AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Hei! Jeg har fått tilbud om et leilighet, men jeg har ombestemt meg og jeg vil ikke leie. Jeg har IKKE signert kontrakt, men jeg har i en sms spurt om han kan sende meg kontrakten i posten. Jeg kan vel si fra meg leiligheten uten noe bråk? Anonymous poster hash: 9844e...c69
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Hei! Jeg har fått tilbud om et leilighet, men jeg har ombestemt meg og jeg vil ikke leie. Jeg har IKKE signert kontrakt, men jeg har i en sms spurt om han kan sende meg kontrakten i posten. Jeg kan vel si fra meg leiligheten uten noe bråk? Anonymous poster hash: 9844e...c69 Jeg må legge til at leiligheten befinner seg i et studentby så utleieren får nok ingen problemer med å skaffe seg en leieboer. Anonymous poster hash: 9844e...c69
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 Muntlige avtaler (eller avtaler over SMS) er i utgangspunktet like bindende som skriftlige. Det er svært vanskelig å bevise, men "uten noe bråk" kan du ikke være helt sikker på at det blir. Det viktige i en slik vurdering er hvorvidt det foreligger utsagn fra partene som tilsier at man har ment å binde seg eller om den ene parten har opptrådt på en måte som gir den andre parten grunn til å tro at det er inngått en avtale. Om dere f.eks. har avtalt varighet/oppsigelsestid, leiesum og andre viktige ting, og du kun ba om kontrakten for å signere den, kan du fint anses som bundet. Dette er worst case-scenarioet. Tror likevel de fleste utleiere vil ta dette pent, særlig hvis det er lett å leie ut objektet. Kanskje utleier vil synes du er useriøs, litt avhengig av grunnen, men det er ikke så ofte det blir store saker av slikt.Anonymous poster hash: 29f0c...6f4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Så lenge det ikke finnes en signert kontrakt, og det kun er et tilbud bør det ikke være noe problem. Anonymous poster hash: 256dd...71e
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Det ordnet seg! TS Anonymous poster hash: 9844e...c69 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 Det ordnet seg! TS Anonymous poster hash: 9844e...c69 Så bra Ikke meningen å skremme, skulle bare forberede deg på at det i aller verste fall kunne blitt en sak av det. Det skjer sjelden.Anonymous poster hash: 29f0c...6f4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 Så bra Ikke meningen å skremme, skulle bare forberede deg på at det i aller verste fall kunne blitt en sak av det. Det skjer sjelden.Anonymous poster hash: 29f0c...6f4 Nei da, det var sannheten jeg ville høre. Om dette hadde vært en leiligheten i ingen mannsland og utleieren hadde strevd med å leie ut, så kanskje det hadde blitt sak. Nå er jeg mer avslappet :-) TS Anonymous poster hash: 9844e...c69
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Muntlige avtaler (eller avtaler over SMS) er i utgangspunktet like bindende som skriftlige. Det er svært vanskelig å bevise, men "uten noe bråk" kan du ikke være helt sikker på at det blir. Det viktige i en slik vurdering er hvorvidt det foreligger utsagn fra partene som tilsier at man har ment å binde seg eller om den ene parten har opptrådt på en måte som gir den andre parten grunn til å tro at det er inngått en avtale. Om dere f.eks. har avtalt varighet/oppsigelsestid, leiesum og andre viktige ting, og du kun ba om kontrakten for å signere den, kan du fint anses som bundet. Dette er worst case-scenarioet. Tror likevel de fleste utleiere vil ta dette pent, særlig hvis det er lett å leie ut objektet. Kanskje utleier vil synes du er useriøs, litt avhengig av grunnen, men det er ikke så ofte det blir store saker av slikt.Anonymous poster hash: 29f0c...6f4 Tvert imot. En ber om en kontrakten i den hensikt å lese over den, ikke å signere. En må være enig i kontraktsteksten for å faktisk signere. Dersom TS på noen måte hadde flyttet inn ville derimot avtalen vært bindende, kontrakt eller ikke. Anonymous poster hash: cf9be...baa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå