Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jobber i helsevesenet. Det er til tider mange ledige vakter (oftest pga sykefravær) som vi andre ansatte må dekke opp.

Så lenge ekstravakter/overtid er frivillig er det greit. Det er når vi må jobbe ekstravakter uten at vi selv ønsker det som problemene oppstår. Da blir vi beordret. Vi kan være utslitt, men må likevel jobbe. At man forteller hvor sliten man er blir ikke tatt hensyn til. Eneste grunnene for å slippe er egen sykdom, barns sykdom, mangel på barnevakt, at man har drukket alkohol og tungtveiende sosiale årsaker som bryllup ol.

Dette er en ansvarsfull jobb med høyt tempo. Noen andre som har noen erfaringer eller tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at pasientene/brukerne trenger hjelp hele tiden uansett, det MÅ rett og slett være nok folk på jobb til enhver tid. Jeg har jobbet i Hjemmesykepleien i sommerferiene og der har andre (jeg har jobbet som vikar og kan dermed ikke beordres, skjønt jeg tar ofte ekstravakter for å hjelpe til) blitt beordret til å jobbe doble vakter eller ekstra i helger/ferier. Beordring skjer svært sjeldent, hos oss i allefall, stort sett får de nok ved å lokke med 100% ekstra betalt, de fleste er klar over det ekstra presset de andre vil få om det er for få mennesker på jobb, og strekker seg litt lenger. Klart det er slitsomt å jobbe ekstra i tillegg til full jobb, men skal gamle og syke folk ligge hjemme alene uten medisiner, mat og tilsyn? Det er en del av jobben når man velger et slikt yrke, dessverre.

Skrevet
Noen andre som har noen erfaringer eller tanker om dette?

En ting som er vel å merke seg:

Dersom man går i deltids-stilling, kan man pålegges å jobbe inntil 100%. Da heter det ikke overtid, men merarbeid (=uten ekstra tillegg).

Og som det står i rettledning i lov om arbeidstid: "Arbeidstaker som uten gyldig grunn nekter å utføre merarbeid eller overtidsarbeid kan sies opp."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...