Gå til innhold

Klær som lukter vondt selv om de er rene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har noen gjenstridige klær som bare nekter å lukte nyvasket selv om de har blitt vasket mange ganger. Det er typisk 40-gradersvask, nemlig et par strikkegensere og en del t-skjorter. De lukter rett og slett surt!

Tiltak vi har prøvd:

- tøymykner som lukter godt (for å dekke over lukta)

- bruke eddik som skyllemiddel. Det hjalp på det aller meste av klærne, men ikke på alt

- vaske selve vaskemaskina på 90 grader med vaskemaskinrens fra omo, pluss å skrubbe gummiringen.

Nå vet vi ikke helt hva mer vi skal finne på, det neste blir vel 90 graders kokvask på klærne....

Noen flinke husmødre eller -fedre som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sleit med svettelukt under armene på t-skjortene jeg brukte på trening, jeg løste det problemet med den blå Biotex-sprayen :) Spray godt på der de lukter, evt dynk hele plagget, la det henge et par timer, eller over natta, og så slenger du det i vask på vanlig 40 grader. Et par av t-skjortene trengte to runder, men jeg redda åtte t-skjorter på den måten :)

• Liker 3
Skrevet

Takk for tips! Det skal prøves! :)

AnonymBruker
Skrevet

Fant denne artikkelen som kanskje kan hjelpe :)

Hadde selv noen t-skjorter som luktet surt selv etter flere runder på 40 grader, når jeg vasket på 60 grader så var lukten vekke.

Anonymous poster hash: c8c9e...570
Skrevet

Er det elastan i plaggene? Min erfaring er at hvis vond lukt - eller hva slags lukt som helst da :P - først har satt seg i elastan så sitter den! Egentlig litt det samme med acryl, i strikkeplagg.

Men har ikke prøvd den biotexsprayen da.

AnonymBruker
Skrevet

Er det elastan i plaggene? Min erfaring er at hvis vond lukt - eller hva slags lukt som helst da :P - først har satt seg i elastan så sitter den! Egentlig litt det samme med acryl, i strikkeplagg.

Men har ikke prøvd den biotexsprayen da.

Dette er vel typisk for alle syntetiske tekstiler. De lukter kattepiss etterhvert.

Bruk klær lagd av naturlige fiber! :jepp:

Anonymous poster hash: de2da...869

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av og til må du kjøre de på en runde på høyere temperatur.

Anonymous poster hash: eda08...f25
  • Liker 1
Skrevet

Dette er vel typisk for alle syntetiske tekstiler. De lukter kattepiss etterhvert.

Bruk klær lagd av naturlige fiber! :jepp:

Anonymous poster hash: de2da...869

Enig! :)

Skrevet

Henge det ut en hel dag, så forsvinner ofte lukt.

Skrevet

Når jeg opplever sur lukt i klær kokvasker jeg de bare, kan eventuelt vaske de på 60 grader. Lukta forsvinner alltid da.

Skrevet

Bruker du tøymykner med eplelukt? Har lest på forumet tidligere at det gir sur lukt, og fikk erfare det selv da mannen kjøpte feil tøymykner.

Skrevet

Har dere flere tips, fyr løs! Dette blir det muligens en sak av!! :danse:

Skrevet

Jeg hadde noe teknisk treningstøy som ble surt. Jeg vasket det flere ganger, også med eddik, men syns ikke det hjalp. Men det ordnet seg faktisk med eddik til slutt, det jeg gjorde var å vaske på vanlig 40 graders finvask, men jeg fylte skyllemiddelkammeret helt med den sterke eddiken man får i butikken - den det står 35 % på. Lot det henge til tørk, og lukta er endelig borte. Eddiklukta forsvant også når tøyet var tørt.

Skrevet

Den biotext-sprayen, er det i vanlig daglivarebutikk man får fatt i den? Jeg har hatt samme problem med endel tskjorter, men jeg glemmer alltid å legge dem til side når jeg hiver dem i vask, så da blir de vasket på vanlige program. Planen er alltid å samle opp dem det gjelder og kjøre med eddik, mener dette har vært gjort med suksess før.

Skrevet

Sannsynligvis er det mørke klesplagg som lukter etter vask? Jeg har hatt det problemet for flere år siden og fant ut hvorfor. Når syntetiske stoffer som f.eks fleecegensere etc blir vasket sammen med andre stoffer så skjer det en kjemisk reaksjon som gjør at alle klesplaggene lukter surt.

Vask de syntetiske stoffene for seg selv og problemet er løst. :)

Skrevet (endret)

Kokvask funket ganske bra! Mannen satt på vasken før jeg rakk å kjøpe Biotexsprayen. Men tror jeg skal kjøpe det, så har jeg til neste gang.

Ang syntetiske stoffer: det var bomull i det som luktet surt, men jeg pleier ikke skille bomull og andre tekstiler når jeg vasker. Skal notere meg det!

Brukte den gule flaska med tøymykner, husker ikke hva det heter.

Takk for alle tips, jenter!

Endret av Surriball
Skrevet

Den biotext-sprayen, er det i vanlig daglivarebutikk man får fatt i den? Jeg har hatt samme problem med endel tskjorter, men jeg glemmer alltid å legge dem til side når jeg hiver dem i vask, så da blir de vasket på vanlige program. Planen er alltid å samle opp dem det gjelder og kjøre med eddik, mener dette har vært gjort med suksess før.

Ja, de aller fleste dagligvarebutikker har den.

• Liker 1
Skrevet

Har hatt samme problem med ny vaskemaskin. Jeg tror jeg skal prøve å vaske syntetiske stoffer separat. :)

Skrevet (endret)

Har hatt samme problemet selv, særlig 40 graders. Men den nye Comfort Freshtech funker som bare det :jepp:

Endret av Jesse
Skrevet

Hva er grunnen til at akkurat mørke klær lukter? Det synes jeg høres veldig merkelig ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...