Siam Skrevet 20. april 2004 #1 Skrevet 20. april 2004 Jeg har lyst til å lage en hjemmeside, og har sett litt på home.no. Der tilbys jeg 20MB lagringsplass. Jeg har bredbånd fra chello og i abonnementet mitt tilbys jeg 5MB. Hvor mye lagringsplass trenger jeg egentlig? Jeg har lyst til å en hjemmeside med en del bilder. Hvis det viser seg at plassen blir for liten, går det an å flytte hele hjemmesiden til et sted det er større kapasitet? Hvor stor er deres hjemmesider?
Sarabi Skrevet 20. april 2004 #2 Skrevet 20. april 2004 Noen bilder er jo rimelig store, og da bør du kanskje ha 20mb lagringsplass. Men hvis du bruker photoshop, finnes det en funkjson der som heter "save for web". Bildene er like store, men tar mindre plass. Det er også en fordel for de som skal inn å se på siden din, da bildene lastes myyyye fortere. Sarabi
Grooo Skrevet 20. april 2004 #3 Skrevet 20. april 2004 Du kan fint flytte sidene, det administrerer du jo fult og helt selv. Du kan også ha de samme sidene liggende begge steder samtidig om du skulle ville det, men det forstår jeg ikke helt hvorfor du ev. skulle ville... Hvor mye lagringsplass du trenger kommer jo ann på mange ting... Se på noen mapper du har på maskinen din da vel, se hvor stor plass det som ligger i de mappene tar.. Og sammenlign med hvor mye du tror du skal ha på sidene dine...
14062003 Skrevet 20. april 2004 #4 Skrevet 20. april 2004 Det kommer jo an på bildene. Jeg har noen bilder på nett. 650mb er det visst blitt. :oops: Totalt har jeg brukt 668mb. 20mb holder lenge med normal mengde bilder - og om man komprimerer bildene normalt før man legger de ut.
minniepus Skrevet 20. april 2004 #5 Skrevet 20. april 2004 20mb holder lenge med normal mengde bilder - og om man komprimerer bildene normalt før man legger de ut. Hvordan gjør man det? (uvitende minniepus) :oops:
14062003 Skrevet 20. april 2004 #6 Skrevet 20. april 2004 Man komprimerer bildene med et passende program. Windows har vel noe greier medfølgende. Photoshop (koster) kan brukes. Det man gjør er å gjøre kvaliteten på bildet mindre, men vanligvis så lite og på en sånn måte at menneskeøyet ikke ser det. Og så kan man redusere størrelsen... Dette er ikke særlig smart: http://www.kongehuset.no/digimaker/picture..._1_2l1tfv_1.JPG Offisielt bilde fra kongedåpen. Helt horribelt svært! Ikke klikk på linken om du sitter på oppringt - bildet er på 3,5 mb!!!! Ved å komprimere det, kan man fint få det bildet ned i 50k uten at kvaliteten reduseres særlig - og en litt mer praktisk størrelse da ...
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2004 #7 Skrevet 20. april 2004 For å svare best muleg, tilpassa deg: Kva grafikkprogram har du? Generelt, så kan du med JPG-bilete bruke stor kompresjon - dvs du misser informasjon i biletet, men ikkje så mykje at du ser det (før du brukar alt for stor kompresjon.) GIF-bilete brukar maks 256 fargar - og kan gjerne erstattast av PNG, som tek mindre plass. (Om ikkje programmet gjer ein dårleg jobb med lagringa, men det kan fiksast på.) www.irfanview.com er eit smart program som hjelper deg på veg, uansett kva program du elles måtte ha.
Gjest Baardsen Skrevet 23. april 2004 #8 Skrevet 23. april 2004 Jeg har lyst til å lage en hjemmeside, og har sett litt på home.no. Der tilbys jeg 20MB lagringsplass. Jeg har bredbånd fra chello og i abonnementet mitt tilbys jeg 5MB. Hvor mye lagringsplass trenger jeg egentlig? Det kommer an på hva du mener med "en del bilder". Som kjent er grafikk ( samt lyd og video) veldig plasskrevende. Hvis du skal ha et bildegalleri er 20MB fort veldig lite. Er det fotografier det dreier seg om, kan slike fort komme opp mot 100 KB selv om du har komprimert dem godt. Sette at du da har 15 MB for bilder og bildefilene i gjennomsnitt er på 100KB, så får du da plass til ca 150 bilder. Ikke så veldig mye. I virkelighetens verden er nok gjennomsnittet noe mindre enn dette, og du kan her kompensere for liten plass ved å komprimere bildene mer aggressivt. Kvalitenten blir da dårligere, men til gjengjeld blir sidene dine raskere. Et annet måte å kompensere er at sålenge du bare får ut bildene dine på web, så spiller det ikke noen rolle hvor bildene ligger lagret. Skaff deg bare et ekstra webområde for bildefiler. (PS: det er endel webhoteller som ikke tillater dette, altså såkalt HotLinking - at filene er beskyttet mot direkte opplenking fra andre websteder. Dette for å hindre at crackere og warez-siter bruker gratis webtjenester som filområder for ulovlige filer). Men finnes webplasser som ikke forbyr HotLinking. På web er det ofte bedre med en liten og kjapp en, enn en stor og slapp en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå