Gå til innhold

Hvilken side ned kirkegulvet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Da vi gikk i gjennom vielsen med presten, sa han at bruden baturligvis skulle gå på venstre side av far/brudgom etc opp kirkegulvet. Men hva med ned igjen? Jeg mener å huske ham si at bruden skulle holde siden sin hele tiden. Men da vi var i bryllup forrige helg, var det ikke slik. Hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er vant med at bruden holder sin side hele veien. Da går hun også ut på den siden hennes familie sitter i kirken.

Men presten vår så også at ingenting var feil. Altså blir det en smakssak :-)

Endret av Semydfe
Skrevet

Jeg beholdt siden min. Men her tror jeg ikke det finnes noen fasit.

Skrevet

Jeg beholdt siden min. Det er jo det enkleste :)

Skrevet

Jeg gjorde som de to over her :)

Skrevet

En kvinne skal gå på den høyre siden av sin kavaler, uansett.

• Liker 1
Skrevet (endret)

..

Endret av Tallulah
Skrevet

Hm... høyre side, petalouda? Det blir ikke det opp kirkegulvet hvertfall... tror ikke at jeg har sett det i andre bryllup heller når jeg tenker meg om?

Skrevet

Hm... høyre side, petalouda? Det blir ikke det opp kirkegulvet hvertfall... tror ikke at jeg har sett det i andre bryllup heller når jeg tenker meg om?

jeg har aldri sett noe annet, men det handler jo ikke bare om bryllup og de femten metrene man går opp kirkegulvet. ta bordplassering for eksempel. en mann har sin borddame på høyre side.

Skrevet

Hentet fra boken "Skikk og bruk" om kirkelig vigsel: "Tradisjonelt fører brudens far henne opp kirkegulvet på sin høyre side til orgelmusikk, mens alle reiser seg."

Jeg ser i enkelte bryllup at noen avviker fra denne "regelen", og har da tenkt i mitt stille sinn at de ikke har fått beskjed om at bruden skal gå til høyre for mannen. Må si jeg stusser når jeg leser her at presten sier at hun skal gå på venstre side. Det blir feil for meg, i hvert fall. Nå skal jeg gå alene inn, så jeg slipper å ta stilling til akkurat dét, men ut skal jeg garantert gå til høyre for mannen min. Det er sånn vi alltid går, faktisk :)

• Liker 1
Skrevet

Pappa var klar på at jeg skulle gå på hans høyre side iht skikk og bruk. Men på gjennomgangen med presten sa han at venstre side passet best i den kirken ift øyekontakt med brudgommen. Så ikke vet jeg; men jeg har vel sett høyre side mwst.

Skrevet

Jeg gikk opp på venstre side av han som fulgte meg opp, og på høyre side ned gulvet sammen min mann.

Har vært sånn i alle bryllup jeg har vært mener jeg.

Skrevet

Pappa var klar på at jeg skulle gå på hans høyre side iht skikk og bruk. Men på gjennomgangen med presten sa han at venstre side passet best i den kirken ift øyekontakt med brudgommen. Så ikke vet jeg; men jeg har vel sett høyre side mwst.

høres ut som et rart argument, man går da ikke så langt fra hverandre at det skulle spille noen rolle .. ?

Skrevet

høres ut som et rart argument, man går da ikke så langt fra hverandre at det skulle spille noen rolle .. ?

Er igrunn enig, jeg hadde nok sett på han uansett :jepp: Men vi gjorde bare som han sa vi ;)

Skrevet

Er igrunn enig, jeg hadde nok sett på han uansett :jepp: Men vi gjorde bare som han sa vi ;)

he he er heldigvis ikke noe lovforbud hverken den ene eller den andre veien :)

Skrevet

he he er heldigvis ikke noe lovforbud hverken den ene eller den andre veien :)

Nei, vi ble gift :fnise:

Skrevet

Guriland, alt en må huske på

Skrevet (endret)

..

Endret av Tallulah

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...