Gå til innhold

Hvordan skal jeg takle min stedatter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min trivest veldig godt i lag. Problemet er at jeg har en stedatter på tolv år som ikke aksepterer meg som stemor. Hun kaller meg for ting som er sårendes og hun vil ha meg vekk.

Hun får alltid viljen sin. Hun får alt hun vil ha og hun vil alltid ha rett. Visst hun ikke får viljen sin, så slår hun med dører og hun knuser ting og hun hiver ting i golvet. Det har hendt flere ganger at hun har dyttet meg og slått meg.

Faren hennes forsvarer henne alltid og sier at hun bare er tolv år. Jeg ønsker ikke og sette grenser for henne eller og være streng mot henne for jeg vil jo være hyggelig mot henne.

Men nå føler jeg at dette er blitt et problem at hun er sånn. Hvordan skal jeg prøve og bli venn med henne?

Anonymous poster hash: 50ea1...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn i deg selv og finn ut hva du gjør galt, og så endrer du det.

Skrevet

Var 12 den gangen jeg fikk steforeldre jeg også.. det var ikke lett, men jeg reagerte ikke på den måten. Uansett hvem det hadde vært hadde jeg hatet dem, og jeg overså dem helt uten å snakke med dem. I dag har jeg et godt forhold til stemoren min. Gjør meg ingenting at hun er der. Hun er somsagt bare 12, om noen år vil det nok endre seg.. Ikke stort håp kanskje nå, men hun synes nok det er vondt at pappa har fått ny kjæreste. Hadde flere venninner som reagerte på den måten der. Du må nok bare ta tiden til hjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi oi...den husker jeg fremdeles. Perioden der jeg "HATET" min stemor. Off, hun fikk virkelig gjennomgå.
Pappa traff henne når jeg jeg var lita, rundt 5 år kanskje, og alt var kjempe flott. Likte stemoren min kjempe mye. Men av en eller annen grunn så forandret det seg i 10-12/13 års alderen. Jeg "HATET" hele mennesket. Jeg stjal sminken, jeg lånte ting uten lov (dette fordi jeg visste hun ikke likte at jeg drev på slik uten lov), jeg slo, sparket, nektet og høre på hva hun sa, reglene hennes kunne hun dra en annen plass med, ALT som var med stemoren min motsa jeg meg på og trosset. Hvorfor? Helt ærlig så vet jeg ikke...
Jeg var og er kjempe glad i stemoren min den dag i dag, men lurer titt og ofte på om dette var en periode, og om denne perioden gikk på mitt forhold til min far. At jeg muligens var kommet i en alder der min far var blitt en mye viktigere rolle, og at denne "heksen" ikke hadde noe der å gjøre, det var min pappa og hverfall ikke noen jeg skulle dele.
Ser det igjen på yngste bror, som nå bikker 10. "Det er MIN pappa" som han sier, og liker til tider ikke at jeg er på besøk eller annet, for da må pappa deles på.

Forhåpentligvis er det en slik periode, og da går den over av seg selv.
Om det er noe annet er usikkert, men kanskje din mann kunne tatt en prat med veslejenta si og funnet ut hva som foregikk?

:)

Anonymous poster hash: 6ddfe...a1c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende dere flyttet sammen for tidlig? Men hvis faren ikke har noen regler for stedatteren sin så er jo det noe som kommer til å skape masse problemer. Kunne du virkelig tenke deg å få barn i fremtiden med en som ikke vil sette noen grenser med oppdragelse?

Anonymous poster hash: c35a4...9aa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og pappaen min trivest veldig godt i lag. Problemet er at jeg har en stemor år som ikke aksepterer meg som min fars datter og viktigste person. Jeg vil bare ha henne vekk slik at alt blir som før.

Hun tror hun kan bestemme over meg, jeg får aldri viljen min slik jegfi.kk før. Jeg får aldri det jeg vil ha, og Får aldrii rett. jeg blir så frustert at jeg av og til slår med dører og knuser ting og hiver ting i golvet. Det har hendt flere ganger at jeg har dyttet og slått henne. Jeg vet det er feil, men jeg er så lei meg for at hun er kommet inn livet til pappa. Da ryker alt håp om at jeg og mamma og pappa skal bli en familie igjen,

Pappa må forsvare meg og påpeke at jeg bare er tolv år.

Pappas dame prøve å smiske med meg, og bli venn med meg, men jeg vil bare at hun skal forsvinne.hva skal jeg gjør for å bli kvitt henne?

