Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om alle banker følger regelen om at man ikke skal låne mer enn 3 ganger årsinntekten til punkt og prikke eller om man finner avvik? Noen som har fått låne mer enn dette?

Er alene om å kjøpe bolig og har nok egenkapital men er redd denne regelen stopper meg:P Skal begynne med bankmøter om en måneds tid.

Anonymous poster hash: 5b73e...8c3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om alle banker følger regelen om at man ikke skal låne mer enn 3 ganger årsinntekten til punkt og prikke eller om man finner avvik? Noen som har fått låne mer enn dette?

Er alene om å kjøpe bolig og har nok egenkapital men er redd denne regelen stopper meg:P Skal begynne med bankmøter om en måneds tid.

De fleste får låne mer. Det viktigste er at du har muligheten til å betale avdragene. De ser på månedslønnen og alle andre utgifter. Har du god margin får du lån.

Anonymous poster hash: a9e0a...2a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har mye EK så har banken god sikkerhet. Da får du også låne mer.

Om du ikke klarer å betale kan banken bare tvangsselge leiligheten din. Har du mye EK så er den bedre beskyttet mot prisfall.

Har en kompis som hadde 500k i EK. Han fikk låne 4.5 ganger inntekt fordi han hadde så mye EK. Tror han har ca. 450k i lønn.

Anonymous poster hash: d60b7...ff4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fikk tilbud om omtrent 4,4 x inntekt i lån da jeg var nyutdannet. Jeg har utdannelse som gir rimelig god sikkerthet med tanke på jobb (skal mye til å miste jobbben, selv i dårlige tider) og stor sannsynlighet for en del økning i lønn de første årene. I tillegg viste historikken min i banken at jeg hadde en fornuftig økonomi og var flink å spare, slik at banken ikke så meg som en risikabel kunde.

Det skal sies at jeg ikke tok opp mer enn omtrent 3,7 x inntekten, da jeg ikke så at jeg fikk så mye mer valuta for pengene ved å kjøpe en dyrere leilighet enn jeg gjorde (innenfor den rammen jeg hadde). Med litt lavere lån har jeg også kunnet betale ned litt ekstra på lånet innimellom, samtidig som jeg har spart opp egenkapital til neste boligkjøp. Lånet mitt er nå, bare to år senere, nede i omtrent 3,2 x inntekten.

Anonymous poster hash: 73d9a...ef4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk tilbud om 6 x inntekt for en måneds tid siden. Valgte dog 4x :-)

Anonymous poster hash: dffa4...789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...