Gå til innhold

Visdomsord/sitater til konfirmasjon.

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Holder på å lage sanghefte til sønnens konfirmasjon. Skal ha med noen få, personlige sanger og forsiden av heftet skal også fungere som bordkort.

Så lurer jeg på om jeg skal flette inn noen visdomsord, sitater eller en god histore, i tillegg til sangene? Evt. noe om konfirmanten.

Men jeg er litt usikker her - noen som har noen tips å komme med? Gjerne noe som passer til en ungdom på en slik merkedag som en konfirmasjon er - noe om visdom, alder, livet..... Og gjerne noe med litt humoristisk vri, da konfirmanten har en utmerket sans for humor.

:kghjerte: KG er verdens beste sted å be om hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En som heter Wenche Yamamoto eller noe har skrevet en bok med gullkorn fra konfirmantmunn, der finnes det sikkert litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Takk for link, Thomasine!

Den boken skal jeg se om jeg får tak i, Tuji. Takk for tipset.

Nå begynner jeg faktisk å glede meg litt til den store dagen; Maten er bestillt, klær er kjøpt, service er i hus og når jeg nå får laget ferdig sanghefte/bordkort også skal det bli så bra så.

Tar gjerne i mot flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FORVENTNING

Jeg lever med en forventning om:

at livet er verd å leve

at jeg kan møte venner overalt

Har fjernet slutten av diktet da det ikke er lov i henhold til reglene og Kopinor. Sett heller inn en link - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et nydelig dikt som jeg tenkte å lese høyt for henne ved talen. Det sier veldig mye om hva jeg ønsker å formidle av livsvisdom. Skal dele det med deg

VÅG Å VÆRE

Våg å være ærlig,

våg å være fri.

Våg å føle det du gjør

Har fjernet slutten av diktet pga kopinor reglene - moderator

"Hans-Olav Mørk"

Ellers er jeg også ute etter tips. Jeg har det meste i boks nå, takket være Pet da. :) , men lurer på hvordan man gjennomfører dette. I hvilken rekkefølge....velkommen, mat, tale? , sang, dessert, kaffesang, kaker....??

Når tar jeg ordet, og hva bør sies av høflighetsfraser m.m ved bordet. Det er jeg som skal gjennomføre dette alene med 33 gjester, og jeg er litt nervøs, men gleder meg jo også Er tryggere dersom jeg har en liten "oppskrift" på når (og hva) ting skal skje.

Hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dere vet! Tusen takk!

LilleBille: Vet du hvem som her skrevet det verset?

.. aner ikke det ble lest av en tante i forbindelse med en konfirmasjon i familien .. og jeg tror hun "hadde suget det av eget bryst"... men er ikke sikker... (men etter det har det alltid "dukket" opp i alle familiens konformasjoner.. som etterhvert er blitt mange)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Rakel: Jeg har vel ikke helt planen klar enda, - kommer sikkert til å ta det litt på sparket også. Siden diktet ditt forsvant (ble slettet) - kunne du tenke deg å sende meg det på PM?

Konfirmanten selv skal ønske velkommen - han skal skrive en liten tale selv.

Så må jo jeg eller pappaen si noen ord - vi "krangler" litt om hvem det blir :wink: Det tror jeg uansett at vi tar etter maten - rett før vi synger sangen fra oss foreldre til konfirmanten (takk :blomst: Pet)

Tror vi begrenser oss til å synge to sanger - den fra oss og en fra lillebror til storebror.

Jeg lager et sanghefte som blir omtrent slik:

Forside: Fungerer også som bordkort med navnet på gjesten. Her har jeg muligens tenkt å ha et dikt eller visdomsord - må se litt hva vi velger å lese høyt i forhold til hva vi skriver.

Så skal jeg ha en side med hver sang og en side med en salme - f.eks "ingen er så trygg i fare" eller " gi meg handa di, ven" - mer for å ha med teksten enn å synge den, for det tror jeg ikke vi kommer til å gjøre. Kan jo ta det litt på sparket også - se hvordan det går med syngingen på de to personlige sangene, er det "kraft i røsten" på folk, kan vi jo muligens synge mer.

Siste siden tenkte jeg å avslutte med et ordtak - gjerne litt humoristisk.

Jeg lager sangheftene på ca et halvt A4 ark - vertikalt delt - tror de kommer til å bli ganske tøffe :P Lar de gå i fargene - mørkeblå - grå - hvit og litt sølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...