Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er rette plassen å legge dette emne.

men forsøker uansett! Like før helgen mottok jeg voldstrusler på jobb (jobber i en kommunal bolig). Dette har ikke skjedd meg tidligere, og er veldig usikker på hvordan jeg skal takle dette. Er over halvveis i svangerskapet og truslene var rettet mot meg og babyen i magen. Graviditeten er kjent på arbeidsplassen, både hos brukere og ansatte. Arbeidsgiver er dessverre ute i ferie.

Gruer meg for å dra på jobb imorgen, da jeg ikke vet hva som møter meg. Hadde det ikke vært for graviditeten så hadde jeg nok ikke hadd noe vanskeligheter med å dra på jobb,men siden truslene var svært vinklet mot babyen i magen kjenner jeg det knyter seg i magen bare jeg tenker på å dra på jobb.

Hva bør jeg gjøre? Ønsker ikke å sette mitt ufødte barns liv i fare! Noen som har opplevd lignende?

Anonymous poster hash: 2c099...4a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnevernet, og jeg har saker der jeg får trusler. Likevel ikke grunnlag for tilrettelegging eller sykemelding ifølge legen min hverdagsliv, de må vel gjøre alvor av truslene sine først :/

Anonymous poster hash: 49fc2...3b8

Skrevet

En jeg kjente var gravid som fengselsbetjent og ble vel satt ut av tjeneste etter halve svangerskapet grunnet det samme. Eller muligens hun ble plassert et annet sted, husker ikke helt. Hun ble iallfall tatt bort fra der truslene ble fremsatt.

Skrevet

Ring og snakk med din overordnede! Og i tillegg synes jeg du skal anmelde truslene.

• Liker 3
Skrevet

har dere ikke prosedyre på dette på jobben? rart, dette må dere vel vite på jobben hva dere skal gjøre med

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke be om å slippe å jobbe med den aktuelle brukeren?

Jeg ble nettopp utsatt for en voldelig episode, etter noen få trusler, men sammen med en annen ansatt klarte vi å stoppe brukeren ved å holde brukeren fast. Hadde jeg vært alene ville jeg vært både gul og blå nå. Så nå slipper jeg å jobbe med vedkommende ut oppsigelsestiden min, som kan sammenlignes med tiden før du går ut i permisjon.

Dere har vel en midlertidig bokoordinator/leder du kan snakke med? Eller i det minste be de andre på vakta om å få ta andre brukere enn denne?

Anonymous poster hash: d7fce...51d
AnonymBruker
Skrevet

Uff, det høres ut som en skrekkelig situasjon å være i. Jeg føler med deg, TS!

Det er en mann som har truet deg, ikke sant? Det er så typisk mannlig å gjøre i alle fall.

Anmeld ja! Det er noe av det viktigste du kan gjøre. Så har du det på papiret hvis det blir mer kødd med fyren. Da tar politiet det mer på alvor hvis det er noe som skjer.

Anonymous poster hash: 81fac...d30
  • Liker 1
Skrevet

Du må helt klart anmelde truslene! Så må du skrive avviksmelding. Begge deler er viktig for å dokumentere det som skjedde.

Så syns jeg du skal ta deg en tur til legen i morgen, hvis du er redd for å gå på jobb er det ikke bra verken for deg eller barnet.

:heks:

AnonymBruker
Skrevet

Du bør i hvertfall skrive avvik/skademelding på truslene, og siden du er gravid kan du gi avviket høy alvorlighetsgrad, om du har mulighet til å klassifisere det selv. Hos oss gjøres dette over internett, i et eget skjema. Om du får skrive forslag til tiltak, så kan du skrive at du kan holde deg unna brukeren, om barnet i magen provoserer brukeren.

Anonymous poster hash: d7fce...51d
  • Liker 4
Skrevet (endret)

*poff*

Endret av Muskat
Skrevet

Hvis du er redd ville jeg ringt din overordnede og gått til legen og bedt om sykemelding siden du er gravid. å være redd og bekymret hver dag kan utvikle seg til alvorlig stress som igjen kan gå utover barnet ditt. Jeg fikk trusler på jobb av en kollega, jeg gikk til min sjef som ikke kunne brydd seg mindre men kalte meg for dramaqueen og truet meg med sparken. Jeg tok ut sykemelding resten av oppsigelsestiden min for jeg ble utrolig redd og stresset av denne kollegaen og fikk sterke brystsmerter og pusteproblemer i slutten.

En annen ting du kan gjøre hvis du ikke vil ta ut sykemelding er å fortelle denne personen " drapstrusler er ulovlig og jeg kommer til å anmelde deg til politiet hvis du ikke lar meg være i fred" Dette har jeg sakt til andre personer som har truet meg og da ble det slutt på truslene med en gang. Mange truer for å være direkte slemme og ekle og tror all ordbruk er lov, men det er det ikke og det kan du fortelle den personen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange rare svar gitt..

Det første du må gjøre er å kontakte arbeidsgiver - de plikter å tilrettelegge jobben for deg. Om de ikke kan tilrettelegge bør du søke svangerskapspenger - dette er en ytelse for friske gravide som har en jobb som er til fare for fosteret og hvor arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.

Er truslene reelle? Kan den som kom med dem gjennomføre dem? Dette må jo med i vurderingen, er det f.eks en rullestolbruker som ikke kan røre seg blir det jo noe annet enn om det er en kvikk og oppegående bruker...

Anonymous poster hash: 0f6a0...049
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her: Takk for alle svar!

Barnet i magen påvirker denne brukeren helt klart! Men har aldri opplevd trusler fra denne brukeren tidligere. Det er ferieavvikling på jobb og mange ferievikarer. Ironisk nok er vikarierende bokoordinator også i ferie! Så ikke akkurat det perfekte tidspunkt å få slike trusler på.

Da dette er en ny situasjon, har vi ingen prosedyrer på dette (ennå).

På grunn av ferietider er vi nedbemannet, det vil si at vi kun er 2 stykker på jobb. Noe som fører til at jeg kommer til å møte denne bruker og sannsynligvis være alene perioder av vakten. Noe jeg overhode ikke ønsker!

Dette er en bruker som er svært oppegående og kvikk. Kan ikke si med sikkerhet om vedkommende kommer til å gjennomføre truslene,men det siste som ble sagt var noe i denne duren. "Bare vent til du kommer på jobb neste gang..."

Anonymous poster hash: 2c099...4a8

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg sto i samme situasjon fikk jeg endret tjenestested øyeblikkelig. Og jeg var faktisk bare ca syv uker på vei.

Jeg sto i jobb frem til permisjonsstart tre uker før termin, men hadde et annet tjenestested slik at jeg ikke hadde noen kontakt med innsatte eller rolle under hevet beredskap.

Ellers ville jeg ikke hatt problemer i situasjonen jeg sto i, men siden jeg visste at jeg var gravid merket jeg også at det påvirket valgene jeg tok i konflikter. Så for min egen del, for forsteret og mine kolleger endret jeg arbeidssted.

Anonymous poster hash: f6b37...200

• Liker 1
Skrevet

Ring arbeidsgiver tross ferien? Har ingen erfaring med dette selv, dette er bare hva jeg ville gjort selv. Eventuelt hadde jeg spurt hos politiet hva de ville rådet meg til å gjøre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde snakket med sjefen, de må jo ha rutiner for dette eller lage noen nå. De kan uansett ikke forlange at du er alene med denne personen, iallefall har de vært nøye med det å ikke være alene når folk har vært redde, jeg har jobbet med en del voldelige folk. De gravide har da alltid blitt omplassert.

Når mora mi var gravid med meg jobbet hun på psykiatrisk sykehus, litt over 30 år siden og den gangen var de ikke så nøye med gravide og jobbsikkerhet. En pasient va forelsket i mora mi og sparket henne i magen en gang, antakelig pga gravidmagen, det gikk heldigvis bra med meg. Men er ikke alltid det gjør det.

Så ta dette opp med sjefen din i morgen, ikke utsett det! Da kan det bli for sent.

Endret av Yesterday
Skrevet

Søk om svangerskapspenger! En venninne av meg er gravid og jobber med bruker som kan være voldelig og hun har fått det siden magen begynte å synes. Du tar kontakt med lege eller jordmor for å få underskrift også må arbeidsgiver også signere på at det ikke kan tilrettelegges. For det forutsetter at du ikke kan gjøre annet type arbeid.

Skrevet

Søk om svangerskapspenger! En venninne av meg er gravid og jobber med bruker som kan være voldelig og hun har fått det siden magen begynte å synes. Du tar kontakt med lege eller jordmor for å få underskrift også må arbeidsgiver også signere på at det ikke kan tilrettelegges. For det forutsetter at du ikke kan gjøre annet type arbeid.

Lurt! Om jobben ikke kan gjøre noe.

Er forresten også sjefen din på ferie så skal det jo være noen som er stedfortreder, el ring sjefen uansett.

Skrevet

Jeg husker da jeg var gravid og gikk på vgs, da var det en fyr som var helt loco og sa han skulle dytte meg ned trappen neste gang jeg ikke så, så både jeg og " drittungen" i magen fikk svi.

Jeg anmeldte tvert. Saken ble henlagt, men han turte ikke se på meg resten av skoleåret.

Hadde jeg ikke gått gravid hadde jeg nok bare ledd av fyren å sagt han burde skaffe seg hjelp, men når man er gravid blir man ekstra var på slike ting og blir naturligvis mer bekymret for helsen til både seg selv og barnet for at barnet skal ha det godt inni magen til mor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker da jeg var gravid og gikk på vgs, da var det en fyr som var helt loco og sa han skulle dytte meg ned trappen neste gang jeg ikke så, så både jeg og " drittungen" i magen fikk svi.

Jeg anmeldte tvert. Saken ble henlagt, men han turte ikke se på meg resten av skoleåret.

Hadde jeg ikke gått gravid hadde jeg nok bare ledd av fyren å sagt han burde skaffe seg hjelp, men når man er gravid blir man ekstra var på slike ting og blir naturligvis mer bekymret for helsen til både seg selv og barnet for at barnet skal ha det godt inni magen til mor.

Har er venninne som uten forvarsel ble dyttet ned en trapp av samboeren, barnet i magen døde.

Anonymous poster hash: 481ec...097

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...