Gå til innhold

Hvor lenge bør man eie før man selger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i sentrum i bergen. Kjøpte en leilighet på 100 kvm i fjord, midt i hjerte av byen. Hvor lenge bør jeg eie denne/evnt leie ut før jeg kan selge den og samtidig tjene penger på salg?

Dette er min første leilighet.

Anonymous poster hash: b30d3...6f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med tanke på skatt og avgifter må du ha bodd i den 12 av de siste 24 mnd for å slippe skatt på en eventuell prisstigning.

Med tanke på hvor mye du tjener ved salg må du tenke på meglerutgifter, eventuelt skatt og avgifter ved kjøp av ny bolig dersom du skal skifte. Hvor markedet går er det ingen som vet, så hvor lenge du skal vente her er umulig å si.

Leiemarkedet er bergen sentrum er bra, så du kan nok sikkert få leid ut og tjent litt penger på det. Bor du og selv i leiligheten blir det skattefritt, bor du et annet sted må du regne på hvor mye lånet koster deg og hvilke boutgifter du har et annet sted.

Med andre ord avhenger det hele av hvilke planer du har videre.

Du kan sikekrt får en melger til å gi deg en gratis takst dersom du vurderer å selge, da har du et tall å regne med.

Endret av ekkoet
AnonymBruker
Skrevet

Du må huske på at når du kjøpte første gang så slapp du utgiftene med å selge. Det er mange utgifter ved å selge bolig. Kostnader med megler er en ting, men det kommer mye annet utenom også. Dersom du selger etter så kort tid som et år, så går antakelig en svært stor del av eventuell verdistigning bort i utgifter.

Ved utleie så må du påregne en del utgifter med tanke på høyere slitasje og vedlikehold, men dersom det ikke er aktuelt for deg å fortsette å bo i leiligheten så ville jeg valgt utleie.

Anonymous poster hash: 37aa4...b87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...