Gå til innhold

Men går etter utseende, kvinner går etter penger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Se denne dokumentaren: http://tv.nrk.no/program/koid24001010/historier-om-kjaerleik#t=08m30s

En påstand i dokumentaren forteller at menn går etter utseende, og kvinner går etter penger når man er på jakt etter partner.

Noen som tør å innrømme de overstående eller går man fortsatt kun etter kjærlighet.

Er det forresten viktig hva familie, venner og status betyr når man velger partner ?

Anonymous poster hash: 95f84...74f
Videoannonse
Annonse
Gjest Conradine
Skrevet

Da jeg traff mannen min så tjente jeg mer penger enn ham - så jeg gikk definitivt ikke etter penger og status.

Jeg gikk etter utseendet hans først. Når jeg fikk nærkontakt med ham så var det humoren og de kvikke kommentarene som gjorde førsteinntrykket komplett og jeg var "solgt".

At han nå - mange år senere tjener dobbelt så mye som meg er fjernt fra våre første år sammen og IKKE det som gjorde at jeg falt for ham.

Men han sier at han falt for utseendet mitt, så dokumentaren er jo litt riktig :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Nei, men jeg 'tør å innrømme' at et utseende jeg liker er helt nødvendig for at jeg skal tenne på eller falle for noen. Penger er uviktig. Personlighet er det aller viktigste.

Hvis familie og venner hadde fortalt meg at de var bekymret fordi han virket som en manipulativ tulling ,ville jeg lurt på om det var noe jeg ikke så, men ellers betyr det lite.

• Liker 4
Skrevet

Ikke noe nytt det. Har ikke sett hele dokumentaren, men en kan finne logiske og sannsynlige årsaker som kan forklare kommentarene du har bemerket deg.

"Kjærlighet" er ikke annet en en kombinasjon av ulike tiltrekkningsmekanismer som gjelder mellom mennesker. Å si at en kun går etter "kjærlighet" er meningsløst da kjærlighet, tilltrekning, kjemi og alt dette her er kroppen sin respons på en annen person og denne responsen er styrt av underliggende kriterier. Dersom en ser på hva alle de en faller for har til felles, så kan en i mindre eller større grad forstå hva en tiltrekkes av.

Hankjønn og hunkjønn har siden tidens begynnelse hatt ulike roller innen det biologiske og innen det sosiale som påvirker hva vi ser etter. Det er i mine øyne ingen tvil om at det er forsjeller på individuelt nivå også, men en kan trekke noen fellesnevnerere basert på kjønn som generaliserer til en hviss grad ivertfall. Mannen er fysisk sterkere, har tradisjonelt hatt både makten og ressursene så det har da vært naturlig for kvinner å fokusere på dette for å sikre seg en trygg og stabil tilværelse (derav velger kvinner i større grad enn menn penger, selvsikkerhet, status og styrke). Menn derimot slipper å føde barn og mannen sin kropp har ingenting å si på sansynligheten for at barnefødelsen går bra (dersom en ser bortifra genetiske sykdommer). Han har tradisjonelt sett derfor vært optatt av å velge en hunn som har høy sansynlighet for å få friskt avkom. Da er ungdommelighet, god helse og symmetri vært viktige faktorer (da det som vi opfatter som vakkert kan korreleres med sunnhet og symmetri). Dermed går menn gjerne i større grad enn kvinner etter utseende eller vetfall andre aspekter av utseende.

En kan gjerne argumentere med at etter moderne medisin, så er det ikke kun de unge, sunneste og friskeste kvinnene som har høy sansynlighet for å få levende friske barn og på samme måte, etter den moderne sivilisasjonens utvikling så er ikke kvinner avhengig av å velge en mektig/inflytelsesrik mann for å være forsørget og trygg. Alikevel tror jeg at tiltrekningsmekanismene er mer enn bare opplært men også delvis nedarvet / biologisk og vi ser derfor enda trender av de gamle mønstrene som har dominert siden tidenes morgen hos arter som driver med selektiv reproduksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at mange overdriver hvor mye andre vektlegger disse tingene. Alle vil jo ha en partner de kan tenne på, det betyr jo ikke at man har skyhøye krav om utseende på det motsatte kjønn, uansett om det er menn eller kvinner.

F.eks en jeg kjenner som er ganske kjekk, jeg trodde alltid han var veldig overfladisk når det gjaldt utseendet på de jentene han datet og at det var det viktigste for ham (han sa selv at utseende var veldig viktig for ham), men så fant han seg ei helt normal søt jente. Ikke noe supermodell materiale, som man kanskje hadde fått for seg.

Samme med kvinner som vil ha en med stabil økonomi, mange menn tror vi kun vil ha mannfolk med veldig høy inntekt, mens vi i realiteten bare vil ha en med fast jobb som oss med sunn økonomisk sans. Altså ikke en som er uansvarlig økonomisk. Hva årsinntekten er er ikke så veldig viktig egentlig.

Det jeg vil frem til er at jeg tror at om noen sier hva som er viktig for dem hos en eventuell partner, så har vi en tendens til å tenke at de har veldig høye krav til de kvalitetene de nevner. Hvis f.eks en sier utseendet er viktig så tror andre at den personen har skyhøye krav til utseendet og kun går ut med smellvakre damer eller råkjekke hunks, mens personen egentlig bare vil ha en helt normal søt jente/mann de selv syns er flotte.

Anonymous poster hash: 10443...699
  • Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Når jeg møtte samboeren var han nettopp ferdig i militæret uten jobb og jeg gikk på vgs. Var ikke mye penger å hente der, ha ha. Jeg fikk vel mer i stipend og lån. Han hadde dagpenger som ikke var så mye å skryte av.

Skrevet

Jeg tror jeg tjente mer enn min mann når vi først traff hverandre...

Men jeg tror det er ett snev av sannhet i det. En del kvinner går nok etter menn som har jobb og mål i livet. En fyr som jobber deltid på Rema og er happy med det vil nok neppe trekke de vakreste kvinnene. En som jobber fulltid og håper å bli butikksjef er nok mer tiltrekkende.

Og de fleste ser vel på utseende først. Men når man åpner kjeften så finner man fort ut om man vil fortsette samtalen eller gå på do....

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder kanskje for kvinner som ikke har kontroll på egen økonomi.. Jeg vet ikke. Jeg eide leilighet, var høyt utdannet med god jobb da jeg traff mannen. Han var da lærling og bodde hjemme hos foreldrene som 22-åring.

Anonymous poster hash: 48386...594
Skrevet (endret)

Jeg velger å svare ærlig, og selv om det høres politisk korrekt ut så er det slik at penger betyr veldig lite så lenge mannen kan forsørge seg selv. Jeg forsørger meg selv og trenger ikke en til å forsørge meg. Ellers går jeg etter personlighet, og med den kommer utseendet.

Spurte mannen hva han falt for med meg, og han sa at det var diktene mine, de gjorde meg litt annerledes. Det var et svar jeg ikke hadde ventet meg. :) Men han sa det også var en blanding mellom at jeg så søt ut på bilder, personlighet og mine interesser.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

At han nå - mange år senere tjener dobbelt så mye som meg er fjernt fra våre første år sammen og IKKE det som gjorde at jeg falt for ham.

Så selv om han ikke tjente mer enn deg når dere ble sammen så lå det i luften at han ville tjene en del mere etter hvert? Så pengene spilte en viss rolle likevel?

Anonymous poster hash: 3ca52...e8f

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg møtte samboeren var han nettopp ferdig i militæret uten jobb og jeg gikk på vgs. Var ikke mye penger å hente der, ha ha. Jeg fikk vel mer i stipend og lån. Han hadde dagpenger som ikke var så mye å skryte av.

Men nå som han er ferdig utdannet så tjener han en god del, noe som betyr at det "lå i luften" at han ville få en del inntekter etter hvert? Så pengene spilte en viss rolle likevel?

Gjest LonelyAngel
Skrevet (endret)

Jeg tjener også bedre enn kjæresten min, så gikk absolutt ikke etter status/utdannelse.

Btw: Hun dama i filmen er jo langt i fra "gjennomsnitts kvinnen". Makan til white trash!

Endret av LonelyAngel
Skrevet

Agurktid på KG også? Denne trådtittelen er det ikke lenge siden vi hadde her inne. Tenker at TS leter etter årsaker til hvorfor damer ikke er interessert, og har to hypoteser. Den første er at han ikke har spesielt mye penger, og derfor ikke har draget. Den andre at han har mye penger, men likevel ikke har draget.

Jeg er nå en godt voksen dame, og kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har gått etter penger hos en mann. De aller fleste kvinner tjener sine egne penger, og går etter helt andre ting hos en partner. Det hjelper ikke om mannen er stinn av gryn hvis en ikke har de rette følelsene for han.

For meg føles det mer vanskelig å ha en kjæreste med mye mer penger enn meg selv. Det gjør at jeg føler meg som en brems når vi skal finne på ting. Jeg må være økonomisk og kan ikke bruke mye penger på fornøyelser, mens han kan dra kortet uten å tenke. Ikke alltid like gøy, nei.

AnonymBruker
Skrevet

Det var jo utseendet jeg først la merke til. Og så likte jeg at han var litt småfrekk.. Og lett å prate med.. Fikk fort tillit til han. Han var veldig snill og god... Da vi møttes visste han ikke hva han ville utdanne seg til.

Personlighet har mest å si. Hvor mye han tjener har ingenting å si.

Anonymous poster hash: 96a0f...383
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min tjener en del bedre enn meg, men det var ikke derfor jeg ble sammen med han. Jeg fann ikke ut hva han tjente før vi nesten kunne kalle oss for kjærester. Dessuten så har vi avstandsforhold, så at han har en god jobb går ikke ut over meg. Jeg betaler husleie, mat, klær og alt selv.

:) Har vært sammen i over 3 år btw.

Anonymous poster hash: 7339e...655
Gjest Conradine
Skrevet

Så selv om han ikke tjente mer enn deg når dere ble sammen så lå det i luften at han ville tjene en del mere etter hvert? Så pengene spilte en viss rolle likevel?

Nei, utdannelsen som førte til annen jobb tok han etter at vi hadde vært gifte i 18 år.

Skrevet

Må like utseende til damen, men jeg må like henne som person også. Blir bare for dumt å si at man bare går etter utseende. Skal jo være med damen en stund, greit at hun ikke helt banan, men er grei og hyggelig :)

AnonymBruker
Skrevet

og sånn sett passer de sammen, alle golddiggerne og de gamle grisene med penger, supply and demand

Anonymous poster hash: aaa5c...533
Gjest Hyssingen
Skrevet

Står jeg mellom en fyr jeg er betatt av uten penger, og en fyr som er trivelig, og høflig, med penger, så velger jeg helt klart han med penger.

Men jeg ville ikke valgt en kjip mann med penger over en fattig mann jeg var betatt av

Gjest Keikolina
Skrevet

Men nå som han er ferdig utdannet så tjener han en god del, noe som betyr at det "lå i luften" at han ville få en del inntekter etter hvert? Så pengene spilte en viss rolle likevel?

Nei, jeg tjener mer enn han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...