AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Flere som vet noe om dette? Fikk et brev om at jeg hadde fått innvilget AAP ut februar 2014, og at jeg da hadde hatt det i 4 år og fikk det ikke mer. Kunne søke om forlengelse i visse tilfeller ... Anonymous poster hash: 00f65...b62
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Det er ikke alle på AAP som ikke får støtte etter feb 2014! Det er din sak du har fått brev om. Etter at det har gått fire år må du ut i tiltak, arbeid, etc.... Er du for syk for det så kan du bli uføretrygdet, men det er en prosess med å prøve ut forskjellig før du kommer så langt. Anonymous poster hash: 050ff...ee5 11
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 Din sak, så du må klare deg selv fra februar 2014Anonymous poster hash: b4ab2...5ff 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Ok, men tror nok jeg får lenger, siden jeg skal være med på et tiltak til sommeren 2014. Blir rart om jeg ikke får AAP da... Anonymous poster hash: 00f65...b62
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Du vil jo fortsette å få penger. Men du må være i tiltaket. Dropper du det så får du ingenting. Anonymous poster hash: 050ff...ee5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 Da jeg var hos legen min sist, var det snakk om å søke om AAP etterhvert, men da sa han at vi skulle vente med det, fordi hele AAP greia skal avvikles fra nyttår... Men han var mektig irritert over at legene ikke hadde fått noe mer info om hva som skulle erstatte dette. De kan jo ikke bare kutte ut AAP og ikke gi folk som trenger det ett tilbud?? Jeg antar at NAV endelig har skjønt at dette AAp greiene ikke fungerte slik de trodde, og derfor skal prøve noe annet. Anonymous poster hash: abf60...785
Skjoldmøy Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 (endret) AAP er en midlertidig stønadsordning som skal holde liv i deg mens du er under behandling og/eller mens arbeidsevnen din avklares. (Ligger i ordet, ikke sant?) Etter fire år på AAP må du enten over på uførestønad, eller ut i jobb, evt får du utvidet AAP-periode for å fullføre et tiltak du er i gang med. Dette er faktisk ikke noe problem med mindre du er en av dem som ikke gidder å jobbe, og da er det faktisk DU som er problemet. Edit: lagt til " evt får du utvidet AAP-periode for å fullføre et tiltak du er i gang med." Endret 2. august 2013 av Skjoldmøy 4
Ingeborg! Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Da jeg var hos legen min sist, var det snakk om å søke om AAP etterhvert, men da sa han at vi skulle vente med det, fordi hele AAP greia skal avvikles fra nyttår... Men han var mektig irritert over at legene ikke hadde fått noe mer info om hva som skulle erstatte dette. De kan jo ikke bare kutte ut AAP og ikke gi folk som trenger det ett tilbud?? Jeg antar at NAV endelig har skjønt at dette AAp greiene ikke fungerte slik de trodde, og derfor skal prøve noe annet. Anonymous poster hash: abf60...785 AAP skal ikke avvikles fra nyttår. 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #9 Skrevet 2. august 2013 Slik saksbehandleren min forklarte det, var dette noe som da ble bestemt i februar 2010. Og nå er snart fire år gått siden den gang. Saksbehandleren min vet selv ikke helt hva som vil skje med meg, men neste gang vi skal ha møte ville h*n også ha en uttalelse fra psykologen min. Tidligere har det holdt med en erklæring fra fastlegen om at jeg trenger videre behandling før jeg kan gå ut i noe tiltak.Anonymous poster hash: 7352f...122
