Gå til innhold

Jenta mi får ikke stipend pga stefars inntekt...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente som skal begynne på Vgs. Faren hennes og meg bor ikke sammen, men vi har 50/50 (bor i samme nabolag).

Hun søkte nettopp stipend pga faren og meg har gjennomsnittelige inntekter på hhv 350 000 hver. Men; hun fikk avslag pga stefaren (som jeg er gift med) tjener 2mill i året.

Er det riktig? Han har jo ikke noe forsørgerplikt ovenfor henne.

Anonymous poster hash: b3664...24d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dere er gift regnes han som forsørger.

Hvem forsørgerne dine er, kommer an på familiesituasjonen din. Det er inntekten og formuen til forsørgerne dine som avgjør hvor mye grunnstipend og lån du kan få.

Som forsørgere regner vi:

• Foreldre
  • Steforeldre

For deg som har foreldre som ikke bor sammen, er det inntekten og formuen til den av foreldrene (og eventuell steforelder) du bor hos som avgjør hvor mye du kan få. Om foreldrene dine ikke bor sammen, men du bor minst 40 % med hver av dem, har du delt bosted.

Dersom du bor borte, er det inntekten og formuen til den eller de av foreldrene (og eventuelle steforeldre) du bodde hos sist som avgjør hvor mye du kan få.

Samboere av foreldrene dine regnes ikke som forsørgere.

Er foreldrene dine gift med hverandre, ser vi på samlet inntekt og formue for dem, selv om de ikke bor sammen.

Les mer i kapittel 21 i forskriften.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt teit! Nå betaler ikke faren bidrag siden vi har henne like mye og har lik inntekt, men om han skulle ha betalt bidrag så ville jo ikke stefars inntekt blitt regnet med...

AnonymBruker
Skrevet

Meld flytting til far, altså at hun bor der 100%. Jeg fikk stipend på den måten.

Anonymous poster hash: e12a7...740
Skrevet

Noen av lånekassereglene henger ikke på greip. Sønnen vår på snart 18 får ikke ta opp lån for å gå på videregående og bo borte, da vi foreldre har forsørgerplikt. Men myndig er han og barnetrygden forsvinner. :sinnatagg:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Såklart vi ikke har noe problemer med å forsørge jenta med den inntekta vi har. Poenget er at jeg synes det er urettferdig at hun ikke skal få noe pga STEfar tjener godt, når han i utgangspunktet ikke har forsørgelsesplikt ovenfor henne.

AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Så; det er riktig at en som ikke er i slekt med jenta skal forsørge henne bare pga han tjener godt? Hva hvis mannen min hadde tjent 300 000......ville dere syntes at det var greit at hun ikke fikk noenting?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Såklart vi ikke har noe problemer med å forsørge jenta med den inntekta vi har. Poenget er at jeg synes det er urettferdig at hun ikke skal få noe pga STEfar tjener godt, når han i utgangspunktet ikke har forsørgelsesplikt ovenfor henne.

I bunn og grunn så er det din feil siden det er du som har giftet deg :P

Min datter får fult stipend, men jeg er ikke gift, bare sambis ;) Men vi har ikke felles økonomi å jeg har lav inntekt...

Anonymous poster hash: a5928...9e8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Så; det er riktig at en som ikke er i slekt med jenta skal forsørge henne bare pga han tjener godt? Hva hvis mannen min hadde tjent 300 000......ville dere syntes at det var greit at hun ikke fikk noenting?

Nå er det vel ikke han som direkte skal forsørge henne, men som ektepar så er dere økonomisk ansvarlig overfor hverandre. Dette gjør at du er bedre stilt økonomisk, som igjen gagner din datter.

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Så i bunn og grunn er jenta mi heldig som har en stefar som tjener godt, og ergo så er ikke hun fortjent med å få det som mange andre på hennes klassetrinn får økonomisk..

Trodde det skulle være likt for alle jeg...

• Liker 3
Skrevet

Hjelpes. Fyren din tjener to mill i året, naturligvis skal ikke jenta ha stipend.

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Så i bunn og grunn er jenta mi heldig som har en stefar som tjener godt, og ergo så er ikke hun fortjent med å få det som mange andre på hennes klassetrinn får økonomisk..

Trodde det skulle være likt for alle jeg...

Altså, nå er det ikke alle som får stipend. Barn som har foreldre som bor sammen får heller ikke stipend. Å de får neppe så mye i lommepenger av sine foreldre som de som får stipend får.

Det er DU som har gifta deg, å det må datteren din ta støyten for nå. Sånn er det bare.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta ut separasjon da, sånn at datteren din får stipend...

• Liker 15
Skrevet

Tenåringene som har sine foreldre i samme hus fremdeles får ikke stipend, uansett økonomi.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er så urettferdig..

Hvor mye bokostnader, bilkostnader, matutgiftr og div har du når mannen din har så god inntekt?

Er det sånn at du betaler likt mye med mannen din? Eller har du egentlig veldig god råd med dine 350.000,-?

Anonymous poster hash: 022a0...a1b

• Liker 11
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke din datter få stipend når hennes stefar les forsørger tjener så mye. mye vil ha mer...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Hverken faren hennes eller meg lider noen nød økonomisk, men jeg synes det er rett at hun skal ha de pengene som andre også får....

Det er ikke bare jeg som er gift, faren hennes er også gift. Men er det riktig at det er hennes STEfar som skal være tyngdepunktet for at hun ikke får stipend da?

Han er jo ikke i slekt, eller har forsørgeransvar for henne.

AnonymBruker
Skrevet

Ts;

Hverken faren hennes eller meg lider noen nød økonomisk, men jeg synes det er rett at hun skal ha de pengene som andre også får....

Det er ikke bare jeg som er gift, faren hennes er også gift. Men er det riktig at det er hennes STEfar som skal være tyngdepunktet for at hun ikke får stipend da?

Han er jo ikke i slekt, eller har forsørgeransvar for henne.

OMG, penger som andre får... de er kanskje ikke like heldig stilt økonomisk som dere da. Du forventer vel ikke at ungen din skal få stipend når husstandens inntekter er så høye som hos dere?

• Liker 34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...