Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når termin beregnes går man da alltid ut fra siste mens?

Og det er alltid snitt på 28 dager?

Hvordan blir det når man har lengre syklusser enn det?

Anonymous poster hash: d3f82...e7a

Skrevet

Du kan beregne termin ut fra EL.

Skrevet

Hvis du vet når du hadde EL så bruk den, er greit med en kalkulator som Muskat postet. Hvis ikke bruk mensen. Terminen blir som regel endret på under ultralyd men ikke alltid, min ble ikke det.

AnonymBruker
Skrevet

OK. aner ikke når jeg hadde eggløsning - men om jeg tar utgangspunkt i forrige syklusrunde før siste mens - så har jeg en laaaaaang syklus på over 50 dager. Så er sånn +- 2 uker i forhold til termin...

Skrevet

Men selv ved lange sykluser så er EL konstant, mer eller mindre. Og sjelden mer enn 16-17 dager lutealfase.

Skrevet

OK. aner ikke når jeg hadde eggløsning - men om jeg tar utgangspunkt i forrige syklusrunde før siste mens - så har jeg en laaaaaang syklus på over 50 dager. Så er sånn +- 2 uker i forhold til termin...

Tipper du kan få tidlig ultralyd da.

Skrevet

Den "endelige" termindatoen (den som helsevesenet, NAV etc. forholder seg til) får du på ordinær ultralyd, som vanligvis utføres i uke 17-19 basert på menstermin. Så med mindre du er veldig stresset rundt dette, ville jeg bare brukt første dag i siste menstruasjon som utgangspunkt, og så blir det rettet basert på fosterets størrelse når du kommer på OUL.

Hvis du på OUL er kommet kortere enn antatt (f-eks. blir du kalt inn i uke 17 etter menstermin, men jordmor ser at du maks kan være 15), hender det at du får en ny time til OUL noen uker senere for å fastslå termin og sjekke fosteret da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...