Anonymous poster hash: caa18...69b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og pappaen min trivest veldig godt i lag. Problemet er at jeg har en stemor år som ikke aksepterer meg som min fars datter og viktigste person. Jeg vil bare ha henne vekk slik at alt blir som før.

Hun tror hun kan bestemme over meg, jeg får aldri viljen min slik jegfi.kk før. Jeg får aldri det jeg vil ha, og Får aldrii rett. jeg blir så frustert at jeg av og til slår med dører og knuser ting og hiver ting i golvet. Det har hendt flere ganger at jeg har dyttet og slått henne. Jeg vet det er feil, men jeg er så lei meg for at hun er kommet inn livet til pappa. Da ryker alt håp om at jeg og mamma og pappa skal bli en familie igjen,

Pappa må forsvare meg og påpeke at jeg bare er tolv år.

Pappas dame prøve å smiske med meg, og bli venn med meg, men jeg vil bare at hun skal forsvinne.hva skal jeg gjør for å bli kvitt henne?

Anonymous poster hash: caa18...69b

Jeg forstår ikke mennesker som forsvarer at 12-åringer både dytter og slår når de ikke får viljen sin. Det er ikke snakk om småbarn her, men en 12-åring som er enten sykelig bortskjemt, eller har psykiske problemer. Dette er ikke normal oppførsel i denne alderen.

Anonymous poster hash: d0e00...614

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil vel at det bare skal være de to da. Selv om hun er 12 år og du eventuelt gjør et eller annet feil, så kan da vel ikke ungen oppføre seg slik! Send henne til psykolog, hun trenger hjelp til å takle denne forandringen i livet. Så blir dere to også med til psykologen når tiden er riktig.

Hadde jeg oppført meg slik hadde det blitt huskestue hjemme, hverken pappa eller stemor ville godtatt dette. Det bør ikke du heller, og heller ikke faren. Hvorfor er han så tafatt? Selv om hun kan hate deg enda mer for å foreslå at dere oppsøker hjelp for henne, så er det det beste for ungen.

Anonymous poster hash: 6b9f4...669
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oi oi...den husker jeg fremdeles. Perioden der jeg "HATET" min stemor. Off, hun fikk virkelig gjennomgå.Pappa traff henne når jeg jeg var lita, rundt 5 år kanskje, og alt var kjempe flott. Likte stemoren min kjempe mye. Men av en eller annen grunn så forandret det seg i 10-12/13 års alderen. Jeg "HATET" hele mennesket. Jeg stjal sminken, jeg lånte ting uten lov (dette fordi jeg visste hun ikke likte at jeg drev på slik uten lov), jeg slo, sparket, nektet og høre på hva hun sa, reglene hennes kunne hun dra en annen plass med, ALT som var med stemoren min motsa jeg meg på og trosset. Hvorfor? Helt ærlig så vet jeg ikke...Jeg var og er kjempe glad i stemoren min den dag i dag, men lurer titt og ofte på om dette var en periode, og om denne perioden gikk på mitt forhold til min far. At jeg muligens var kommet i en alder der min far var blitt en mye viktigere rolle, og at denne "heksen" ikke hadde noe der å gjøre, det var min pappa og hverfall ikke noen jeg skulle dele.Ser det igjen på yngste bror, som nå bikker 10. "Det er MIN pappa" som han sier, og liker til tider ikke at jeg er på besøk eller annet, for da må pappa deles på.Forhåpentligvis er det en slik periode, og da går den over av seg selv. Om det er noe annet er usikkert, men kanskje din mann kunne tatt en prat med veslejenta si og funnet ut hva som foregikk?:)Anonymous poster hash: 6ddfe...a1c

Ja det synes jeg også, men faren sier at hun må få lov til og oppføre seg sånn og han sier at jeg skal godta datteren hans slik som hun er.

Skrevet

Ja det synes jeg også, men faren sier at hun må få lov til og oppføre seg sånn og han sier at jeg skal godta datteren hans slik som hun er.

Huff.. Det høres helt forferdelig ut, spesielt tatt i betraktning at jenta er voldelig. Som andre har påpekt, dette er hverken normal eller akseptabel oppførsel. Og faren gjør henne stor bjørnetjeneste ved å lære henne at hun kan behandle andre mennesker slik. Hvor lenge har du og faren vært sammen. Og hvordan er hun mot faren?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det blir helt feil igjen. Perioden min gikk over av seg selv, som sagt, men det betyr ikke at pappa aldri pratet med meg om dette. Du er hans dame, og du er en del av hans liv, også hans datter. Du skal ikke måtte godta alt hun gjør, uten at han tar ansvar og prater med datteren. Pappa hadde sine dager der han "forsvarte" meg, men det var mer fordi han ikke alltid visste hva han skulle gjøre med situasjonen, men hadde derimot dager der han ikke godtok min oppførsel, pratet og pratet. Men i den alderen var jeg litt trass, og hørte ikke heller på hva han sa når det angikk stemoren min.

Og til dere som sier at jenta må til psykolog fordi hun sparker og slår. Tror ikke det er snakk om ei aggressiv 12åring som snart tyr til større våpen. Jeg "sparka og slo" jeg også, men har aldri vært aggressiv eller er det den dag i dag, eller hadde behov for psykolog.

Det ordnet seg uansett :)

Anonymous poster hash: 6ddfe...a1c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Huff.. Det høres helt forferdelig ut, spesielt tatt i betraktning at jenta er voldelig. Som andre har påpekt, dette er hverken normal eller akseptabel oppførsel. Og faren gjør henne stor bjørnetjeneste ved å lære henne at hun kan behandle andre mennesker slik. Hvor lenge har du og faren vært sammen. Og hvordan er hun mot faren?

Vi har vært sammen i fire år. Hun er veldig hyggelig mot far sin men det er meg hun ikke aksepterer.

Skrevet

Dette er ikke riktig.

Hun er 12 år! Hun vet at ord sårer, hun vet at man ikke skal slå. Hun er ikke 2år, men 12!

Og far er en dust, en skal ikke godta at ens barn slår og sier stygge ting til samboeren sin, uansett alder.

Her må du prøve å sette foten ned.

Du skal ikke måtte bli behandlet slik i ditt eget hjem.

Her må far ta noen grep, han gir jo dattera si grøntlys til å være ekkel med deg!

Vil han ikke, så tror jeg at jeg, personlig ville ha flyttet ut for en periode. Jeg hadde ikke taklet å bli vist så lite respekt.

• Liker 7
Skrevet

Vi har vært sammen i fire år. Hun er veldig hyggelig mot far sin men det er meg hun ikke aksepterer.Anonymous poster hash: 50ea1...82f

Jeg synes jenta er altfor stor til at denne oppførselen er på noen måter "akseptabel", men jeg tror dessverre ikke hun vil forbedre seg så lenge far tillater denne oppførselen. Hun høres helt forferdelig bortskjemt ut og jeg skjønner ikke hvordan din mann kan godta at hun slår og dytter deg!! Han høres svært uansvarlig ut, det han gjør er jo å lære henne at det er ok å tråkke på "de man ikke liker". Du har all min sympati.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsket min stemor <3

Anonymous poster hash: 0a31b...79a
Skrevet

Ikke prøv å være en venn. Vær en tydelig voksenperson og behandle henne som en nesten voksen. Sett deg ned og snakk med henne. Fortell henne (og far) at du ikke aksepterer å bli behandlet på denne måten. At hun er stor og må oppføre seg deretter. Fortell henne at hun ikke trenger å like deg men at en må da lære å omgås uten at det skal bli dårlig stemning.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo faren som er problemet, ikke barnet. Så lenge han lar henne holde på som hun vil, så vil hun også gjøre det. 99% av de gangene jeg irriterer meg over stesønnen min, så er det egentlig noe faren gjør/ikke gjør som er årsaken, ikke gutten.

Anonymous poster hash: b7034...414
  • Liker 4
Skrevet

Kjenn din plass. Om du ikke orker og bli behandlet på denne måten mer, så kan du avslutte forholdet.

AnonymBruker
Skrevet

Håper du tenker deg om flere ganger før du får barn med han. Ser for meg mye problemer med mangel på oppdragelse han kjører.

Anonymous poster hash: c35a4...9aa
Skrevet

Nok et troll, svarer likevel. Du er voksen og lar en tolvåring sparke og slå deg? Og faren forsvarer henne?

Hva om dere får barn, skal hun herje med babyen også. Det er DU som er voksen og som må sette grenser, det holder liksom ikke å si at du ikke vil blande deg opp i oppdragelsen, du er en del av en utvidet familie nå og den tosken du er sammen med (om dette er sant) ville i alle fall ikke jeg fått barn med.

Men anser dette som nok en trolletråd, nok en som kjeder vettet av seg fordi de har glemt å slanke seg før varmen kom osv.

Jeg har hatt stemødre, og om jeg hadde sparket og slått de ville jeg blitt sendt hjem til min mamma med beskjed om å bli tørr bak ørene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...