Gå til innhold

Nå gir jeg opp! Trener og trener, men får ingen resultater.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, så gir jeg snart opp!

Jeg trener og trener, men oppnår ingen resultater i det hele tatt.

Det eneste jeg har oppnådd er å klatre 2 poeng på kondisjonsskalaen på pulsklokken, men den er sikkert ikke helt nøyaktig.

Jeg trener styrke med frivekter 2-3 dager i uken, og trener intervaller 2 dager i uken. Dette har jeg gjort over lengre tid (år).

Treningen er satt opp i samråd med PT, og endres hver 6.-8.uke. Vekter legges på når jeg klarer 10 x 3, og fremdeles har litt å gå på.

Jeg spiser sunt. Kanskje ikke så mye som jeg burde spist enkelte dager, og ikke så variert, men det skal i alle fall dekke dagsbehovet for både makro- og mikronæringsstoffer.

(nok fett, nok proteiner, nok av de ulike vitaminer og mineraler)

Jeg sover litt dårlig, men får ellers nok hvile.

BMI er på 23, og fettprosent på 32, muskelmasse ca 40 kg.

Målet er ikke å bygge muskler, men å redusere fettprosent uten å miste for mye muskulatur i prosessen.

Denne uken har jeg trent alle styrkeøktene mine med lavere motstand, og jeg har vært mer støl denne uken enn jeg noen gang tidligere har vært.

Dette er heller ikke noe jeg har opplevd tidligere.

Akkurat nå veksler jeg mellom å ha mest lyst til å droppe hele treningen, og det å droppe styrketreningen.

Når jeg kommer på denne tanken, tenker jeg også å kjøre fullt på med kardio kombinert med energiunderskudd for å få ned fettprosenten, og så bygge opp muskulaturen jeg mistet underveis etterpå, men samtidig vet jeg at dette er en idiotisk tankegang!

Det vil tross alt være lettere å vedlikeholde muskelmasse, enn å bygge opp ny.

Alt dette stresser meg, og det gir i alle fall ingen resultater!

Så, nå behøver jeg litt oppmuntring for å fortsette, for hele opplegget gjør meg demotivert!

Anonymous poster hash: 1fd0a...82a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det å være støl negativt for deg? Det kan jo bety at med lavere motstand så bruker du ubevisst en litt annen teknikk, og dermed trener musklene annerledes. Derfor kan det være at du er blitt så støl. Men det er jo ikke negativt, betyr jo bare at musklene har blitt brukt, og mest sannsynlig muskler som ikke er blitt brukt så mye tidligere, siden du sier at du har trent styrke i flere år.

Hvilke intervaller trener du? Løping, sykling, ellipse, stairmaster? Jeg vil anbefale å kombinere alle disse, ikke bare for eksempel å løpe. Jeg trodde løping var det beste for å få ned fettprosent, og har løpt som en tulling (kombinert med styrke etterpå) lenge nå, uten særlige forbedringer. Etter jeg begynte å sykle sist uke, så merker jeg faktisk resultater allerede.

Et veldig viktig tips jeg fikk fra Fitnessbloggen.no, er å bevege seg ut av komfortsonen. Gjør du det, så vil resultatene mest sannsynlig komme raskere. Hvilke stykeøvelser er det du trener? Trener du baseøvelsene som knebøy, utfall og markløft?

Kosten har jo selvsagt en hel del masse å si, men det som kan skje dersom man trener styrke og samtidig spiser for mye fett, proteiner eller karbs, spesielt for jenter, er at man legger på seg i muskelmasse men samtidig går ikke fettprosenten ned. Da vil man sevsagt føle at man ikke får resultater, fordi man blir større og går opp i vekt. Dersom du kutter ned på fett eller karbs over en lengre periode kombinert med variert trening, så vil fettet forbrennes, men musklene vil bestå.

Det er ikke lett for meg å motivere deg, for denne motivasjonen må du finne selv. Setter du opp delmål underveis i treningen? Dette kan være motiverende når man oppnår, og kan hjelpe langt på veien.

Lykke til! Trening og sunt kosthold er ikke alltid lett, men dersom man vil oppnå målene sine, så må man bare fortsette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine.

Er det å være støl negativt for deg? Det kan jo bety at med lavere motstand så bruker du ubevisst en litt annen teknikk, og dermed trener musklene annerledes. Derfor kan det være at du er blitt så støl. Men det er jo ikke negativt, betyr jo bare at musklene har blitt brukt, og mest sannsynlig muskler som ikke er blitt brukt så mye tidligere, siden du sier at du har trent styrke i flere år.

Nei, det å være støl er ikke negativt for meg, men det er uvant, og ikke minst uventet, siden jeg ikke har vært støl før.

Hvilke intervaller trener du? Løping, sykling, ellipse, stairmaster? Jeg vil anbefale å kombinere alle disse, ikke bare for eksempel å løpe. Jeg trodde løping var det beste for å få ned fettprosent, og har løpt som en tulling (kombinert med styrke etterpå) lenge nå, uten særlige forbedringer. Etter jeg begynte å sykle sist uke, så merker jeg faktisk resultater allerede.

Jeg løper, og sykler.

Et veldig viktig tips jeg fikk fra Fitnessbloggen.no, er å bevege seg ut av komfortsonen. Gjør du det, så vil resultatene mest sannsynlig komme raskere. Hvilke stykeøvelser er det du trener? Trener du baseøvelsene som knebøy, utfall og markløft?

Styrkeøvelsene jeg trener pr i dag, er knebøy, utfall, markløft, assisterte chins, brystpress, strake armhevinger mot benk, sidehev, rygghev, og planke på ball.

Jeg pusher meg selv hele tiden, og har også andre til å pushe, og kontrollere teknikk, og jeg regner med det er dette du mener med å bevege seg utenfor komfortsonen?

Kosten har jo selvsagt en hel del masse å si, men det som kan skje dersom man trener styrke og samtidig spiser for mye fett, proteiner eller karbs, spesielt for jenter, er at man legger på seg i muskelmasse men samtidig går ikke fettprosenten ned. Da vil man sevsagt føle at man ikke får resultater, fordi man blir større og går opp i vekt. Dersom du kutter ned på fett eller karbs over en lengre periode kombinert med variert trening, så vil fettet forbrennes, men musklene vil bestå.

Jeg skal ligge på et moderat energiunderskudd (300-500 kcal), fordelt på ca 1,5 g proteiner pr kg kroppsvekt, ca 50-60 g fett, og resten av energien kommer fra stort sett komplekse karbohydrater.

Jeg har ikke økt i muskelmasse, eller redusert fettprosent, i løpet av tiden jeg har trent.

Fettprosent er målt med fettklype, men har også brukt Tanita bodyscan hver 20. uke for å se en tendens (som har uteblitt)

Det er ikke lett for meg å motivere deg, for denne motivasjonen må du finne selv. Setter du opp delmål underveis i treningen? Dette kan være motiverende når man oppnår, og kan hjelpe langt på veien.

Jeg vet jeg må finne motivasjonen i meg selv, men det er ikke lett å holde seg motivert når man jobber og jobber uten å se noen resultater.

Hadde jeg bare sett eller følt noen som helst framgang, hadde det stilt seg annerledes.

Lykke til! Trening og sunt kosthold er ikke alltid lett, men dersom man vil oppnå målene sine, så må man bare fortsette.

Takk! :)

Skrevet

du trener feil og spiser feil. de aller fleste PTer har null peiling på trening og kosthold.

på diett skal man kutte volum og frekvens, men holde intensitet høyt i styrketrening. dersom målet er å beholde mest mulig muskelmasse, bør du heller ikke ha alt for mange kardioøkter (maks 2-3 rolige økter i uken).

AnonymBruker
Skrevet

du trener feil og spiser feil. de aller fleste PTer har null peiling på trening og kosthold.

på diett skal man kutte volum og frekvens, men holde intensitet høyt i styrketrening. dersom målet er å beholde mest mulig muskelmasse, bør du heller ikke ha alt for mange kardioøkter (maks 2-3 rolige økter i uken).

Jeg fikk beskjed om det motsatte, at jeg heller skulle ha 2 økter intervall, framfor 2 rolige økter.

Dette var visst på grunn av at kondisjonstrening jobber mot styrketreningen, og derfor var det best å jobbe mest mulig opp mot anaerob terskel.

Men hva mener du med å kutte volum og frekvens?

Jeg trener som sagt styrke 2-3 ganger i uken, og hver økt ligger på ca 35-40 minutter.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Går du ikke ned i fettprosent så ligger du ikke i godt nok underskudd. Hvor gammel er du, hva veier du og hvor høy er du?

Kostholdet er det som avgjør om du går ned i fettprosent. Kardio hjelper på å brenne ekstra kalorier per dag og styrke hjelper deg å bygge muskler som igjen brenner fett, men ingenting av trening vil hjelpe deg ned i fettprosent så lenge kostholdet ikke sitter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går du ikke ned i fettprosent så ligger du ikke i godt nok underskudd. Hvor gammel er du, hva veier du og hvor høy er du?

Kostholdet er det som avgjør om du går ned i fettprosent. Kardio hjelper på å brenne ekstra kalorier per dag og styrke hjelper deg å bygge muskler som igjen brenner fett, men ingenting av trening vil hjelpe deg ned i fettprosent så lenge kostholdet ikke sitter.

Jeg har passert 40 med god margin, er 165 høy, og 62 kg.

Energiinntaket ligger på ca 1600-1700, 300-500 kcal i underskudd ut i fra beregnet daglig energibehov, som ut i fra alder og aktivitetsnivå er satt til 1900-2100 kcal.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Jeg har passert 40 med god margin, er 165 høy, og 62 kg. Energiinntaket ligger på ca 1600-1700, 300-500 kcal i underskudd ut i fra beregnet daglig energibehov, som ut i fra alder og aktivitetsnivå er satt til 1900-2100 kcal. Anonymous poster hash: 1fd0a...82a

Ah, 40 er en kinkig alder når det kommer til fettprosent, men det lar seg gjøre. Det bare krever enda litt mer enn for yngre.

Du er ikke så veldig høy så jeg tenker at 1500 kalorier de dagene du ikke trener er nok og 1700 de dagene du trener(om det ikke er allerede det du gjør). Og så ville jeg fokusert på kardio nå i starten siden hovedfokuset ditt er å gå ned i fettprosent.

Hva spiser du? Hvordan ser en typisk dag ut?

AnonymBruker
Skrevet

Ah, 40 er en kinkig alder når det kommer til fettprosent, men det lar seg gjøre. Det bare krever enda litt mer enn for yngre.

Du er ikke så veldig høy så jeg tenker at 1500 kalorier de dagene du ikke trener er nok og 1700 de dagene du trener(om det ikke er allerede det du gjør). Og så ville jeg fokusert på kardio nå i starten siden hovedfokuset ditt er å gå ned i fettprosent.

Hva spiser du? Hvordan ser en typisk dag ut?

Det stemmer at 1600-1700 kcal er gjennomsnittlig energiinntak, mest de dagene jeg trener, og mindre de dagene jeg ikke trener.

Jeg har ikke så veldig lyst til å legge ut en detaljert matplan her, fordi den er tilpasset de behovene jeg har, noe mange kan reagere på når de ikke vet bakgrunnen for kostplanen, og dermed komme med gode råd og forslag som ikke passer meg, men som sagt over spiser jeg 1,5 g proteiner pr kg kroppsvekt, ca 50-60 g fett, og resten er komplekse karbohydrater.

Primære karbohydratkilder er grønnsaker (masse grønnsaker), og havregryn.

Primære proteinkilder er kylling, egg, noe meieriprodukter, rødt kjøtt, bønner og linser.

Primære fettkilder er vegetabilsk fett, som avocado og rapsolje, noe fra meieriprodukter, og noe fra kjøttprodukter. Tar også omega3-tilskudd.

Jeg spiser proteiner til alle måltid.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Det stemmer at 1600-1700 kcal er gjennomsnittlig energiinntak, mest de dagene jeg trener, og mindre de dagene jeg ikke trener. Jeg har ikke så veldig lyst til å legge ut en detaljert matplan her, fordi den er tilpasset de behovene jeg har, noe mange kan reagere på når de ikke vet bakgrunnen for kostplanen, og dermed komme med gode råd og forslag som ikke passer meg, men som sagt over spiser jeg 1,5 g proteiner pr kg kroppsvekt, ca 50-60 g fett, og resten er komplekse karbohydrater. Primære karbohydratkilder er grønnsaker (masse grønnsaker), og havregryn.Primære proteinkilder er kylling, egg, noe meieriprodukter, rødt kjøtt, bønner og linser.Primære fettkilder er vegetabilsk fett, som avocado og rapsolje, noe fra meieriprodukter, og noe fra kjøttprodukter. Tar også omega3-tilskudd. Jeg spiser proteiner til alle måltid. Anonymous poster hash: 1fd0a...82a

Vel kostholdet og kaloriinntaket ser bra ut.

Mitt beste råd er kardio. Det er fryktelig vanskelig å gå ned i fettprosent samtidig som en bygger muskler da bygging krever overskudd.

Jeg ville fokusert på kardio nå frem til ønsket fettprosenten er oppnådd og så konsentrert meg om å bygge.

AnonymBruker
Skrevet

Vel kostholdet og kaloriinntaket ser bra ut.

Mitt beste råd er kardio. Det er fryktelig vanskelig å gå ned i fettprosent samtidig som en bygger muskler da bygging krever overskudd.

Jeg ville fokusert på kardio nå frem til ønsket fettprosenten er oppnådd og så konsentrert meg om å bygge.

Takk!

Det er det jeg har tenkt mest på når jeg har vært mest frustrert, men så har jeg slått det fra meg, fordi jeg har vært redd for å miste så mye muskelmasse, at det blir vanskelig å bygge opp igjen etterpå.

Kanskje jeg krisemaksimerer, og ikke vil miste så mye muskler som jeg tror?

Det er jo tross alt ikke så mange kilo jeg skal ned før jeg er på akseptabel fettprosent, og mesteparten vil vel være fett. :)

Jeg ser ikke bort fra at det blir denne løsningen jeg går for!

Skrevet

For mange hjelper det å kutte ned på karbohydratene, og du spiser ganske mye karbo; er dette noe du har vurdert?

• Liker 1
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Takk!Det er det jeg har tenkt mest på når jeg har vært mest frustrert, men så har jeg slått det fra meg, fordi jeg har vært redd for å miste så mye muskelmasse, at det blir vanskelig å bygge opp igjen etterpå. Kanskje jeg krisemaksimerer, og ikke vil miste så mye muskler som jeg tror?Det er jo tross alt ikke så mange kilo jeg skal ned før jeg er på akseptabel fettprosent, og mesteparten vil vel være fett. :) Jeg ser ikke bort fra at det blir denne løsningen jeg går for! Anonymous poster hash: 1fd0a...82a

Hehe. Så mye muskler vil du ikke miste når du spiser nok til å opprettholde en god grunnmusklatur. Det er ved sulting at musklene brennes bort. Med kardio og godt kosthold så vil det ikke tæres på samme måte.

Jeg trener hovedsakelig kun kardio, er en jogger, og jeg har veldig definerte armer og mage. Så selv om jeg ikke bygger muskler så har jeg god muskelmasse. Om du mikser intervaller og langkjøring så kan du oppnå veldig gode resultater rent utseendemessig når det kommer til kroppen.

Når du har nådd ønsket fettprosent så vil du se resultater temmelig raskt når du starter å bygge da fettet ikke skjuler dem. Ikke at du har masse fett nå :P, men musklene blir mye mer tydeligere når fettprosenten er lav.

AnonymBruker
Skrevet

For mange hjelper det å kutte ned på karbohydratene, og du spiser ganske mye karbo; er dette noe du har vurdert?

Ja, jeg spiser mye karbo som du sier, stort sett masse grønnsaker av ulik art, og havregryn.

Jeg har vurdert om det kunne vært nyttig å redusere mengden, men av ulike årsaker passer det meg best å ha et karbohydratrikt kosthold, men med "de rette" karbohydratene.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe. Så mye muskler vil du ikke miste når du spiser nok til å opprettholde en god grunnmusklatur. Det er ved sulting at musklene brennes bort. Med kardio og godt kosthold så vil det ikke tæres på samme måte.

Jeg trener hovedsakelig kun kardio, er en jogger, og jeg har veldig definerte armer og mage. Så selv om jeg ikke bygger muskler så har jeg god muskelmasse. Om du mikser intervaller og langkjøring så kan du oppnå veldig gode resultater rent utseendemessig når det kommer til kroppen.

Når du har nådd ønsket fettprosent så vil du se resultater temmelig raskt når du starter å bygge da fettet ikke skjuler dem. Ikke at du har masse fett nå :P, men musklene blir mye mer tydeligere når fettprosenten er lav.

Der ser du - krisemaksimering!

Jeg må slutte å lese de "dømrade" treningsbloggene som får det til å virke som om jeg vil miste 30 kg muskler om jeg går ned 5 kilo. :ler:

Og jeg vet jeg har for høy fettprosent, men musklene er godt synlige likevel. Og som du sier vil det bli enda bedre når jeg kommer ned i fettprosent. :P

Nå ble jeg faktisk veldig glad!

Jeg fikk lyst til å ta på meg joggeskoene med en gang, men siden jeg kjørte intervall tidligere i dag, er det nok best å vente med en ny tur.

Hvordan trener du med tanke på langkjøring vs intervaller?

Skrevet (endret)

Jeg fikk beskjed om det motsatte, at jeg heller skulle ha 2 økter intervall, framfor 2 rolige økter.

Dette var visst på grunn av at kondisjonstrening jobber mot styrketreningen, og derfor var det best å jobbe mest mulig opp mot anaerob terskel.

Men hva mener du med å kutte volum og frekvens?

Jeg trener som sagt styrke 2-3 ganger i uken, og hver økt ligger på ca 35-40 minutter.

PTer lurer og svindler kvinner og menn som ønsker å komme i bedre form, men som ikke kan så mye om trening og kosthold. De fleste PTer er fullstendig inkompetente; utdanningen deres er verdiløs.

Jeg ville anbefalt deg et fullkroppsprogram 3 ganger i uka, der du i hvert fall trente knebøy, benkpress og roing. Som supplement kan du legge til andre øvelser du liker og her kan du variere. Det viktige er at de tre første øvelsene skal være tunge. Når jeg sier volum, så mener jeg totalt antall repetisjoner. Frekvens betyr hvor ofte man trener en øvelse. Intensitet betyr hvor tungt man løfter (hvor mange kg på stanga).

Du bør ha maks to sett per øvelse på en diett. To sett knebøy, to sett benkpress og to sett roing. Antall repetisjoner bør ligge på 6-8 og det skal være så tungt at dette er nesten maks; dvs at på ditt andre sett klarer du maks 6-8 repetisjoner.

Intervalltrening er bra det, men det er tungt og tærer på kroppen. Som gjør at styrketrening blir tyngre. Jeg ville anbefalt 2-3 relativt rolige økter på 30-40 minutter (maks!) i uka. Rolig jogg/gange, ellipsemaskin, romaskin etc. Det er ikke kardio som først og fremst gjør at du går ned i vekt, det er først og fremst kostholdet. Kjøp deg matvekt og vei maten du spiser; da kan du regne ganske nøyaktig hvor mange kalorier du får i deg.

Det er vanskelig å beregne nøyaktig hvor mange kalorier hver enkelt av oss forbrenner. Derfor bør du sette opp hvor mye du spiser hver dag i f.eks. 1-2 uker. Vei deg på samme tidspunkt, på samme vekt. Går du ikke ned i vekt, spiser du for mye. Deretter kan du justere matinntaket.

...og ikke vær redd for å miste muskelmasse. Holder du intensitet høyt i trening og inntaket av protein høyt i kostholdet, vil tapet av muskelmasse være minimalt. Du vil kanskje oppleve at du blir litt svakere, men det er først og fremst hormonbalansen som endres litt og tomme muskler (lite glykogen). Når du begynner å spise igjen, vil styrken komme tilbake.

Endret av tom1986
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS - vi er i samme båt. Jeg har dog ørlite høyere fettprosent enn deg (eller det vet jeg egentlig ikke siden det er ett år siden sist den ble sjekka). Ellers er vekt, høyde og alder ganske så likt.

Hadde jeg levd slik jeg lever i dag, når jeg var i 20-åra, så hadde jeg hatt en veldig lav fettprosent og noen helvetes flotte muskler. Men den alderen spiller ikke helt på lag lenger. Men det som funker best på meg, er kardio. Selv om jeg foretrekker styrke (samt yoga for å holde meg myk og fleksibel). Jeg har 3-4 styrkeøkter i uka og ca 2-3 kardioøkter i uka.

Spiser selv mye protein og "riktige" karbs, som deg. Og jeg har insett at jeg ser sabla flott ut med min fettprosent. Ingen ting henger og slenger og alt er godt og riktig plassert. Og det er ikke mange på vår alder, som er så stramme i formen ;) til tross for fettprosenten.

Anonymous poster hash: 3518f...fba
AnonymBruker
Skrevet

BMI på 23 er jo ikke dårlig i det hele tatt. Veldig sunn BMI når du har greit med muskelvekt og. Hva klager du for?

Anonymous poster hash: 57caa...b36
AnonymBruker
Skrevet

BMI på 23 er jo ikke dårlig i det hele tatt. Veldig sunn BMI når du har greit med muskelvekt og. Hva klager du for?

Anonymous poster hash: 57caa...b36

En sunn BMI hjelper ikke mye når fettprosenten sier at jeg er på grensen til fedme, det ikke sunt!

Som du sikkert vet, bør ikke midjemålet være over 80, og over 88 er det direkte helseskadelig. Midjemålet mitt er 84. Ikke høyt nok til å være direkte helseskadelig, ennå, men likevel for høyt, og det må jeg gjøre noe med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser forresten at jeg har lik fettprosent som deg på 32 % da jeg lette frem tallet igjen (er bare to cm lavere en deg og med samme vekt)

Er det vekta på treningssenteret du har brukt? En Tanita eller noe sånt? Slik som du står på og holder to sensorer?

Jeg fikk målt min fettprosent til 32 % for et år siden og omtrent samtidig fikk jeg målt den på en annen vekt og da viste tallet 24 %. Jeg gikk ut ifra at den ene vekta var riktig (32 %) og den andre helt feil. Kanskje vekta ikke er nøyaktig nok? Kanskje det beste er å ta en manuell sjekk med klype?

Anonymous poster hash: 3518f...fba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...