardi som defineres som en sykdom." Edit: Så det er bardykardi uansett, men det defineres bare som sykdom, om man plages? Endret 4. august 2013 av Yme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #15 Del Skrevet 4. august 2013 http://www.apotek1.no/hjerte-og-blodaarer/hjertearytmier Har alle disse symptomene: Uregelmessige slag med pauser og ekstraslag Uro, skjelving i brystet Rask eller langsom hjertebank Svimmelhet Kortpustethet Brystsmerter Besvimelse eller nesten besvimelse Anonymous poster hash: 7724a...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 4. august 2013 #16 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg har supraventrikulær takykardi og har hatt det i perioder hele livet. det er en tilstand og ikke en sykdom, akkurat som brakykardi er. Enten plages man, eller så plages man ikke, tilstanden heter det samme uansett. Jeg har lav hvilepuls, ligger på rundt 45 når jeg ligger helt stille og slapper av, helt til takykardien slår til, da er vi kjapt oppe i to hundre og mer. Men det er fortsatt en tilstand, en fysisk greie kroppen din gjør som du ikke kan styre. Plages man får man medisiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abcdefgh Skrevet 4. august 2013 #17 Del Skrevet 4. august 2013 http://www.apotek1.no/hjerte-og-blodaarer/hjertearytmier Har alle disse symptomene: Uregelmessige slag med pauser og ekstraslag Uro, skjelving i brystet Rask eller langsom hjertebank Svimmelhet Kortpustethet Brystsmerter Besvimelse eller nesten besvimelse Anonymous poster hash: 7724a...97e Alle de symptomene der kan være nervøsitet også. Det virke som du uroer og bekymrer deg unødig. Jeg tok nettopp hvilepulsen min, og den er på 55. Er ikke det for lite? Normalt er jo i mellom 60-80 eller noe. Jeg er heller inaktiv enn aktiv, så det kan ikke ha noe med "godt trent" å gjøre heller. Fordi jeg trener sjelden osv. Er bare 17 år også. Og dette er jo på dagen, og pulsen er jo enda lavere om natten? Da er kanskje pulsen min under 55 også? Jeg kan ha en puls opptil 130 men det er når jeg er redd osv. Er det farlig? Anonymous poster hash: 7724a...97e Hvilepuls på 55 er ikke for lite! Sett heller pris på at du er på den siden av hvilepulsskalaen og ikke på den øvre del. Det er normalt å ha høy puls når man er redd. Det er slik vi er laget fra naturens side for å være beredt på å reagere på faren. Man kan også ha masse høyere puls enn 130 uten det er farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #18 Del Skrevet 5. august 2013 Jeg har hvilepuls på 52 (fullstendig utrent), broren min har hvilepuls som knapt er over 30 i periodene han er veldig godt trent. Vi har generelt lav hvilepuls i familien. Anonymous poster hash: 6f089...819 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Houdini Skrevet 5. august 2013 #19 Del Skrevet 5. august 2013 Jeg tok hvilepulsen min i går da jeg slappet av i sofaen og da var den på ca 50 på et minutt, jeg finnes ikke godt trent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå