Gå til innhold

Bestille blomster via Mester Grønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt på meg å lage blomsterdekorasjoner til en venninnes bryllup i mai, trenger Calla-liljer og rødoransje roser, pluss litt grønne strå og sånn.

I helgen var jeg innom en Mester Grønn-butikk og spurte om jeg kunne bestille det i bunter via dem, men damen ville ikke ta i mot noen bestilling. Hun kunne ikke garantere at de fikk de blomstene jeg trengte og nektet da jeg sa at jeg hadde hørt om noen som hadde bestilt der tidligere.

Jeg mente å ha lest her inne at noen hadde bestilt bunter via Mester Grønn, men det er kanskje jeg som tuller???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd noe liknende. Jeg ikke fått bestilt blomster hos Mester Grønn, men de har kunnet holde av blomster som de ukentlig får inn. litt merkelig egentlig, for de visste visst heller ikke alltid hva og hvor mye de fikk....

Men finnes det ikke ett sånt fellesnummer for alle Mester Grønn-butikkene man kan ringe og forhøre seg om dette?

Skrevet

Innlegget er slettet. I henhold til våre regler er det ikke tillatt å publisere telefonnummer i forumet.

Nala - moderator

Skrevet
Sitat slettet. Nala - moderator

Og klag på dårlig service............. :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Og klag på dårlig service............. :evil:

Innlegget er slettet. I henhold til våre regler er det ikke tillatt å publisere telefonnummer i forumet.

Nala - moderator

Skrevet

Jeg ville heller sett etter en litt mindre, lokal, blomsterbutikk, jeg. De erfaringene jeg har med Mester Grønn er bare negative. Bla. har kvaliteten på blomstene jeg har kjøpt der dårlig i mer enn halvparten av gangene. Dessverre er jeg ikke alene om denne erfaringen heller...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Grunnen til at det ikke er så lett å forhåndsbestille blomster hos Mester Grønn er egentlig veldig enkel: De vet ikke hva som kommer før det kommer. Selv om en vare er bestilt, er det ikke alltid at den kommer pga. begrenset tilgjengelighet osv. Man vil helst slippe å skuffe kunden, og anbefaler heller å komme innom og kikke på hva som har kommet evt. høre hva som er bestilt til dagen etter.

Mesteparten av buntvarene til Mester Grønn blir kjøpt inn på Alsmeer - Europas største blomsterbørs. Tilbud og etterspørsel styrer alle prisene, og derfor varierer det hva kjeden tar inn. Det kan rett og slett bli for dyrt til å selge. Dersom vi visste akkurat hvordan børsen vil se ut om to måneder, så hadde vi nok vært rike aksjemeglere nå! Generelle trender er greie å få øye på, men når man skal ha akkurat den blomsten i akkurat den fargen til akkurat det tidspunktet - da blir det faktisk verre.

En annen ting er at det ikke er mulig å kjøpe fem bunter på auksjonen - man kjøper i containere eller hele partier. Derfor kan det av og til oppleves som vanskelig å få spesialbestilt blomster, selv om du er villig til å betale det det koster. Butikken taper nemlig penger på det uansett, fordi de sitter igjen med 95 bunter (f. eks) de ikke får solgt.

Ta turen innom litt nærmere du, det er uansett ikke noe vits i å bestille så tidlig. Det er levende materiale, og ikke biler som skal monteres. To uker i forveien burde være nok hvis du skal ha roser. Calla regner jeg med ikke er noe problem i mai, da er det sesong. Men gi dem et par uker i tilfelle det må spesialbestilles (hvis du skal ha akkurat DEN fargen, f. eks).

Og ang. dette med at "halvparten er dårlig": Du har fått med deg at det er fem dagers garanti? Du får nye varer, vettu... og så får du helt sikkert råd om hva du kan gjøre bedre hvis du har gjort noe galt. Bare ta med deg de ødelagte blomstene tilbake til butikken. Hvis du ikke rekker innom før de fem dagene har gått, så bruk telefonen og ring til butikken og avtal når du skal komme med blomstene. Det er ikke noe problem hvis du ikke gjør det til et.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Ups, det ble to ganger det :(

Skrevet

Og ang. dette med at "halvparten er dårlig": Du har fått med deg at det er fem dagers garanti? Du får nye varer, vettu... og så får du helt sikkert råd om hva du kan gjøre bedre hvis du har gjort noe galt.

Jada, både jeg og de andre har gjort dette flere ganger. Og hver gang skal de krangle like mye. Roser skal visst ha et skjær på 5 cm, men hvem klarer et skjær på 5 cm da? Så påstår de at blomstene har stått for varmt/kaldt, ikke nok sukker i vannet og gudene vite alle dumme unnskyldninger jeg har fått. Noen ganger har jeg gått uten noe nytt med meg, andre ganger har jeg klart å diskutere meg frem til nye blomster. Alle ganger har de fått beholde visne blomster.

Jeg gjør alltid det beste for blomstene - slik som det står på informasjonen og slik de gjerne også tipser om i butikken.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Kjære snille søte deg. Det er som jeg har sagt før levende materiale vi jobber med, og da skjer sånt av og til, selv om man gjør alt riktig. Det er policy at vi ikke krangler når kundene kommer tilbake, men vi vil insistere på å si fra hva som er feil, og det er jeg helt sikker på at du har skjønt.

Hvem som helst klarer å snitte rosene sine skikkelig med en skarp kniv, men med kjøkkenkniven så klarer ikke Aaron Shutt fra Chicago Hope det en gang. Be dem vise deg med en skikkelig snittekniv, og kjøp med deg en hjem. Det er verken dyrt eller tungt å bære på.

Har blomstene stått for varmt, så dør de. Har de stått for kaldt, så dør de. Er de ikke snittet, så dør de. Får de ikke sukker i vannet, så springer de ikke alltid like fint ut. Så enkelt er det. Vi prøver ikke å være drittsekk mot deg eller noen andre, men av og til får jeg følelsen av at folk tror vi drar hjem til dem om natta og dreper rosene deres...

Skrevet

Tusen takk for svar, Bjørnsdatter!!

.. og dere andre, selvfølgelig!

Jeg har forresten veldig god erfaring med blomstene fra Mester Grønn, jeg. Har jobbet i 1,5 år i en av hovedstaden fineste og dyreste blomsterbutikker, og synes ofte kvaliteten er bedre på det jeg får kjøpt buntvis fra Mester Grønn!!

Da snakker jeg med dem igjen om noen uker, tenker jeg!!

Skrevet
Kjære snille søte deg. Det er som jeg har sagt før levende materiale vi jobber med' date=' og da skjer sånt av og til, selv om man gjør alt riktig. Det er policy at vi ikke krangler når kundene kommer tilbake, men vi vil insistere på å si fra hva som er feil, og det er jeg helt sikker på at du har skjønt.[/quote']

Da har du en annen filosofi enn de butikkene jeg og mine bekjente har vært i.

En splitter ny tapetkniv er godt nok for å snitte blomster er det ikke? Jeg klarer dog aldri et snitt på mer enn 3 cm. Og normal stuetemperatur er godt nok for roser det? Og en halvtime fra butikk til vase skal være godt nok det?

Mulig jeg og mine har vært kjempeuheldige med våre kjøp, men noen blomstertorturister er vi langt fra. ;-)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Da har du en annen filosofi enn de butikkene jeg og mine bekjente har vært i.  

En splitter ny tapetkniv er godt nok for å snitte blomster er det ikke? Jeg klarer dog aldri et snitt på mer enn 3 cm. Og normal stuetemperatur er godt nok for roser det? Og en halvtime fra butikk til vase skal være godt nok det?

Jeg skal ikke ha en annen filosofi, men det er jo mulig at noen har stått opp med feil bein først? ;) Neida, men det har mye å gjøre med hvordan du tar det selv også vettu. Er du kjempeforbanna når du kommer, så er det lett for den som står der å komme på defensiven. Men, uansett, vi skal ikke krangle. Det er lov å ta opp det med overordnet i butikken i første rekke.

Jo, det skal være bra nok med en ny tapetkniv, du kan lett se om den er skarp nok ved å se på snittet du har laget. Er det helt glatt, så er kniven skarp og fin, hvis snittet er litt "klumpete" og ujevnt, trenger du en ny. Teknikken har mye å si for hvor langt snittet blir, og selvsagt tykkelsen på stilken. Det er fysisk umulig å få til et langt snitt på et strå... Se etter roser med tykke stilker, de trekker bedre vann og er mye lettere å snitte. (Insidetips)

Normal stuetemperatur er helt fint, enda bedre er det om du får satt blomstene kjølig (men ikke kaldt, altså under +2) om natta eller når du likevel ikke er hjemme.

Blomstene klarer seg helt fint i 6-7 timer fra du tar dem opp av bøtta til du setter dem i vann. Men husk at fra du snitter dem til du setter dem i vann, bør det helst ikke gå mer enn 30 sekunder, ellers tørker snittet, rett og slett. Husk kokvarmt vann på rosene (så varmt som vasen din tåler), og la plasten stå rundt til det slutter å dampe, så blir ikke bladene ødelagt av dampen. Og husk ren vase og holdbarhetsmiddel :)

Det var mye å huske :)

Mulig jeg og mine har vært kjempeuheldige med våre kjøp, men noen blomstertorturister er vi langt fra. ;-)

Uff, synes jeg ser dere med tommeskruer og sagtakkete kniver ;) Dere har nok hatt uflaks, dessverre. Håper dere er heldigere neste gang! Dersom du er veldig usikker, så kan du jo be dem pent om de kan snitte rosene for deg i butikken, men da må de i vann innen en time. Da pakker de vann på for at snittet skal holde seg, men det holder som sagt ikke særlig mer enn en time.

Lykke til!

Skrevet

Blomstene klarer seg helt fint i 6-7 timer fra du tar dem opp av bøtta til du setter dem i vann. Men husk at fra du snitter dem til du setter dem i vann, bør det helst ikke gå mer enn 30 sekunder, ellers tørker snittet, rett og slett. Husk kokvarmt vann på rosene (så  varmt som vasen din tåler), og la plasten stå rundt til det slutter å dampe, så blir ikke bladene ødelagt av dampen. Og husk ren vase og holdbarhetsmiddel :)

Det var mye å huske :)

6-7 timer!!!!!!!!!!!!!!!!! :o :o :o :o :o

I vår butikk har vi en regel på max en time uansett ( hvis det ikke er gladioler++) Ikke rart om blomstene visner fort da........

Skrevet

Er det mange her inne som er blomsterdekoratører?

Siden dere har jobbet i blomsterbutikker o.l

:blomst:

Gjest Anonymous
Skrevet

Blomster kjøpt på blomsterausjoner i alsmeer er ubehandlet etter høsting. (Det samme gjelder for det meste blomster kjøpt hos f.ex blomster engros.)

Fra blomster høstes i et gartneri, kan det ta ganske lang tid før de kommer i vann...og etter de er satt i vann, behandles de ikke før de kommer i butikk, eller i mester grønn sitt tilfelle til forbruker. Et snitt som er så pass gammelt som disse snittene er, forsegler stilken. Stilken trekker ikke vann, men tørker heller ikke ut. Så det er ver hodet ikke noe problem for stilkene å klare seg uten vann i 6 timer. Det er først når man har snittet i stilken den trekker vann igjen, og når dette er gjort, er den avhengig av vann. (kan ikke "forsegle" stilken flere ganger.)

Mester grønn og en del andre butikker selger ubehandlete blomster. Små forretninger selger behandlete blomster stykkvis. Da må man jo selvfølgelig ha vann på dem så de ikke tørker ut.

Ville bare bemerke at det er forskjell på krav til behandling.....

:-)

Skrevet

6-7 timer!!!!!!!!!!!!!!!!! :o :o :o :o :o

I vår butikk har vi en regel på max en time uansett ( hvis det ikke er gladioler++) Ikke rart om blomstene visner fort da........

hmm hvilke blomsterbutikk jobber du i da???? det virket jo veldig rart da???? :o :o

de holder fint i 6-7 timer snittblomstene fra Mester Grønn.

Bra kvalitet på varene du finner på Mester Grønn!!!!! mange fornøyde kunder :-)

• 11 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt på meg å lage blomsterdekorasjoner til en venninnes bryllup i mai, trenger Calla-liljer og rødoransje roser, pluss litt grønne strå og sånn.

I helgen var jeg innom en Mester Grønn-butikk og spurte om jeg kunne bestille det i bunter via dem, men damen ville ikke ta i mot noen bestilling. Hun kunne ikke garantere at de fikk de blomstene jeg trengte og nektet da jeg sa at jeg hadde hørt om noen som hadde bestilt der tidligere.

Jeg mente å ha lest her inne at noen hadde bestilt bunter via Mester Grønn, men det er kanskje jeg som tuller???

Vi får vite hva slags blomster vi kan bestille 2-3 dager i forveien. Vi vet rett og slett ikke hva vi får inn, så vi kan ikke love eller garantere noe. Det kommer an på etterspørsel, været, gartneren de kommer fra osv. Blomster er ikke som klær eller andre ting som kan lagres i månedsvis. Det er ferskt og dermed er det vanskelig å forutse noe.

Anonymous poster hash: a41af...700

AnonymBruker
Skrevet

Vi får vite hva slags blomster vi kan bestille 2-3 dager i forveien. Vi vet rett og slett ikke hva vi får inn, så vi kan ikke love eller garantere noe. Det kommer an på etterspørsel, været, gartneren de kommer fra osv. Blomster er ikke som klær eller andre ting som kan lagres i månedsvis. Det er ferskt og dermed er det vanskelig å forutse noe.

Svarer du på en tråd fra 2004?

Anonymous poster hash: 7ccb5...d76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svarer du på en tråd fra 2004?

Anonymous poster hash: 7ccb5...d76

Ja?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...