AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #1 Skrevet 3. august 2013 Jeg har et barn som skal begynne på SFO nå til uka. Det er mitt eldste barn og jeg har derfor ikke peiling, og synes det er litt rart at jeg ikke har fått noe informasjon. Sitter her og vet ikke hva de gjør der, om hun skal ha med seg skift, innesko, osv, og jeg regner med hun må ha med mat? Ikke vet jeg hvor vi skal møte opp heller. regner med det er et sted på skolen, men aner ikke hvor SFO holder til. Jeg kunne ringt i forrige uke og spurt, men det var litt hektisk da så jeg fikk ikke gjort det, dessuten forventet jeg egentlig et brev/en mail eller noe med litt informasjon. Når barna mine har begynt i barnehage har det jo vært massevis av informasjon og det er veldig greit synes jeg. Men ja, er det vanlig å ikke få noe info? Har ikke fått noe info i det hele tatt egentlig siden vi meldte henne på, og da valgte vi bare plass og startdato og sånn. Jeg har vært på nettsiden til skolen for å prøve å få litt info der, men det eneste jeg fikk en pekepinn på var aktivitetene de har. Anonymous poster hash: 7f779...ac3
Mafalda Skrevet 3. august 2013 #2 Skrevet 3. august 2013 (endret) Enig i at det hadde vært greit med et brev med litt grunnleggende info (husker ikke om vi fikk det selv, tror ikke det? Derimot kom det mer informasjon på første foreldremøte, om aktiviteter og måltider og den slags), men på en måte illustrerer dette nettopp forskjellen på SFO og barnehage. Det er litt mer "grei deg sjøl" over hele linja, og ingen detaljerte månedsplaner på mail eller like mye oppfølging av sko som må knyttes og rumper som må tørkes, selv om barn selvsagt får hjelp når de trenger det. Grunnen til at jeg påpeker dette, er at det er mange foreldre som blir litt overrasket og bekymret over at SFO virker så uoversiktlig og kaotisk i forhold til den gode, trygge barnehagen der dagen er styrt ned til minste detalj. Og selv om det stemmer, er jo barna større også, så stort sett går det veldig fint. Etter det første sjokket setter de fleste foreldre pris på at dagen ikke er så organisert, barna har jo etter hvert vært på skolen først og trenger litt frilek. Hva du skal ha med er ikke så vanskelig- utetøy etter årstiden og kanskje litt skiftetøy. Innesko og matpakke (i alle fall til du vet om de serverer mat eller ikke, det er nok litt forskjellig). Så møter du opp første dag og får vite det meste annet du måtte lure på. Det er sikkert et sted på skolen, eller rett ved Endret 3. august 2013 av Mafalda
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #3 Skrevet 3. august 2013 Jeg forventer ikke oversikt over alle rutiner og aktiviteter, de gjør jo helt sikkert mye forskjellig og det er nok som du sier litt mer selvstendig og mindre organisert enn i barnehagen. Og det er jo greit det, og sånn informasjon får man jo som regel der og da når man leverer/henter. Men et velkomstbrev hadde ikke gjort meg noe. Et som sier noe om hvor de holder til, ca antall barn, hva de bør ha med, hvor mange voksne som er der, og sånt. Barnet mitt er litt engstelig av seg og trenger tid på å tilpasse seg nye mennesker, så det er jo for å kunne forberede henne litt også. Nå vet jeg ikke helt hva hun går til, og da må jeg forberede henne på alt. Jeg synes egentlig det er litt dårlig av SFO å ikke i det minste sende ut en mail eller skrive noe på nettsiden. Da mine startet barnehage fikk vi jo til og med navn på alle ansatte på avdelingen, stillingsprosent og greier, informasjon om antall barn og fordeling gutter/jenter, liste over alt vi burde ha med ++. Sier ikke at jeg forventet så detaljert informasjon, men det var bare litt av en kontrast. Det er jo ikke høgskole hun skal begynne på akkurat, det er SFO.. Anonymous poster hash: 7f779...ac3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #4 Skrevet 4. august 2013 Det første du bør vite er at SFO IKKE er barnehage. Det er to vidt forskjellige ting. Det er sjelden tilpassing. Man bare kommer, får henvist garderobeplass, krysser seg inn, gjerne får en omvisning. Foreldre går etter en liten stund og barnet blir igjen, helst bare noen få timer første dagen. Ta med mat i tilfelle... Ellers må du som forelder være mye mer aktiv og skaffe deg informasjon selv, enn i barnehagen. Sjekk hjemmesiden ofte og abonnér på nyhetene der. De fleste SFO-er har også som filosofi at dette er barnas FRITID - ergo de har derfor ikke obligatoriske aktiviteter som alle skal være med på. Barna velger selv hva de vil gjøre. Det er også mange færre voisne pr. barn og er derfor vanskelig for de voksne å se hvert enkelt barn, så det er ikke alltid lett å få tilbakemelding om hva akkurat ditt barn har gjort den dagen. De voksne har også begrenset med tid til å småprate med foreldrene når de henter/ leverer. SFO er også avhengig av å få beskjeder skriftlig eller muntlig fra dere foresatte. Muntlige beskjeder direkte fra barnet er ofte vanskelige å tolke. Det kan ha misforstått og/ eller utelatt viktige ting. Alt dette varierer fra SFO til SFO, selvsagt. Alle har forskjellige systemer og rutiner. Håper dette var nyttig.Anonymous poster hash: d2c88...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå