Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg trenger råd, og jeg aner ikke hvor jeg skal spørre ellers.

Jeg er en jente på 18 år, og har samboer.

men nå er jeg kommet oppi en skikkelig kinkig sak...

For noen mnd siden oppdaget jeg at jeg var gravid, jeg og kjæresten min ble enige (han bestemte) om at jeg skulle ta abort, jeg gjorde så det. må tilføye at jeg ble gravid selvom jeg gikk på p piller. Jeg byttet da til p plaster, og har nå oppdaget at jeg er gravid igjen. og jeg aaner ikke hva jeg skal gjøre, jeg vet at jeg burde stå for det jeg gjør selv, men jeg lurer på hva som er det smarte her og jeg håper noen eldre erfarne folk kan gi meg noen gode råd.

Beholde denne gangen eller ta abort igjen? jeg har veldig lite lyst å ta abort, det var noe av det fæleste jeg har opplevd..

Håper på noen seriøse svar. :)

Anonymous poster hash: 2e6db...0c1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden dette er KG vil alle insistere på at du ikke skal ta abort og at livet blir kjempebra som ung mor. Men vil du virkelig låse deg for tjue år nå?

Anonymous poster hash: 7b910...3bb
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel, om du ikke tar abort og får barn så er det kanskje ikke så lurt om du går på skole fortsatt? Du bør få deg en utdanning først, og så vente med barn til senere. Hilsen jente på alderen din.

Anonymous poster hash: 4c017...932
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden dette er KG vil alle insistere på at du ikke skal ta abort og at livet blir kjempebra som ung mor. Men vil du virkelig låse deg for tjue år nå?

Anonymous poster hash: 7b910...3bb

nei, det er akkuratt det jeg er så usikker på.

noe i meg har veldig lyst til å beholde, men jeg er så redd for å angre.

har sett så mange unge mødre som fremstår som at det er helt fantastisk, spm er om det er det..

AnonymBruker
Skrevet

Ta abort. Om du gruer deg for smerten, vil den uansett blekne i forhold til å føde :klem:

Anonymous poster hash: 0a403...c84

AnonymBruker
Skrevet

Ta abort. Om du gruer deg for smerten, vil den uansett blekne i forhold til å føde :klem:

det er helt sant, men i mitt tilfelle så går det på det psykiske også.

Skrevet

Hos Amathea har de folk du kan spørre om råd :klem:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

det er helt sant, men i mitt tilfelle så går det på det psykiske også. Anonymous poster hash: 2e6db...0c1

Forstår det, men det må da gå mer på psyken å beholde ett barn hvor barnefar ikke ønsker å bli far? Du er nitten år, ønsker du å gå inn i denne tilværelsen?

AnonymBruker
Skrevet

Syns at du bør bytte prevensjon senere etter fødsel/abort, siden hverken p-piller eller p-plaster har hjulpet deg. Kobbersprial kanskje.

Om du skal ta abort eller ikke er kjempe vanskelig å svare på, det må du nesten føle på selv og kanskje denne gangen ikke høre på kjæresten din om du trur at du kan reagere psykisk. To aborter på kort tid er neppe lett, men er du klar for en baby?

Anonymous poster hash: e8879...db7
AnonymBruker
Skrevet

:klem: vanskelig valg. tok og abort en gang og ble gravid fem mnd etterpå og da beholdt jeg. kan ikke si jeg angrer på det.. selvomjeg er alene

du må kjenne godt etter, gjerne snakke med noen som kjenner deg godt for å sortere tanker litt. ønsker deg all hjertens lykke til.

Anonymous poster hash: 39074...33a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Tusen takk for svar :) jeg har enda ikke bestemt meg, men lurer på å beholde selvom mangen mener det motsatte, jeg vet jeg vil angre om jeg ikke gjør det senere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre, men jeg synes ikke du skal beholde "bare" fordi du ikke vil ta en abort til. Tenk over om du virkelig ønsker å bli mamma nå, eller om du heller vil vente, og ta avgjørelsen ut fra det. Du angrer nok ikke hvis du velger å beholde, men det er heller ikke sikkert at du kommer til å angre på at du tar abort.

Anonymous poster hash: 8e813...917

Gjest oreokaka
Skrevet

Å få barn i tidlig alder er ikke en dans på roser, men igjen, det er det ikke for noen. Uansett alder. Å oppdra et barn er mye arbeid, men enda mer glede. Å se et barn vokse opp, støtte seg til deg... Det må være en helt spesiell følelse å være mor.

Du sitter i en vanskelig situasjon nå, dessverre. Er det uaktuelt å snakke med foreldrene dine om det? Det kan godt tenkes at de har noen gode råd til deg, og kan hjelpe deg.. Selv om det selvfølgelig er skummelt å snakke med foreldre om slike ting, så er det som oftest de som kan hjelpe deg mest, vil nå da jeg si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre, men jeg synes ikke du skal beholde "bare" fordi du ikke vil ta en abort til. Tenk over om du virkelig ønsker å bli mamma nå, eller om du heller vil vente, og ta avgjørelsen ut fra det. Du angrer nok ikke hvis du velger å beholde, men det er heller ikke sikkert at du kommer til å angre på at du tar abort.

Jeg vil ikke beholde "bare" fordi jeg ikke vil ta en abort til, jeg ønsker meg faktisk barn.

Eneste jeg tenker er at det muligens er egoistisk ovenfor barnet å få det når jeg er så ung, det er igrunn bare det som står som en stopper.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Å få barn i tidlig alder er ikke en dans på roser, men igjen, det er det ikke for noen. Uansett alder. Å oppdra et barn er mye arbeid, men enda mer glede. Å se et barn vokse opp, støtte seg til deg... Det må være en helt spesiell følelse å være mor.

Du sitter i en vanskelig situasjon nå, dessverre. Er det uaktuelt å snakke med foreldrene dine om det? Det kan godt tenkes at de har noen gode råd til deg, og kan hjelpe deg.. Selv om det selvfølgelig er skummelt å snakke med foreldre om slike ting, så er det som oftest de som kan hjelpe deg mest, vil nå da jeg si.

Jo du har rett, jeg burde det.

Jeg er bare redd for å få ett slag i trynet.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke beholde "bare" fordi jeg ikke vil ta en abort til, jeg ønsker meg faktisk barn.

Eneste jeg tenker er at det muligens er egoistisk ovenfor barnet å få det når jeg er så ung, det er igrunn bare det som står som en stopper.

Ts

Ok, da misforsto jeg det du skrev tidligere. Jeg synes vel ikke det er egoistisk å få barn som ung, men du/dere bør vel tenke nøye over om dere har det som trengs økonomisk for å få et barn og om dere er mentalt klare for det.

• Liker 2
Gjest oreokaka
Skrevet

Jo du har rett, jeg burde det.

Jeg er bare redd for å få ett slag i trynet.

Ts

De vil deg kun godt, og hjelpe deg når du trenger hjelp og støtte :) Om de blir litt satt ut når du først forteller det, så er det en helt vanlig reaksjon vet du. Det ordner seg nok, skal du se!

• Liker 1
Gjest oreokaka
Skrevet

Forresten, lykke til! Uansett hva som skjer :) Hold oss/meg gjerne oppdatert!

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? Du er 18 år og har lyst på barn? Lurer på om du tenker noe fremover i det hele tatt. Ikke utdannelse eller jobb. Hvordan skal du forsørge ungen? Tror du penger vokser på trær? Fatter ikke at du vil sitte hjemme med en unge i en alder av 18-19 år, når vennene dine kan leve livet og ha det gøy.

Det er et slit å ha barn, ikke tro på det glorifiserte du leser på mange blogger. Virkeligheten kan bli ganske tøff. Sykt barn, våkenetter, skriking kanskje døgnet rundt i perioder og dette velger du når du er 18 år. Du bør lese litt mer her inne om hvordan mange mødre sliter med babyene sine. Det er ikke en dukke som ligger i en vogn, det er en unge som trenger deg 24 timer i døgnet.

Fostår heller ikke at folk blir samboere så unge. Du bør leve livet og få deg en utdannelse og jobb før du velger å få barn med en gutt som ikke vil bli pappa. Stakkars han som skal betale på en unge i 18-20 år som han ikke vil ha.

Anonymous poster hash: 1e187...d2a
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forresten, lykke til! Uansett hva som skjer :) Hold oss/meg gjerne oppdatert!

Tusen takk :) det skal jeg gjøre.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...