Gå til innhold

Kan jeg si opp leiligheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har fått tilbud om et leilighet, men jeg har ombestemt meg og jeg vil ikke leie. Jeg har IKKE signert kontrakt, men jeg har i en sms spurt om han kan sende meg kontrakten i posten.

Jeg kan vel si fra meg leiligheten uten noe bråk?

Anonymous poster hash: 9844e...c69
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har fått tilbud om et leilighet, men jeg har ombestemt meg og jeg vil ikke leie. Jeg har IKKE signert kontrakt, men jeg har i en sms spurt om han kan sende meg kontrakten i posten.

Jeg kan vel si fra meg leiligheten uten noe bråk?

Jeg må legge til at leiligheten befinner seg i et studentby så utleieren får nok ingen problemer med å skaffe seg en leieboer.

AnonymBruker
Skrevet

Muntlige avtaler (eller avtaler over SMS) er i utgangspunktet like bindende som skriftlige. Det er svært vanskelig å bevise, men "uten noe bråk" kan du ikke være helt sikker på at det blir.

Det viktige i en slik vurdering er hvorvidt det foreligger utsagn fra partene som tilsier at man har ment å binde seg eller om den ene parten har opptrådt på en måte som gir den andre parten grunn til å tro at det er inngått en avtale. Om dere f.eks. har avtalt varighet/oppsigelsestid, leiesum og andre viktige ting, og du kun ba om kontrakten for å signere den, kan du fint anses som bundet.

Dette er worst case-scenarioet. Tror likevel de fleste utleiere vil ta dette pent, særlig hvis det er lett å leie ut objektet. Kanskje utleier vil synes du er useriøs, litt avhengig av grunnen, men det er ikke så ofte det blir store saker av slikt.

Anonymous poster hash: 29f0c...6f4

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det ikke finnes en signert kontrakt, og det kun er et tilbud bør det ikke være noe problem.

Anonymous poster hash: 256dd...71e
AnonymBruker
Skrevet

Det ordnet seg! :) TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ordnet seg! :) TS

Så bra :)

Ikke meningen å skremme, skulle bare forberede deg på at det i aller verste fall kunne blitt en sak av det. Det skjer sjelden.

AnonymBruker
Skrevet

Så bra :)

Ikke meningen å skremme, skulle bare forberede deg på at det i aller verste fall kunne blitt en sak av det. Det skjer sjelden.

Nei da, det var sannheten jeg ville høre. Om dette hadde vært en leiligheten i ingen mannsland og utleieren hadde strevd med å leie ut, så kanskje det hadde blitt sak. Nå er jeg mer avslappet :-) TS

AnonymBruker
Skrevet

Muntlige avtaler (eller avtaler over SMS) er i utgangspunktet like bindende som skriftlige. Det er svært vanskelig å bevise, men "uten noe bråk" kan du ikke være helt sikker på at det blir.

Det viktige i en slik vurdering er hvorvidt det foreligger utsagn fra partene som tilsier at man har ment å binde seg eller om den ene parten har opptrådt på en måte som gir den andre parten grunn til å tro at det er inngått en avtale. Om dere f.eks. har avtalt varighet/oppsigelsestid, leiesum og andre viktige ting, og du kun ba om kontrakten for å signere den, kan du fint anses som bundet.

Dette er worst case-scenarioet. Tror likevel de fleste utleiere vil ta dette pent, særlig hvis det er lett å leie ut objektet. Kanskje utleier vil synes du er useriøs, litt avhengig av grunnen, men det er ikke så ofte det blir store saker av slikt.

Tvert imot. En ber om en kontrakten i den hensikt å lese over den, ikke å signere. En må være enig i kontraktsteksten for å faktisk signere. ;)

Dersom TS på noen måte hadde flyttet inn ville derimot avtalen vært bindende, kontrakt eller ikke.

Anonymous poster hash: cf9be...baa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...