AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #1 Skrevet 3. august 2013 Fedrekvoten kan skade barnet for livet Det er dokumentert at de aller fleste barn under tre år, og særlig ett år, har én og bare én foretrukket omsorgsperson, som så å si alltid er moren (se mer om barns tilknytning her http://tidforbarn.no/index.php?option=com_content&view=article&id=62 ). Lengre fravær av barnets primære omsorgsperson, altså moren, skaper stress hos barnet og kan skade barnet for livet. Dette er velkjent barnepsykologisk og nevrologisk forskning. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Vi-skaper-babystress-6553616.html#.UfxfBbtvt2Y http://www.nrk.no/nordland/forsker_-_-stressende-for-barnet-1.10890605 http://mammanett.no/mammaliv/foreldre/pappa_skader_barn http://www.nrk.no/mr/_-fedrar-kan-skade-barnet-for-livet-1.7966830 Ingen påvist likestillingseffekt – fedrekvoten er "basert på ideologi, og i svært liten grad på kunnskap" Det var et oppslag i Klassekampen på torsdag 1. august ("Forskerstrid om pappaperm") som også viste at det ikke finnes noen klart påvist likestillingseffekt og er svært omstridt om det i det hele tatt fremmer likestilling. Nå er uansett likestilling mellom foreldrene totalt irrelevant for en velferdsordning for barn, for hva hjelper det om den ene forelderen tjener to prosent mindre om dette påfører barnet stress, savn etter moren, varige tilknytningsskader, angst osv. og senere psykososiale problemer? Som leder for Psykologisk institutt ved NTNU Leif Edward Ottesen Kennair har sagt: Fedrekvoten er "basert på ideologi, og i svært liten grad på kunnskap". http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2291665.ece Man bør være både stupid og direkte ondsinnet overfor barnet for å utsette det for et eksperiment som kan ødelegge barnets trygghet og psykiske helse av rent ideologisk-politiske grunner basert på udokumentert synsing (som de barnefiendtlige fedrekvote-forkjemperne driver med). Anonymous poster hash: 9d127...98c 13
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #2 Skrevet 3. august 2013 Typisk AP Anonymous poster hash: f838d...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #3 Skrevet 3. august 2013 jeg er så enig! Anonymous poster hash: 22789...a27 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #4 Skrevet 3. august 2013 Ja ja. Dere er noen ordentlige "cherrypickers". Likestilling kun når det passer dere. Anonymous poster hash: a9db7...ff9 7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #5 Skrevet 3. august 2013 Ja ja. Dere er noen ordentlige "cherrypickers". Likestilling kun når det passer dere. Anonymous poster hash: a9db7...ff9 dette er jo til fordel for barna da, ikke kvinnene. Anonymous poster hash: 5a92b...8bd 7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #6 Skrevet 3. august 2013 Ja ja. Dere er noen ordentlige "cherrypickers". Likestilling kun når det passer dere. Anonymous poster hash: a9db7...ff9 Fødselspermisjon, en velferdsordning som er der av medisinske grunner av hensyn til barnet, har ingenting med likestilling å gjøre. De som vil ødelegge barnets helse fordi de vil insisterere på sine egne (foreldrenes) "rettigheter", er altfor umodne og egoistiske til å ha barn som de utsetter for omsorgssvikt (fedrekvote er omsorgssvikt i det første leveåret satt i system). I fremtiden vil vi tenke det samme om fedrekvote som vi tenker om de forferdelige barnehjemmet på 50-tallet, lobotomering osv. Anonymous poster hash: 9d127...98c 6
#Sunrise Skrevet 3. august 2013 #7 Skrevet 3. august 2013 så dere mener at barne ikke har bra av og være med far? 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #8 Skrevet 3. august 2013 så dere mener at barne ikke har bra av og være med far? Når sluttet du å slå din kone? Ja, forskningen har dokumentert at det er svært skadelig for barn å bli frarøvet kontakten med sin primære omsorgsperson, moren, når det er under ett år (egentlig helt opp til tre år). For et barn under ett år er faren like relevant som en onkel, tante eller bestefar. Mao. ikke særlig relevant, ettersom barnet forholder seg primært til moren, sin foretrukne omsorgsperson og trygghet. Anonymous poster hash: 9d127...98c 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #9 Skrevet 3. august 2013 Alle påstander om at "det er så bra for bitte små barn å være med far i stedet for mor" bygger på ukvalifisert og totalt udokumentert synsing fra ukvalifiserte personer som med vilje ignorerer den faglige kunnskapen, klare faglige råd fra kvalifiserte fagpersoner som Norges fremste ekspert på spedbarns psykiske helse og en stor internasjonal forskningslitteratur innen tilknytningsforskningen. På dette grunnlaget lager SV sin fanatiske fedrepolitikk, der de gav fedrene dobbelt så lang permisjonskvote som mor(!). Som fødselslege Gro Nylander har spurt: "Hvordan i alle dager ble mannen hovedpersonen etter fødsel?" http://www.dagsavisen.no/samfunn/vil-gi-mor-atte-maneder-etter-fodsel/ Anonymous poster hash: 9d127...98c 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #10 Skrevet 3. august 2013 Anne Eskild, professor ved Kvinneklinikken, Akershus universitetssykehus: Det er kvinner som føder barn http://www.aftenposten.no/meninger/Det-er-kvinner-som-foder-barn-7268534.html Anonymous poster hash: 9d127...98c 4
#Sunrise Skrevet 3. august 2013 #11 Skrevet 3. august 2013 Når sluttet du å slå din kone? Ja, forskningen har dokumentert at det er svært skadelig for barn å bli frarøvet kontakten med sin primære omsorgsperson, moren, når det er under ett år (egentlig helt opp til tre år). For et barn under ett år er faren like relevant som en onkel, tante eller bestefar. Mao. ikke særlig relevant, ettersom barnet forholder seg primært til moren, sin foretrukne omsorgsperson og trygghet. Anonymous poster hash: 9d127...98c BULLSHIT! 7
Lærerinna Skrevet 3. august 2013 #12 Skrevet 3. august 2013 Jeg skjønner ikke problemet til dere som er i mot at fedre er hjemme med barna- vi har i Norge fått lenger permisjon for at fedrene skal få noen uker med sitt eget barn. Alternativet villet vært færre uker, og kun til mor. Dere som har så høye tanker om mor som eneste omsorgsperson- kan dere ikke bare la være å ta ut fedrekvoten, da?? Det er da ingen som tvinger dere til å la mannen dere har valgt som far for deres eget barn å ta ut disse ukene!? Vi har veldig gode permisjonsordninger i Norge- MYE bedre enn i de aller fleste andre land. Selv begynte jeg i barnehagen da jeg var 7 måneder, de fleste av vennene mine gikk til fagmannen fra de var 3 måneder, fordi mødrene på 80-tallet kun hadde 3 måneder hjemme. Jeg har ikke sett at noen av oss har tatt alvorlig skade av dette. Skjerp dere- ta ut det dere kan selv, og ta resten evt ulønna dere som tror dere er så veldig mye bedre enn mennene deres. 25
Vera Vinge Skrevet 3. august 2013 #14 Skrevet 3. august 2013 Alle påstander om at "det er så bra for bitte små barn å være med far i stedet for mor" bygger på ukvalifisert og totalt udokumentert synsing fra ukvalifiserte personer som med vilje ignorerer den faglige kunnskapen, klare faglige råd fra kvalifiserte fagpersoner som Norges fremste ekspert på spedbarns psykiske helse og en stor internasjonal forskningslitteratur innen tilknytningsforskningen. På dette grunnlaget lager SV sin fanatiske fedrepolitikk, der de gav fedrene dobbelt så lang permisjonskvote som mor(!). Som fødselslege Gro Nylander har spurt: "Hvordan i alle dager ble mannen hovedpersonen etter fødsel?" http://www.dagsavisen.no/samfunn/vil-gi-mor-atte-maneder-etter-fodsel/ Anonymous poster hash: 9d127...98c Skjønner ikke hvordan du mener Nylander støtter ditt syn, da hun faktisk sier at hun vil de første åtte mnd skal sikres mor. Hun synes mao. ikke å være så bekymret for at far passer barn før barnet fyller verken tre eller ett år... 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #15 Skrevet 3. august 2013 Nummer 1 - fedrekvoten og mødrekvoten er nå akkurat like lang - dvs 14 uker. I tillegg er det en fellesperiode til fri fordeling som mor i de aller fleste tilfellene tar<br />selv.<br />Nummer 2 - permisjonslengden har økt og økt uten at dette har gått på bekostning av<br />mors lengde på permisjonen, at far I TILLEGG får uker kan da ikke være negativt?<br />Nummer 3 - hva gjorde våre foreldre når permisjonen bare var på et par mnd? Hvor mange barn ble ikke plassert hos familie (besteforeldre etc) eller dagmamma - hvordan kan<br />dette være bedre enn å la den ANDRE hovedomsorgspersonen (som jo pappaen er) ta seg<br />av barnet selv????<br /><br />Utsagnene til Hi er propaganda uten basis i virkeligheten, om det virkelig var slik at barn tok skade av å være med pappaen sin og dette var så farlig som HI skriver<br />ville jo aldri staten ha gitt far dette ansvaret med alle de senplager som iflg HI<br />følger av dette... Anonymous poster hash: 0d41a...8ff 6
Harlekin Skrevet 3. august 2013 #16 Skrevet 3. august 2013 Når sluttet du å slå din kone? Ja, forskningen har dokumentert at det er svært skadelig for barn å bli frarøvet kontakten med sin primære omsorgsperson, moren, når det er under ett år (egentlig helt opp til tre år). For et barn under ett år er faren like relevant som en onkel, tante eller bestefar. Mao. ikke særlig relevant, ettersom barnet forholder seg primært til moren, sin foretrukne omsorgsperson og trygghet. Anonymous poster hash: 9d127...98c Det blir jo ikke frarøvet kontakten! Det er ikke sånn at moren forsvinner totalt. Jeg er enig i at mor sannsynligvis er beste omsorgsperson helt i starten, men senere er far minst like bra. Og det er tull at far blir å sammenligne med onkler og bestemødre - han er jo der hver dag og deltar i barnestellet sammen med moren! Sannsynligvis har han barnet alene også. Jeg synes ikke fedrekvoten bør fjernes, men jeg synes far og mor skal ha lovfestet rett til samme antall uker, og så kan de dele resten mellom seg. 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #17 Skrevet 3. august 2013 så barn i andre land der mødrene kun har et par mnd permisjon er skada de da, ha ha. Så mye piss. Anonymous poster hash: 71ab2...b7d 3
Gjest Magdalene Skrevet 3. august 2013 #18 Skrevet 3. august 2013 Det blir jo ikke frarøvet kontakten! Det er ikke sånn at moren forsvinner totalt. Jeg er enig i at mor sannsynligvis er beste omsorgsperson helt i starten, men senere er far minst like bra. Og det er tull at far blir å sammenligne med onkler og bestemødre - han er jo der hver dag og deltar i barnestellet sammen med moren! Sannsynligvis har han barnet alene også. Jeg synes ikke fedrekvoten bør fjernes, men jeg synes far og mor skal ha lovfestet rett til samme antall uker, og så kan de dele resten mellom seg. Signerer! Det er jo ikke slik at når mor begynner å jobbe, så er hun borte hele døgnet. 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #19 Skrevet 3. august 2013 Det blir jo ikke frarøvet kontakten! Det er ikke sånn at moren forsvinner totalt. Jeg er enig i at mor sannsynligvis er beste omsorgsperson helt i starten, men senere er far minst like bra. Og det er tull at far blir å sammenligne med onkler og bestemødre - han er jo der hver dag og deltar i barnestellet sammen med moren! Sannsynligvis har han barnet alene også. Jeg synes ikke fedrekvoten bør fjernes, men jeg synes far og mor skal ha lovfestet rett til samme antall uker, og så kan de dele resten mellom seg. Nei, 99% av fedre er ikke "minst like bra" som moren. Ytterst få fedre er like opptatt av barna som moren og har et like fortrolig forhold. Dette handler om biologi, som man ikke kan skru av med politiske vedtak. Kjønnsforskjeller. - Kvinner er mer opptatt av barna sine enn menn. Sånn er vi selektert. Det har tatt mange hundre tusen år å utvikle følelseslivet vårt. Det går ikke an å skru det av med et politisk vedtak, sier Terje Bongard, som er forsker i human adferdsøkologi ved Norsk institutt for naturforskning. Han påpeker at det er store følelsesmessige forskjeller mellom kvinner og menn. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2291665.ece#.Ufzdhbtvt2Y Anonymous poster hash: 9d127...98c 7
Harlekin Skrevet 3. august 2013 #20 Skrevet 3. august 2013 Nei, 99% av fedre er ikke "minst like bra" som moren. Ytterst få fedre er like opptatt av barna som moren og har et like fortrolig forhold. Dette handler om biologi, som man ikke kan skru av med politiske vedtak. Kjønnsforskjeller. - Kvinner er mer opptatt av barna sine enn menn. Sånn er vi selektert. Det har tatt mange hundre tusen år å utvikle følelseslivet vårt. Det går ikke an å skru det av med et politisk vedtak, sier Terje Bongard, som er forsker i human adferdsøkologi ved Norsk institutt for naturforskning. Han påpeker at det er store følelsesmessige forskjeller mellom kvinner og menn. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2291665.ece#.Ufzdhbtvt2Y Anonymous poster hash: 9d127...98c Biologi meg her og biologi meg der. Hvordan skal fedrene få sjansen til å komme på banen hvis man hele tiden skal tenke at "menn går på jakt, kvinner føder og oppdrar barn"? Mannen er ikke en dårligere omsorgsperson, bare annerledes. 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå