Gå til innhold

Gå ned i vekt raskt med lavkarbo? HJELP?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har aldri vært "tynn" eller hatt det man kaller en fin kropp. Jeg er 182 cm høy og nå veier jeg 82,7 kg!! For ca 1,5-2 år siden veide jeg 71 kg og jeg har gått sakte men sikkert opp i vekt. Jeg har prøvd å spise sunt (lite og ligge i kaloriunderskudd) og trene, men jeg klarer ikke å holde det i lengden.

I går leste jeg masse om lavkarbo osv, og jeg bestemte meg for å starte med det i dag. Jeg får ikke kjøpt masse fancy mat, i og med at jeg bor hjemme og jeg er ganske blakk. Jeg er 19 år.

Derfor tenkte jeg å kutte ut brød, ris, pasta, godteri, boller, brus, ferdigmat osv, og erstatte det med proteiner og fett. Blir det helt feil? F.eks. før ville jeg spist en omelett (2 egg) med ost og kalkunskinke og 2 brødskiver med helt normalt brød. Blir det på en måte ok om jeg bare dropper kabrohydratene (brødet) og pøser på med mer fett? Går jeg ned i vekt av dette? Vil gå ned 15 kg.

Middag kunne være gryterett med oksekjøtt eller kjøttdeig med pasta. Blir det ok om jeg da dropper pastaen og spiser mer grønnsaker isteden?

Setter veldig pris på tips og eventuelt egne erfaringer.

Endret av Feita
Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

Nå er jo jeg helt fersk når det gjelder lavkarbo, men for meg høres det ut som om du er inne på riktig tankegang.

Du behøver ikke masse fancy mat for å spise lavkarbo. Karbonade/kjøttdeig, laks og annen fisk (men unngå de som er ferdigmarinerte, panerte eller kommer med ferdig saus etc), kyllingfilet/lår, svinekoteletter, svinefilet, biff, lam - helt vanlige råvarer, med andre ord. Egg er flott lavkarbomat og kan varieres på mange måter. Hold deg langt unna alt av lettprodukter. Fløte, rømme, creme fraiche, cottage cheese (magert, men inneholder mye proteiner) gresk yoghurt naturell, fete oster. Vær obs på at mye meieriprodukter kan hemme vekttap, så her må du nesten bare prøve deg fram.

Bak lavkarbobrød og knekkebrød, og spis med godt med smør og pålegg som ost, leverpostei, makrell i tomat, kokt egg og majones, rent kjøttpålegg. Prøv å holde deg til ett brødmåltid om dagen, selv om det er lavkarbo.

Spis masse grønnsaker, alle typer, men mindre av de som vokser under jorda sånn som gulerot og kålrot. Ikke potet. Grønnsaker kan brukes i salater, smørdampes, stekes, ovnsbakes i god olivenolje eller smør, ostegratineres.....

Spis bær og frukt, men hold deg til èn frukt om dagen. Ikke drikk fruktjuice.

Lag sauser av fløte, creme fraiche og grønnsaker som du moser med stavmixer. Unngå meljevning. Smeltet smør med urter er godt på fisk, olivenolje er bra på salater. Unngå alt som heter posesauser og -supper.

Du kan salte maten normalt eller kanskje til og med litt ekstra når du spiser lavkarbo.

Drikk (masse) vann, farris, te og evt. kaffe (med fløte).

Det finnes en masse bra blogger med inspirerende oppskrifter og forslag til frokost, lunsj, middag og evt mellommåltider. Her er noen av mine favoritter:

http://lavkarbohverdag.com/

http://lenabeatrice.net/

http://sjelemat.blogspot.no/

http://lchf-bloggen.blogspot.no/

http://fristendelavkarbo.no/

Når du begynner å spise lavkarbo, kan det hende at du vil føle litt sult og sug og kanskje hodepine den første uka, men det går over. Spis sakte og lær deg å kjenne på metthetsfølelsen, ettersom det godt kan hende at du blir mettere av mindre porsjoner enn før. Husk å drikke nok vann, det er viktig.

Lykke til :)

Skrevet

Nå er jo jeg helt fersk når det gjelder lavkarbo, men for meg høres det ut som om du er inne på riktig tankegang.

Du behøver ikke masse fancy mat for å spise lavkarbo. Karbonade/kjøttdeig, laks og annen fisk (men unngå de som er ferdigmarinerte, panerte eller kommer med ferdig saus etc), kyllingfilet/lår, svinekoteletter, svinefilet, biff, lam - helt vanlige råvarer, med andre ord. Egg er flott lavkarbomat og kan varieres på mange måter. Hold deg langt unna alt av lettprodukter. Fløte, rømme, creme fraiche, cottage cheese (magert, men inneholder mye proteiner) gresk yoghurt naturell, fete oster. Vær obs på at mye meieriprodukter kan hemme vekttap, så her må du nesten bare prøve deg fram.

Bak lavkarbobrød og knekkebrød, og spis med godt med smør og pålegg som ost, leverpostei, makrell i tomat, kokt egg og majones, rent kjøttpålegg. Prøv å holde deg til ett brødmåltid om dagen, selv om det er lavkarbo.

Spis masse grønnsaker, alle typer, men mindre av de som vokser under jorda sånn som gulerot og kålrot. Ikke potet. Grønnsaker kan brukes i salater, smørdampes, stekes, ovnsbakes i god olivenolje eller smør, ostegratineres.....

Spis bær og frukt, men hold deg til èn frukt om dagen. Ikke drikk fruktjuice.

Lag sauser av fløte, creme fraiche og grønnsaker som du moser med stavmixer. Unngå meljevning. Smeltet smør med urter er godt på fisk, olivenolje er bra på salater. Unngå alt som heter posesauser og -supper.

Du kan salte maten normalt eller kanskje til og med litt ekstra når du spiser lavkarbo.

Drikk (masse) vann, farris, te og evt. kaffe (med fløte).

Det finnes en masse bra blogger med inspirerende oppskrifter og forslag til frokost, lunsj, middag og evt mellommåltider. Her er noen av mine favoritter:

http://lavkarbohverdag.com/

http://lenabeatrice.net/

http://sjelemat.blogspot.no/

http://lchf-bloggen.blogspot.no/

http://fristendelavkarbo.no/

Når du begynner å spise lavkarbo, kan det hende at du vil føle litt sult og sug og kanskje hodepine den første uka, men det går over. Spis sakte og lær deg å kjenne på metthetsfølelsen, ettersom det godt kan hende at du blir mettere av mindre porsjoner enn før. Husk å drikke nok vann, det er viktig.

Lykke til :)

Tusen takk for et fyldig og bra svar!! :)

AnonymBruker
Skrevet

Etter alle de "militante" lav-karbo-entusiastene her, blir jeg så nysgjerrig at jeg får lyst til å prøve, - men jeg har noen spørsmål:

• Hvor lang tid må man spise lav-karbo før man kjenner fordelene som at man ikke er utilfreds mellom måltider (altså mindre sugen) og før magen føles bedre/flatere?
  • Det ser ut som at man må ha matlagning som hobby? For en som liker å steke minst mulig, finnes det en ENKEL diettliste (En omelett kan jeg dog lage)
  • Og hvis man ikke liker kjøtt? Hvordan finner man en ENKEL kostplan?
  • Finnes det enkle kostplaner for en som normalt lager minst mulig mat? (Kan man kjøpe Atkins-barer og bare leve av dem, kanskje ;)?)
    En enkel introduksjon uten for lange forklaringer? Ønsker ikke å gjøre en doktorgrad ut av dette...
  • Og hvorfor sier man at man skal spise FETE meieriprodukter?
    Hva er galt med magre, hvis det er lite karber?

Anonymous poster hash: 4813d...c4e
AnonymBruker
Skrevet

Men jøss, -ref lavkarboforum:

Jeg ser noe spiser vollkornbrot (pimpernikkel) og makrell i tomat? Er det lavkarbo? Makrell i tomat er tilsatt masse sukker så vidt jeg vet, og vollkornbrot? Sistnevnte spiser jeg til frokost hver dag..

AnonymBruker
Skrevet

anbefaler alle å titte innom denne nettsiden : http://www.spisdegslank.no

Her annonseres det for menyer for flere hundre kroner. Dette er reklame, forresten.

Nei takk.

Hvorfor skulle disse være bedre enn det som ligger fritt tilgjengelig på nettet? Min nysgjerrighet for lav-karbo strekker seg ikke så langt at jeg villig på å berike noen av disse "guruene", som vet å gjøre store penger på andres vektproblemer.

Gjest Nanne70
Skrevet

Nå er jeg lavkarbo-nybegynner og langt fra noen ekspert, men jeg kan jo svare så godt jeg kan:

Etter alle de "militante" lav-karbo-entusiastene her, blir jeg så nysgjerrig at jeg får lyst til å prøve, - men jeg har noen spørsmål:

• Hvor lang tid må man spise lav-karbo før man kjenner fordelene som at man ikke er utilfreds mellom måltider (altså mindre sugen) og før magen føles bedre/flatere?

For meg tok dette en liten uke, men det vil nok variere. Det er viktig å drikke masse vann og faktisk få i seg litt mer salt enn vanlig, spesielt hvis du opplever å føle deg litt slapp og får hodepine.

• Det ser ut som at man må ha matlagning som hobby? For en som liker å steke minst mulig, finnes det en ENKEL diettliste (En omelett kan jeg dog lage)

En diettliste finnes nok ikke, men hvis du ser svaret mitt tidligere i tråden så ser du en grov oversikt over matvarer som dette kostholdet kan inkludere. Noe matlaging må du nok imidlertid finne deg i, siden det anbefales at man holder seg unna hel- og halvfabrikata. Ellers kan du gjøre det så enkelt eller vanskelig du vil. Salat med en proteinkilde (egg, fisk, kylling, ost) og etpar ss fet dressing er godt og enkelt. Det finnes også mange blogger med masse bra oppskrifter. Hvis du ikke har "fettskrekk" kan du jo prøve "Bullet Coffe"? Sies å skal holde deg mett i flere timer.

• Og hvis man ikke liker kjøtt? Hvordan finner man en ENKEL kostplan!

Du kan jo prøve boka "Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" av Sofie Hexeberg. Her finnes det en 4-ukers kom-i-gang-meny. Hvis du ikke liker kjøtt, kan du jo bare spise fisk og skalldyr i stedet :) Og egg. Ellers kan du jo google "lavkarbo dagsmeny" eller "LCHF dagsmeny", så får du sikkert noen brukbare treff.

• Finnes det enkle kostplaner for en som normalt lager minst mulig mat? (Kan man kjøpe Atkins-barer og bare leve av dem, kanskje ;)?)
    En enkel introduksjon uten for lange forklaringer? Ønsker ikke å gjøre en doktorgrad ut av dette..

Hvis du vurderer å leve på Atkins-barer, så kan du egentlig bare glemme lavkarbo ;) Å spise lavkarbo dreier seg i korte trekk om å spise ren mat, riktig fett, unngå hel- og halvfabrikata og karbohydrater fra korn (inkl. pasta og ris) og sukker (noen spiser heller ikke frukt samt grønnsaker som vokser under jorden) dermed må det meste av maten lages fra bunnen av. Men det er masse mat man kan lage på lavkarbo som ikke tar lang tid. Pakk f.eks. fisk/skalldyr de grønnsakene du liker, smør eller rømme/creme fraiche og krydder i aluminiumsfolie og bak i ovnen i en 20 minutters tid og vips!

• Og hvorfor sier man at man skal spise FETE meieriprodukter?
    Hva er galt med magre, hvis det er lite karber?

Fordi du skal erstatte de karbohydratene du fjerner fra kosten med fett. Fett metter bra og gir stabilt blodsukker. Imidlertid bør ikke meieriprodukter være din hovedfettkilde. Fet fisk, avocado - og avocadoolje, oliven- og olivenolje, rapsolje og kokosolje er bra fettkilder, det samme gjelder for endel nøtter.

Skrevet

Har nettopp startet på dette jeg også og anbefaler på det sterkeste lavkarbo.no

Masse gode oppskrifter (helt gratis) og mange dyktige medlemmer som vet hva de snakker om og som gjerne hjelper deg med de spørsmål du måtte ha.

Skrevet

Samme hva du velger av type kosthold - ikke ha så kort tidsperspektiv. Din bmi tilsier at du er normalvektig, men jeg skjønner godt at du ønsker å stoppe vektoppgangen og gjerne gå ned igjen. 10 kilo vektoppgang på to år er selvfølgelig kjedelig, men kalorioverskuddet du har ligget i er ikke stort. Litt mer trening og bytte ut en del enkle karbohydrater (sukker, loff, pasta) med masse grønnsaker er kanskje det som skal til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...