Lillemillee Skrevet 3. august 2013 #1 Skrevet 3. august 2013 For en stund siden hadde vi bestemt at vi skulle skaffe oss en katt til, så vi fikk en kattunge i hus, men den måtte leveres tilbake uka etter pga den ikke gikk overens med jente katten vi har nå. Katten vår ble skikkelig aggressiv og sjalu på kattungen, så vi bekymret oss for at hun skulle flyge i den å skade den, noe som er veldig leit da jeg tenker på å skaffe meg chihuahua.. Katten vi har er ekstremt rolig ellers og verdens flotteste og mest kosete katt man finner, så hun er ikke aggressiv til vanlig... Den uka vi hadde kattungen her ville ikke den nåværende katten sove i senga sammen med meg eller kose, akkurat som om den var sint på meg, når kattungen forsvant så falt alt på plass igjenn akkurat som ingenting hadde skjedd..Jeg har kjempe lyst på hund, så håper noen kan komme med råd!
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #2 Skrevet 3. august 2013 Vil tro katten blir like sjalu på en hund som en annen katt?Anonymous poster hash: 54688...daf
ninuska_ Skrevet 3. august 2013 #3 Skrevet 3. august 2013 Det tar tid å introdusere to katter for hverandre. Det kan ta langt mer tid enn en uke. Jeg tenker at dere ikke gav det nok tid og forventet at alt skulle være flott og fint fra første stund med den nye katten. Her var det knurring, hvesing og jakting på høyt nivå i flere uker før det en dag roet seg ned. Ved hver bevegelse den nye katten kom med, hvor enn den hadde vært, og hva enn den gjorde - det hørtes ut som om djevelen hadde bosatt seg i den ellers og tålmodige, søte og snille herremannen min, som til og med har vært sosial og hyggelig med nabokattene ute. Det er en helt annen ting å ta med en ny katt inn på territoriumet deres hjemme. Og min katt ville heller ikke ha så mye med oss å gjøre den første uka - alt var jo snudd på hodet for han 6
Lillemillee Skrevet 3. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 3. august 2013 Det tar tid å introdusere to katter for hverandre. Det kan ta langt mer tid enn en uke. Jeg tenker at dere ikke gav det nok tid og forventet at alt skulle være flott og fint fra første stund med den nye katten. Her var det knurring, hvesing og jakting på høyt nivå i flere uker før det en dag roet seg ned. Ved hver bevegelse den nye katten kom med, hvor enn den hadde vært, og hva enn den gjorde - det hørtes ut som om djevelen hadde bosatt seg i den ellers og tålmodige, søte og snille herremannen min, som til og med har vært sosial og hyggelig med nabokattene ute. Det er en helt annen ting å ta med en ny katt inn på territoriumet deres hjemme. Og min katt ville heller ikke ha så mye med oss å gjøre den første uka - alt var jo snudd på hodet for han Takk for svar Var nesten 2 uker, men såklart må man gi det tid, men vi ble bare så alt for bekymret for at hun skulle skade kattungen.. Kanskje jeg må låne meg en hund noen uker for å se hvordan det går!
Tabris Skrevet 3. august 2013 #5 Skrevet 3. august 2013 Jeg synes dere ga opp altfor lett. Voksne katter kan bruke lang tid på å venne seg til nykomlinger, og det er helt normalt at det er knurring, fresing og vifting med poten mot nykommeren i et par uker. 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #6 Skrevet 3. august 2013 Se denne: Den er jo litt humoristisk (og veldig søt), men viser at det er vanlig at ukjente katter hater hverandre i starten osv. Tror du ga opp litt for fort. Anonymous poster hash: 3540d...3a2 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #7 Skrevet 3. august 2013 Har forresten hørt at lukt også er veldig viktig. Leste om en dame som hadde et lite sjal som hun byttet på å binde lett rundt halsen på det ene dyret for så å bytte til det andre dyret etter en dag. Slike ble de vant til hverandres lukter. Anonymous poster hash: 3540d...3a2 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #8 Skrevet 3. august 2013 Jeg synes dere ga opp altfor lett. Voksne katter kan bruke lang tid på å venne seg til nykomlinger, og det er helt normalt at det er knurring, fresing og vifting med poten mot nykommeren i et par uker. Her var det mere 1-2år Du må nok gi det mere tid. Hvis katten din er vant til å være alene, så er det klart den reagerer når det kommer inn en ny Anonymous poster hash: 18bdb...4dc 1
Lillemillee Skrevet 3. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 3. august 2013 Jeg synes dere ga opp altfor lett. Voksne katter kan bruke lang tid på å venne seg til nykomlinger, og det er helt normalt at det er knurring, fresing og vifting med poten mot nykommeren i et par uk Ja, ga opp for lett, kjekt å vite til neste gang Har aldri vært borti det før så, vi hadde 3 katter før og de fant med en gang tonen, når di døde fikk vi jo oss den vi har nå, så må vell bare gi det litt bedre tid neste gang!
Zess Skrevet 3. august 2013 #10 Skrevet 3. august 2013 (endret) En til to uker var nok for lite, ja. Her i huset tok det flere måneder, og selv etter at kattene endelig lærte seg å leve med hverandre, har de aldri blitt perlevenner. Vi snakker mer en slags stille og aksepterende forakt med et tydelig hierarki rundt hvem som skal få forsyne seg først av matskåla Muligens vil katten din aldri like å leve med et annet dyr. Også dyr er forskjellige, og jeg tror ikke du har noen garanti for at det vil funke. Endret 3. august 2013 av Zess 1
Armitage Skrevet 3. august 2013 #11 Skrevet 3. august 2013 Katta mi på 6 år var heller ikke begeistret for den nye i starten. 1år senere er han akseptert. Katter er territoriale dyr og kan bli sure når en annen katt plutselig innvaderer huset. Ikke tving dem på hverandre. La de få observere og bli kjent på avstand. Ofte kan det være lurt å holde de adskilte rom og bare la de lukte på hverandre igjennom dørsprekken, før man slipper de sammen i samme rom. Mange katter kan også virke redde for kattungene fordi de forventer at moren er rett rundt hjørnet klar til å forsvare ungen. La de få ha hver sin plass hvor de spiser, går på do og sover. 3
Lillemillee Skrevet 3. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 3. august 2013 Katta mi på 6 år var heller ikke begeistret for den nye i starten. 1år senere er han akseptert. Katter er territoriale dyr og kan bli sure når en annen katt plutselig innvaderer huset. Ikke tving dem på hverandre. La de få observere og bli kjent på avstand. Ofte kan det være lurt å holde de adskilte rom og bare la de lukte på hverandre igjennom dørsprekken, før man slipper de sammen i samme rom. Mange katter kan også virke redde for kattungene fordi de forventer at moren er rett rundt hjørnet klar til å forsvare ungen. La de få ha hver sin plass hvor de spiser, går på do og sover. Takk for nyttige råd!
fruBeist Skrevet 3. august 2013 #13 Skrevet 3. august 2013 Her ble ikke de to minste venner før minsten ble kastrert. Og det var minstemann som var fysisk av seg.
Gjest RockOn Skrevet 4. august 2013 #14 Skrevet 4. august 2013 Det varierer veldig, første gang jeg skaffet meg to katter, så var den ene så vidt er halvt år før den neste kom, og det gikk ca en uke før alt var greit. Denne gangen så er den eldste to år og det har nå gått snart en uke og det er mye fresing fra den eldste, hun har også vært betraktelig mye borte denne uka. Jeg tegner med at ettersom vi har en allerede voksen katt så kan det være at det tar lenger tid, fordi kattunger kan være ganske slitsomme. Og voksne katter er ikke særlig glad i kattunger hvis ikle det er deres egne. Så jeg tror nok at det for mange kan ta et år, og det er det året den yngste katten roer seg og blir mer behagelig å leve med for den eldste katten.
Lemming Skrevet 4. august 2013 #15 Skrevet 4. august 2013 Jeg så et eller annet program på animal planet hvor de skulle introdusere en ny katt. De fremhevet veldig dette med lukt faktisk! De anbefalte blant annet å ha kattene i forskjellige rom helt i starten, og å gni en klut rundt ansiktet og "kinnene" på nykommeren og så la gamlepus lukte på kluten, gni gluten langs møbler og gulv, slik at gamlepus blir kjent med lukten til nypus før han kommer inn i "territoriet" til gamlepusen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå