Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kommet til det punktet hvor ting er blitt litt vanskelig.

Ikke så at det er noe brudd og slikt, men forholdet går ikke av seg selv slik det har gjort tidligere.

Jeg vil at vi skal reise på samlivskurs.

Tror det er lurt for og lære litt om kommunikasjon og hvordan takle litt bedre ting som kan komme seinere.

Prøvde og søke etter dette, men fikk da bare opp artikler o.l.

Er det noen som har en erfaring eller to?

Ta det gjerne over PM om du ikke vil offentliggjøre det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring, men vet at det som kalles PREP-kurs skal være veldig bra. Har et vennepar som har tatt det nå, de var veldig fornøyde.

Sjekk ut www.prep.no

Skrevet
Jeg har ingen erfaring, men vet at det som kalles PREP-kurs skal være veldig bra. Har et vennepar som har tatt det nå, de var veldig fornøyde.  

Sjekk ut www.prep.no

:klem:

Takk!

skal se nærmere på den.

Skrevet

Vet at Samlivsboken har vært nevnt i denne sammenheng før, det står kanskje om den på sidene til PREP også?

Skrevet

Tror den er gitt ut på norsk av de som står bak prep-kursene. (Samlivssenteret på Modum Bad)

Jeg har den boka, og den er ganske ok. Jeg synes i hvert fall at jeg lærte litt av å lese den....

Skrevet

PREP-kursene er veldig anerkjente i hele landet, og veldig populære. (Arrangeres som nevnt over av Modum Bad) En del familievernkontor arrangerer også samlivskurs. Så ta gjerne kontakt med ditt nærmeste kontor og hør om de kjenner til noe tilbud.

Skrevet

Takk Tjorven!

Jeg skal se nøye på dem en dag jeg har god tid!

Skrevet

Jeg har vært på prepkurs med min kjære. De er nok mest nyttige før problemene har oppstått, så om det butter "skikkelig" hos dere, vil jeg kanskje anbefale noe "litt mer hard kost"...

Men nyttig var det - uten tvil!

Skrevet
Jeg har vært på prepkurs med min kjære. De er nok mest nyttige før problemene har oppstått, så om det butter "skikkelig" hos dere, vil jeg kanskje anbefale noe "litt mer hard kost"...

Men nyttig var det - uten tvil!

Butter skikkelig det gjør det ikke, men vi er vel kommet i den fasen hvor tingene ikke flyter av seg selv lengere.

Er ikke værre enn det.

Hvordan forgår et slikt Prep-kurs, egentlig?

Skrevet

Har tenkt på kurs jeg også. Har hørt om prep-kurset, men hvordan får dere med gutta på noe sånt??? Har en følelse av at det er ofte jenta som ville. Er mannen din med Marianne????

Skrevet
Har tenkt på kurs jeg også. Har hørt om prep-kurset, men hvordan får dere med gutta på noe sånt??? Har en følelse av at det er ofte jenta som ville. Er mannen din med Marianne????

Min mening er at enhver oppegående mann ser nytten av et slikt kurs og blir med (mer eller mindre frivillig)... Her var det faktisk mannen som tok initiativet.

Jeg har skrevet om hvordan dette kurset var for oss på dette forumet (og på bryllupsforumet) tidligere...

Skrevet

Den mannlige administrerende direktøren i firmaet hvor jeg jobber tok en "alvorsprat" med meg og de andre ved bordet vårt på julebordet i fjor :ler:

Han sa noe slik: Prep-kurset på Modum bad er det beste jeg og kona har gjort. vi burde gjort det mye før, og jeg anbefaler alle å ta det.

Han var så overbevisende at både jeg og en kollega begynte å undersøke det allerede neste dag. Hun og mannen har vært, og var veldig fornøyde. Selv kom jeg aldri så langt pga økonomi, men har det helt klart i bakhodet.

Tingeling

Skrevet
Selv kom jeg aldri så langt pga økonomi' date=' men har det helt klart i bakhodet.[/quote']

Hmm, hvilken pris har dere fått oppgitt da? Vi betalte 1200kr. Det er like mye som et par sko, bare det at kursets virkning varer myyyye lengre enn de skoa...

Gjest Gjest1
Skrevet

Vet at Nasjonalforeningen for folkehelse også har slike kurs. De arrangeres over hele landet. Kjenner noen som har vært med og de skal være knallbra, men det har sikkert noe med lederne å gjøre også.

Gå inn på www.nasjonalforeningen.no, videre til kurs og samliv. lett å finne.

Skrevet

Takk for alle svar og hjelp.

Desverre til ingen nytte.

Vi snakket om samlivskurs om torsdagen, men uten noe hell.

Han sa han er redd for at noen sier vi ikke passer sammen, og han sier han ikke vil for det virker så desperat og oppsøke hjelp før det er noe alvorlig, og at han ikke vil at andre psykologer (som han selv sa) skal vite alt om vårt privatliv.

Vi diskuterte litt om temaet, for jeg er uenig med ham, men vi bestemte oss for og glemme det for en stund. (han glemmer, jeg husker, men legger det litt på is)

Så hadde vi en lang prat om oss to, hvordan vi har det sammen for tida og slikt. Vi fikk pratet litt ut om ting, og nå er alt mye bedre.

Jeg vet at flere av dere kanskje reagerer på dette og kanskje tenker at det var dårlig av meg og gi meg osv.

Det får så være.

Jeg vil fremdeles på et kurs, men siden han ikke vil kan jeg ikke trumfe det igjennom. Jeg må faktisk respektere hva han vil også.

Skrevet

Jeg reagerer ikke på det Marianne!!! Man må ta og gi i et forhold! Når jeg har nevnt kurs for mannen min så argumenterer han med det samme. Vi har heller ikke alvorlige problemer, men hvorfor ikke forebygge?

Jaja- vi får bearbeide de langsomt! :)

Skrevet
Jeg reagerer ikke på det Marianne!!! Man må ta og gi i et forhold! Når jeg har nevnt kurs for mannen min så argumenterer han med det samme. Vi har heller ikke alvorlige problemer, men hvorfor ikke forebygge?

Jaja- vi får bearbeide de langsomt! :)

Takk for at du ikke reagerer på det.

Var bare redd for og få tilbakemedling fra andre om at jeg ikke trosser igjennom det jeg mener er best, bli anklaget for og være underkua osv.

Det er som du sier, vi får bearbeide dem sakt men sikkert.

(kvinnelist!)

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Nå er PREP-kurs for par som ikke har kommet så langt at det er skikkelig krise. Det skal nettopp forhindre at det blir krise.

Jeg anbefaler det at du bestiller Samlivsboken fra Modum Bad. Her får du deler av PREP-kurset mellom to permer. Den er praktisk rettet med oppgaver etc. Da kan mannen lese selv og forhåpentligvis skjønne at dette ikke er så skummelt.

Endret av Persille
Skrevet

Så vidt jeg vet handler ikke prep-kurs om å snakke om problemene sine med en psykolog.

Man snakker med hverandre, og får ikke noen personlig veiledning på konkrete problemer.

Det handler mest om å lære kommunikasjon, og så jobber parene sammen hver for seg.

(Med forbehold. Jeg har bare lest om kurset...)

Dermed trenger ikke mannen å være redd for å bli "gransket" eller vurdert. Jeg tror de eneste som skal gjøre det er dere selv og ikke veilederne på kurset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...