Gå til innhold

Lavkarbo - karbo en dag innimellom?

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg syns å ha hørt at når man spiser lavkarbo så kan det være bra å ha en dag en gang iblant med mer karbo. At det er bra for noen hormoner og noe. Jeg vet ikke helt hva det var, det derfor spør jeg :) Noen som vet noe om det?

Kan det være greit å ta en tallerken havregrøt og banan f. eks. en gang i uka, eller er det best å bare kjøre på med lavkarbo hele tiden, har det noe å si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns å ha hørt at når man spiser lavkarbo så kan det være bra å ha en dag en gang iblant med mer karbo. At det er bra for noen hormoner og noe. Jeg vet ikke helt hva det var, det derfor spør jeg :) Noen som vet noe om det?

Kan det være greit å ta en tallerken havregrøt og banan f. eks. en gang i uka, eller er det best å bare kjøre på med lavkarbo hele tiden, har det noe å si?

Man kan aldri ta høyde for individuelle forskjeller, men rent hormonelt er det ingenting som skulle tilsi at dette stemmer. Eneste grunn til å gjøre det må vel være at man har lyst.

Det spiller også en rolle hvor sensitiv du er. Spesielt om du spiser ketogent.

Det som imidlertid virker mer lovende enn oppkarbing er faste. Ikke for vektnedgang, men av terapeutiske årsaker. NRK sendte en dokumentar i fjor som het "sult som medisin". Se den. http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73002112/30-08-2012

Gjest Sengaia
Skrevet

Man kan aldri ta høyde for individuelle forskjeller, men rent hormonelt er det ingenting som skulle tilsi at dette stemmer. Eneste grunn til å gjøre det må vel være at man har lyst.

Det spiller også en rolle hvor sensitiv du er. Spesielt om du spiser ketogent.

Det som imidlertid virker mer lovende enn oppkarbing er faste. Ikke for vektnedgang, men av terapeutiske årsaker. NRK sendte en dokumentar i fjor som het "sult som medisin". Se den. http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73002112/30-08-2012

Tusen takk for svar og link, den skal jeg se :)

Skrevet (endret)

Hvorvidt det er bra eller ikke kan jeg ikke si så mye om, men jeg tar meg en dag innimellom hvor jeg spiser mat med mye karber. Slik som bursdagen min i november, da blir det ostebriks med servelat, fyrstekake, en deilig biff med potetmos osv.

Jeg har nok et veldig avslappet forhold til dette, men jeg ser ikke problemet så lenge det ikke er skjer hver dag. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Jeg tenker at så lenge du spiser og lever på en måte som gjør at du trives og har godt med energi og overskudd så spiller det ingen rolle om en en gang i blandt spiser noe en vanligvis ikke pleier. Uansett kosthold.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Dersom du slanker deg, vil du merke vektoppgang en dag eller to etter at du har spist mat med mye karbohydrater. Dette kommer av at karbohydrat-molekyler (?) binder til seg tre ganger så mye vann som protein-molekyler (?). Eller så var det slik at et gram karbohydrater binder tre gram vann, mens et gram protein ikke binder mer enn et gram vann. Noe sånt.

I alle fall; du går opp i vekt fordi du holder på vannet.

Jeg har en venninne som bruker lavkarbo for å slanke seg. Hun gikk ikke ned i det hele tatt før hun byttet ut lavkarbo med lavkalori en dag i uken.

Skrevet

Er vell vanlig for enkelte å "karbe opp" for å sette fart på vektnedgang eller noko. Kan ikkje dette heilt, så skal ikkje gje meg ut på å prøve forklare kvifor.

Men om du ønsker det, og ikkje er på treng lavkarbo for å gå ned masse, så er det ingenting i vegen for å unne seg litt ekstra lavkarbo ein gang i blandt. Du vil kanskje gå opp litt første dagen, men så går du ned igjen i løpet av eit par dager.

Eg spiser f.eks. kake når eg er på besøk, eller ei potet eller litt brød ein gang i blandt. Det er fordi eg ønsker lavkarbo som langvarig kosthold, ikkje som noko diett, og synest det er greit å variere litt. Vekta går likevell nedover totalt sett. Men eg kan ikkje ha store utskeielser for ofte.

Skrevet

Dersom du slanker deg, vil du merke vektoppgang en dag eller to etter at du har spist mat med mye karbohydrater. Dette kommer av at karbohydrat-molekyler (?) binder til seg tre ganger så mye vann som protein-molekyler (?). Eller så var det slik at et gram karbohydrater binder tre gram vann, mens et gram protein ikke binder mer enn et gram vann. Noe sånt.

I alle fall; du går opp i vekt fordi du holder på vannet.

Jeg har en venninne som bruker lavkarbo for å slanke seg. Hun gikk ikke ned i det hele tatt før hun byttet ut lavkarbo med lavkalori en dag i uken.

Du er inne på noe. Kroppen kan lagre en liten andel overskuddskarbohydrater. Både i muskler og lever. Da lagres glukosemolekyler i lage kjeder som kalles glykogen. Hvert gram glykogen binder 4 gram vann. Lageret av glykogen i kroppen er totalt 400-1000g. Der enden av skalaen er eliteutøvere som driver med langdistanseidrett og karbolading.

Når glykogenlagrene er fulle lagres karbohydrater som fett via en prosess som heter de novo lipogenese.

Mengden fett som kan lagres er ubegrenset.

Gjest Sengaia
Skrevet

Du er inne på noe. Kroppen kan lagre en liten andel overskuddskarbohydrater. Både i muskler og lever. Da lagres glukosemolekyler i lage kjeder som kalles glykogen. Hvert gram glykogen binder 4 gram vann. Lageret av glykogen i kroppen er totalt 400-1000g. Der enden av skalaen er eliteutøvere som driver med langdistanseidrett og karbolading.

Når glykogenlagrene er fulle lagres karbohydrater som fett via en prosess som heter de novo lipogenese.

Mengden fett som kan lagres er ubegrenset.

Takk for svar og info :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...