Gå til innhold

Snakket med presten i helga

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helga var jeg og kjæresten oppe i nord og snakket med presten.

Vi møttes i kirken slik at vi fikk sett hvordan vi skulle gå og stå. Hvordan vi skulle sitte og hvor vi skulle flytte oss etterhvert. Jeg har jo vært inne i kirken mange ganger før, men jeg har liksom ikke bitt meg merke i hvordan ting praktisk skulle løses i forbindelse med en vielse.

Vi fikk vite at de ikke har slike søyler som en kan sette pidestallblomster som vi har bestilt på, men vi får heller finne på noen andre steder å sette dem da... Det ordner seg!

Organisten var også i kirken da vi kom så han fikk vite hvilke salmer vi skal ha. Han kunne dessverre ikke verken "Brudeslått fra Øre" eller "Purpose" av Nordraak, men vi skal bestille notene og så får han lære seg dem. Så det skulle gå så bra, så...

Etterpå snakket vi litt med presten om oss selv, hvilke skoler vi hadde gått, hva han jobber med og hva jeg studerer. Hva vi har til felles, hvordan vi møttes. Han humret og flirte og skrev ned ordrett hva vi sa for han syntes vi hadde så mange pussige og morsomme vendinger om hverandre. Dette skulle han ta med i talen.

Presten hadde forresten enda ikke fått det nye vielsesritualet sendt i posten så han kunne ikke svare på noen av spørsmålene jeg hadde om det, men han mente at vi skulle møtes enda en gang litt senere i neste måned slik at han kan bli enda bedre kjent med oss. Dette er på et lite sted så presten har bare 3 vielser i løpet av hele sommeren så han har god tid til oss.

Jeg glemte helt av å si at vi hadde funnet noen bibeltekster som vi gjerne ville ha med, men det får vi heller si neste gang vi møter ham da.

Det var i allefall veldig morsomt å møte presten. En ser det liksom så mye mer for seg nå og for hver dag som går blir det mer virkelig og litt mindre drøm! Gleder meg i fillebiter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra! Det er sånn jeg synes møte med presten bør være. Vi hadde et litt kjipere møte hos presten. Han gikk kjapt gjennom hvordan vigselsritualet er. Ingen spørsmål om oss og ingen spørsmål om tro eller ekteskap. Ble litt skuffet.

Skrevet

Hørtes ut som en kjempefin start på forholdet til kirke og prest. Håper det blir slik med oss også. Sa nettopp til sambo at om ikke presten har ringt oss når vi runder mai, så ringer jeg og sier at NÅ skal vi ha ett møte!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...