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 jeg fikk også brev for noen uker siden om at aap går ut i februar 2014. Noen som vet hvordan det er når man har hatt aap i fire år, så begynner å jobbe, har man da brukt opp aap hvis man blir syk igjen? Anonymous poster hash: 103d4...3d1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 Man får ikke alltid AAP til å fullføre tiltaket man er i, det er flere som må slutte på høyskole for eksempel fordi de har fått AAP i 4 år og heller ikke får støtte fra lånekassen. Dette sier saksbehandlerne på NAV selv, eller min sa det til meg. Jeg måtte være sikker på at jeg fikk penger fra lånekassa siste året på høyskole fordi de ikke ga meg mer støtte etter 2. året. Det er som regel 4 år som er regelen, så man skal ikke være så sikker på at man får mer enn det. Anonymous poster hash: 7a130...8af 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Til #10: Jeg tror prosessen er den samme, du må jobbe så og så lenge, være sykmeldt en lengre periode for så å begynne på AAP. Men skal ikke si for sikkert siden det da kan være lett å utnytte systemet. Anonymous poster hash: 7a130...8af 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 Nå ble jeg litt stressa ... hva gjør man om man er på et tiltak og ikke får penger? Anonymous poster hash: 00f65...b62
Gjest Funky Punk Skrevet 2. august 2013 #14 Skrevet 2. august 2013 Jeg er stressa selv jeg også. Søker varig ufør, men har fått avslag fordi jeg ikke har prøvd nok...har vært i systemet i 10 år og gjort alt de har bedt meg om. På forrige avslag så ville de at jeg skulle ta en ny arbeidsutprøving, selv om jeg har vært gjennom det 3 ganger tidligere. Så hva som skjer i 2014 blir spennende å se. Tenker jeg kommer til å bryte sammen pga angst innen den tid. 1
Ingeborg! Skrevet 2. august 2013 #15 Skrevet 2. august 2013 Ok, mulig jeg misforstod, men altså AAP i seg selv skal ikke avvikles fra nyttår - slik jeg oppfattet at det ble nevnt i et innlegg. Men årsaken til at mange får melding nå at det er slutt etter februar 2014 er fordi det da er gått 4 år siden AAP ble innført (1. mars 2010), og at maksgrensen for denne ordningen er 4 år for den enkelte AAP-mottaker. 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #16 Skrevet 2. august 2013 Ok, mulig jeg misforstod, men altså AAP i seg selv skal ikke avvikles fra nyttår - slik jeg oppfattet at det ble nevnt i et innlegg. Men årsaken til at mange får melding nå at det er slutt etter februar 2014 er fordi det da er gått 4 år siden AAP ble innført (1. mars 2010), og at maksgrensen for denne ordningen er 4 år for den enkelte AAP-mottaker. Det var jeg som skrev av AAP skulle avvikles ved nyttår. Dette ble jeg fortalt av fastlegen min, og de sa det på NAV kontoret her, men ingen ville/kunne svare på hva som kommer i stedet... Hvordan vet du at dette ikke stemmer?? Anonymous poster hash: abf60...785
Ingeborg! Skrevet 2. august 2013 #17 Skrevet 2. august 2013 Det var jeg som skrev av AAP skulle avvikles ved nyttår. Dette ble jeg fortalt av fastlegen min, og de sa det på NAV kontoret her, men ingen ville/kunne svare på hva som kommer i stedet... Hvordan vet du at dette ikke stemmer?? Anonymous poster hash: abf60...785 AAP er kommet for å bli. Det avløste det som tidligere var rehabiliterings - og attføringspenger + at tidsbegrenset uførhet gikk ut. 1. mars 2014 er det 4 år siden AAP ble innført. Å få til et slik stort forvaltningssystem er ikke gjort i en håndvending. Det tar år. Det er ikke innført noen lovendring i fht AAP, det har heller ikke vært noe i media i fht. dette. Derfor er jeg ganske sikker på at AAP i seg selv ikke blir avviklet ved nyttår. Det jeg tror er imidlertid at du har hatt AAP siden dette ble innført, og at du har misforstått legen og NAV. I og med at AAP har en maksgrense på 4 år, så kan det være vanskelig med spørsmålet: HVA skjer nå? Dette er spesielt i situasjoner der en ennå ikke er ferdig avklart. Beklager hvis min antakelse ang din sak er uriktig. 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #18 Skrevet 2. august 2013 Jeg er stressa selv jeg også. Søker varig ufør, men har fått avslag fordi jeg ikke har prøvd nok...har vært i systemet i 10 år og gjort alt de har bedt meg om. På forrige avslag så ville de at jeg skulle ta en ny arbeidsutprøving, selv om jeg har vært gjennom det 3 ganger tidligere. Så hva som skjer i 2014 blir spennende å se. Tenker jeg kommer til å bryte sammen pga angst innen den tid. Er i en ganske lik situasjon, har vært under NAV i 9-10 år, vært på flere tiltak enn jeg kan telle, men får likevel beskjed om at jeg er for ung og må prøve mer. AAP'en min går ut snart også og da fikk jeg beskjed om at jeg måtte søke unntakstilstand dersom jeg ikke var kommet i jobb. Jeg var i en ulykke og kroppen bærer ennå preg av dette, men samme hvor mye papirer de får fra lege om helsetilstanden, ser de bare alderen min. Jeg er over 30, men NAV behandler meg som om jeg var en 15 år gammel drittunge som ikke gidder. Blir nok "galehuset" neste om jeg ikke får en avklaring snart, tærer godt på psyken å kjempe mot NAV for sine rettigheter. TS, dersom ditt tiltak går ut og du ikke har noe annet å gå til, må sikkert du også søke unntakstilstand, forsto det slik at det er en slags forlengelse av AAP, men man skal visst ha svært god grunn for å få dette. Anonymous poster hash: 8c7b5...6f1 2
pusefrøken Skrevet 2. august 2013 #19 Skrevet 2. august 2013 Er i en ganske lik situasjon, har vært under NAV i 9-10 år, vært på flere tiltak enn jeg kan telle, men får likevel beskjed om at jeg er for ung og må prøve mer. AAP'en min går ut snart også og da fikk jeg beskjed om at jeg måtte søke unntakstilstand dersom jeg ikke var kommet i jobb. Jeg var i en ulykke og kroppen bærer ennå preg av dette, men samme hvor mye papirer de får fra lege om helsetilstanden, ser de bare alderen min. Jeg er over 30, men NAV behandler meg som om jeg var en 15 år gammel drittunge som ikke gidder. Blir nok "galehuset" neste om jeg ikke får en avklaring snart, tærer godt på psyken å kjempe mot NAV for sine rettigheter. TS, dersom ditt tiltak går ut og du ikke har noe annet å gå til, må sikkert du også søke unntakstilstand, forsto det slik at det er en slags forlengelse av AAP, men man skal visst ha svært god grunn for å få dette. Anonymous poster hash: 8c7b5...6f1 samme som meg, bare jeg er noen år under 30.. all energien det tar å kjempe for mine rettigheter, gjør at jeg faktisk blir mer syk enn nødvendig dessverre.. Men nav bryr seg overhodet ikke om hvilke tiltak jeg har vært igjennom siste årene, alt de ser er alderen min. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #20 Skrevet 2. august 2013 Det jeg tror er imidlertid at du har hatt AAP siden dette ble innført, og at du har misforstått legen og NAV. I og med at AAP har en maksgrense på 4 år, så kan det være vanskelig med spørsmålet: HVA skjer nå? Dette er spesielt i situasjoner der en ennå ikke er ferdig avklart. Beklager hvis min antakelse ang din sak er uriktig. Jeg går ikkke på AAp (enda) Men har vært sykemldt lenge, og kommer meg neppe tilbake. Derfor var det snakk om å søke AAp, men legen ville vente, da han hadde fått beskjed om at hele AAP ordningen skulle avvikles fra nyttår... Ellers er jeg ening med deg når det gjelder dem som fikk innvilget dette i 2010. Anonymous poster hash: abf60...785
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå