Gå til innhold

Plantenæring i hjemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en plante stående på badet. Den har levd i et år og det er i min interesse at det skal fortsette å leve.

Jeg har fått det for meg at den bør få noe næring siden den ikke har fått noe annet enn vann og litt lys siden jeg fikk den. Siden jeg bare har en plante gidde jeg ikke kjøpe noe.

Er den noe jeg kan putte oppi planta som jeg allerede har i hjemmet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel...det greieste er nok å kjøpe gjødselpinner, med langtidsvirkende gjødsel, som du stikker ned i potta. Dette kan du få hos en del dagligvarebutikker og alle blomsterbutikker.

Du kan selvfølgelig kompostere kjøkkenavfallet ditt, for så å lage et gjødseluttrekk, men det er tidkrevende, kan bli illeluktende og rekker til mye mer enn en plante. du kan også vanne med vann som du har kokt grønnsaker i.

• Liker 1
Skrevet

Vanne med vann til kokte grønnsaker hørtes jo smart ut! Blir det noe lukt av dette?

du kan også vanne med vann som du har kokt grønnsaker i.

Skrevet

Ikke så mye tror jeg. Har gjort det iblant til mine planter for at de skal få litt " variasjon i kosten" og jeg har ikke merket noe, men så har jeg gjerne hatt 30-100 potteplanter inne i huset, frem til de siste årene hvor jeg har kuttet ned, på grunn av dårlig plass i vinduene og mindre stue.

Potetvann kan du også slå over - både dette og grønnsaksvannet må selvfølgelig ikke være kokende, men svært gjerne lunkent.

• Liker 1
Skrevet

Vannet som du har kokt egg er også næringsrikt og fint, og noen planter (ikke alle) stortrives med å få svak kaffe. Altså: du sparer brukt kaffegrut (eventuelt teposer) og hiver det i romtemperert vann. Dette vannet gir du planten.

Skrevet (endret)

Vannet som du har kokt egg er også næringsrikt og fint, og noen planter (ikke alle) stortrives med å få svak kaffe. Altså: du sparer brukt kaffegrut (eventuelt teposer) og hiver det i romtemperert vann. Dette vannet gir du planten.

det går nok fint, men kaffegrut senker på sikt ph og fører til dårligere vekstvilkår om ph var på normalen og ikke forhøyet i utgangspunktet. Dersom man ska gjøre dette kan det være greit å tilsette litt eggeskall i jorda, slik at de gradvis gir fra seg kalk. Endret av absinthia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...