Gå til innhold

NAN2 og baby 6 mnd

Anbefalte innlegg

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet (endret)

Plutselig ble det visst behov for flaske og MME her, og jeg som bare har ammet fram til nå er helt blank på dette her!

Har gitt henne NAN2 fra ferdigblandet boks et par dager, men hvis hun skal fortsette med flaske så blir jo dette dyrt i lengden. Så var det dette pulveret, da... Jeg spekulerer veldig på hvordan dette skal og må gjøres.

Er det virkelig nødvendig å blande NAN2-pulver i kokt, nedkjølt vann til en baby på over 6 mnd som har fått fast føde i to måneder og drikker vann fra springen? Går det an å ta kaldt springvann og bare varme det opp til 40 grader i micro og blande pulveret i det?

Google gjør meg bare forvirret, for der står det alt fra at det er ok, til at det er fy-fy og at man MÅ koke vannet, og at man MÅ blande pulveret i vann som holder minst 70 grader for å drepe bakterier, men hvis man blander i for varmt vann, så mister MME'n vitaminer.

Endret av Niana
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi koker opp vann og blander det ca 40/60 med kaldt springvann. Gjort det siden hun var på alder med din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri gitt en så liten baby vann rett fra springen! Hva er problemet med å koke vannet, sette det i kjøleskapet for så å varme det i mikroen eller ha i litt ferskt kokt vann?

Anonymous poster hash: 2758f...386

AnonymBruker
Skrevet

Barn på 6 mnd kan ha ukokt vann, og flaskene trengs ikke å kokes. Det er visst gått tilbake på denne 70 graders regelen fra VHO. Bruker å koke litt vann og så blande ca 40/60 kokt og kaldt vann for å få rett temperatur og blander i pulver.

Anonymous poster hash: 1df0f...ac2

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Takk for svar, Orchideae og AB#4! :)
Da blir det nok å koke opp vann og blande med kaldt, evt koke opp vann og ha i kjøleskapet og så varme til 40 grader i micro før jeg har i pulver.

AB#3, kaldt vann fra springen til barn under 1 år er helt greit, så lenge vannet er fra et større, godkjent vannverk. Når jeg er på steder som har vann fra små, lokale vannverk eller brønnvann, koker jeg selvfølgelig vannet før hun får drikke det.

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/kan_spedbarn_0-1_aar_gis_drikkevann_direkte_fra_springen

Når de ligger og slikker på gulv og stapper alt mulig rart inn i munnen utenom det de får gjennom vann og mat, får de nok i seg mye mer "gruff" enn gjennom det gode vannet vi har i springen i Norge. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...