Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter jeg skiftet jobb la jeg merke til at avdelingen vår, som er relativt liten, ikke har noen form for huskeliste på når de ansatte har bursdag. Ikke huskes det på av kolleger eller sjefen selv heller (vet ikke om de vet når vi har bursdag i det hele tatt en gang..), er dette uvanlig/rart? Husker jeg gikk rundt på arbeidsdagen jeg hadde bursdag og følte det var veldig rart (og litt stusselig) ihvertfall.. Har nå jobbet der i ca 2 år. Husker også en av de andre ansatte på avdelingen tok med kake på sin egen bursdag og da var sjef og medarbeidere totalt uvitende om at vedkommende fylte år.. De kom bare med et par kjølige "gratulerer da" når kaken kom på bordet i lunsjen... Med tanke på at vi jobber tett ved siden av en annen avdeling der markeringer som bursdager og lignende gjerne feires storslått med kake i lunsjen (som vi spiser sammen med denne avdelingen) som jo blir veldig synlig for vår avdeling syns jeg dette rett og slett blir litt kleint med tanke på kontrastene mellom avdelingene på dette området. Noen som opplever lignende?

Anonymous poster hash: f33b6...47c

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Hva med å foreslå å lage en liten bursdagskalender på neste avdelingsmøte? Det er mange kontormiljøer som har små feiringer, bakedager, kakedager eller lignende. Vi har kosefredag den siste fredagen i hver kalendermåned, og da har vi som regel kaffe til både lunsj og dessert. Det er svært populært, også blant gutta. Feire inkommende lønning og nok en måned full av tidsfrister vel overstått. Om dere er en liten avdeling, så blir det ikke så ofte feiring, og folk synes sikkert det er koselig. Det krever bare at noen starter.

Feks en bursdagskalender på veggen eller noe. Trenger ikke være stort og fancy, kan være en enkel, énsides årskalender med en farge til hver på avdelingen... Noe som gjør jobben litt mer avslappet, morsomt og personlig?

Bra teit leder om de avslår sånne forslag, hvertfall. Men det er ikke alle som tenker over det med bursdager, om man ikke bryr seg så veldig selv, så er det lett å glemme at andre synes det kan redde dagen med en hjertelig og oppriktig gratulasjon :)

Skrevet

På min arbeidsplass gjør vi det sånn at den som har bursdag selv ordner med kake eller lignende, dersom man ønsker en eller annen form for markering.

Selv synes jeg det er en veldig fin ordning.

Ansatte som fyller 50 og 60 får vel en eller annen oppmerksomhet av arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en del, blandt annet meg selv. Som egentlig ikke er så spesielt glad i bursdager og helst vil at de skal gå over av seg selv. Så jeg syntes egentlig det at du har ansvar for egen bursdag er en god ide jeg.

Anonymous poster hash: 6867e...a30
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er som er problematisk, er alt dette bursdagsopplegget, hvor man blir tvunget til å late som om man bryr seg om når andre har bursdag osv.

Flott arbeidsplass du har med andre ord!

Anonymous poster hash: ca823...335
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I de barnehagene jeg har jobbet med står de ansatte på avdelingen oppe på bursdagslista sammen med barna, gjerne har de laget til en bilderekke med navn og dato til alle.

Anonymous poster hash: f87d2...355
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis har vi ikke liste med de ansattes bursdager hos oss eller, hadde ikke likt det. For det første skaper det en forventning om at alle må gratulere og bry seg om at andre har bursdag, og for det andre skaper det lett et press på den som har bursdag om f.eks å ta med kake. Hos oss har vi ingen liste (har ikke hatt det andre steder jeg har jobbet heller), men pga facebook så finner jo folk ut når en har bursdag. Da holder det med et enkelt gratulerer med dagen, og ingen forventer kake, flagg, blomster e.l. Hadde motsatt meg et forslag om liste på veggen og feiring av alle. En annen ting er at jeg ikke er så glad i å feire bursdagen min, og da vil jeg gjerne slippe å tvangsfeire på jobb.

Anonymous poster hash: e12d0...c4a
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du så sykelig behov for oppmerskomhet at du vil at folk skal hylle deg fordi du ble født en bestemt dag? Du gjorde vel ikke noe spesielt den dagen annet enn å komme ut av ræva til moren din vel. Bursdager er bare en sosial konstruert feiring som egentlig ikke betyr en dritt enn for deg selv bare (og kanaskje pappa og mamma). Og tro at folk som så vidt kjenner deg skal gå rundt å huske på når du ble født er latterlig.

Anonymous poster hash: cbafb...2f2
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt fint om noen velger å gjøre noe stort ut av bursdager og ordner med kake og sang og det som er. Jeg synes imidlertid det er ryddig og fint av arbeidsplassen å ikke legge seg borti det. Enkelte ønsker ikke oppmerksomet rundt det, og det har uansett ingenting med jobben å gjøre. Selv markerer jeg som regel min egen bursdag og synes det er hyggelig med gratulasjoner, men å gjøre en stor greie ut av det - særlig på en arbeidsplass - synes jeg er en uting.

Anonymous poster hash: 74df0...820

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du så sykelig behov for oppmerskomhet at du vil at folk skal hylle deg fordi du ble født en bestemt dag? Du gjorde vel ikke noe spesielt den dagen annet enn å komme ut av ræva til moren din vel. Bursdager er bare en sosial konstruert feiring som egentlig ikke betyr en dritt enn for deg selv bare (og kanaskje pappa og mamma). Og tro at folk som så vidt kjenner deg skal gå rundt å huske på når du ble født er latterlig.

Mye bra forslag her! :Nikke:

Tror kanskje ikke du har fått helt med deg hva poenget mitt var. Er ikke for noe feiring eller kake osv på noen måte selv, tvert i mot. Poenget var mer at det er koselig når man bare husker litt på hverandre, ergo overskriften "gratulerer hverandre med dagen" når man er kolleger. Bare den lille setningen "gratulerer med dagen!" og et smil gjør jo så utrolig mye! Eller er det bare jeg som synes det..? :)

Høres ikke akkurat ut som om noen av dine kolleger gratulerer deg med dagen din heller, kanskje du skal ta til deg noen av forslagene som har kommet her og foreslå de på arbeidsplassen din du også.. :smilorange:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye bra forslag her! :Nikke:

Tror kanskje ikke du har fått helt med deg hva poenget mitt var. Er ikke for noe feiring eller kake osv på noen måte selv, tvert i mot. Poenget var mer at det er koselig når man bare husker litt på hverandre, ergo overskriften "gratulerer hverandre med dagen" når man er kolleger. Bare den lille setningen "gratulerer med dagen!" og et smil gjør jo så utrolig mye! Eller er det bare jeg som synes det..? :)

Høres ikke akkurat ut som om noen av dine kolleger gratulerer deg med dagen din heller, kanskje du skal ta til deg noen av forslagene som har kommet her og foreslå de på arbeidsplassen din du også.. :smilorange:

Hvorfor i hevete skal man gå rundt å huske på fødselsdagen til en person man så vidt kjenner? Et smil kan frembringes hos en person på mange andre måter enn bursdag.

Og jo, mine kollegaer gratulerer meg med dagen pga vi har en bursdagskalender, hater det og gir faen og sier "hvorfor de skal gratuelere meg med et steg nærmere døden?" De vet jeg synes bursdager er meningsløse, og gratuler meg bare for å være plagsomme.

• Liker 1
Skrevet

Dette er alltid vanskelig. Selv synes jeg bursdager er superkoselige og, som TS, synes det er litt trist når andre ikke vet om at jeg har bursdag. Andre derimot synes det er fælt å bli minnet på. Jeg har f.eks en kollega som alltid har hjemmekontor eller eksterne møter på bursdagen sin.

Som lønnsansvarlig har jeg full tilgang til alles bursdager, og har laget en egen bursdagskalender på jobben, men jeg føler ikke at det blir riktig av meg å dele den med andre uten deres samtykke. Jeg prøver å kjenne litt hvem som ønsker en offentliggjøring av dagen sin eller ikke, og har vi tilfeldigvis et personalmøte den dagen kan jeg finne på å gratulere noen i plenum.

Skrevet

I de barnehagene jeg har jobbet med står de ansatte på avdelingen oppe på bursdagslista sammen med barna, gjerne har de laget til en bilderekke med navn og dato til alle.

Anonymous poster hash: f87d2...355

I barnehager er det forståelig, da det er vanlig at små barn er sykelig opptatt av bursdager. De voksne som jobber der markerer gjerne sin egen bursdag for barnas skyld, på grunn av lek og moro etc. Men at voksne folk på andre arbeidsplasser markerer bursdager, synes jeg egentlig er litt unødvendig. Jobb er jobb. Bursdager hører til privatlivet i mine øyne. Å gratulere en kollega er selvsagt helt naturlig, men å skulle lage noen big deal ut av det er bare slitsomt og som sagt unødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Det gjøres ikke hos oss, heller (ca 20 ansatte). Men det er fritt frem for de som vil å ta med kake og invitere på bursdagskaffe.

Skrevet

Er ikke alle som synes det å få mange "gratulerer med dagen" er hyggelig heller... Jeg vurderer nå selv å ta ut fri på bursdagen min som i år er et rundt tall så jeg slipper alle disse "gratulasjonene"... Er nok litt sær, men synes det holder å få gratulasjoner fra familen (finner det rett og slett litt slitsomt, også må man late som at man er glad for at folk husker på bursdagen min)...

(Når jeg var yngre kunne jeg fint finne på å dra ut med bekjente som ikke visste at jeg hadde bursdag på dagen min, for å slippe unna alt styret...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...