Gå til innhold

Fryse kokt ris?

Chenet

Anbefalte innlegg

Har en tendens til å koke for mye ris når jeg lager mat og lurer på å rett og slett fryse ned restene? Noen tips til opptining så man ikke bare får tørre korn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har en tendens til å koke for mye ris når jeg lager mat og lurer på å rett og slett fryse ned restene? Noen tips til opptining så man ikke bare får tørre korn?

Joda. Bare husk å kjøle den raskt og spise den varm når den er tint igjen. (Varm som i rykende varm, pga bakteriene i risen)

Å bruke mikroen er visst den greieste måten å varme den opp igjen på. La den ikke tine sakte, i alle fall!

Anonymous poster hash: dc004...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ris skal ikke varmes opp igjen, meget skadelige bakterier "våkner til liv" da, det hjelper ikke om du varmer den opp til rykende varm, det dreper ikke bakteriene.

Anonymous poster hash: eed63...ac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser nesten alltid ris som har blitt til overs og har aldri blitt syk av å spise den.

Jeg har 1 ss vann i en porsjon og varmer den i mikroen, fungerer helt fint. :)

:heks:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris skal ikke varmes opp igjen, meget skadelige bakterier "våkner til liv" da, det hjelper ikke om du varmer den opp til rykende varm, det dreper ikke bakteriene.

Kan jeg ikke skjønne at kan være sant - da ville jo Fjordland og TORO tatt livet av oss alle for lenge siden. Greit at man skal være forsiktig, det skal man med all mat som skal varmes igjen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At maten er rykende varm dreper ikke bakterier, nei, men det setter dem i dvale. Og det er nok. :) Folk er litt hysteriske på bakterier - de fleste av dem er jo gode!

Både fjordland, stekt ris og alt av kafemat med ris i er oppvarmet. Flere restauranter oppererer også med ris (og poteter) som er forkokt og så bare varmet, så om oppgjennvarmet mat var skadelig hadde vi nok alle vært syke. ;)

Anonymous poster hash: dc004...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...