Kala Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Hei! Jeg har litt angst for blodprøver og egentlig alt som har med lege og sykehus å gjøre. saken er at jeg tok blodprøver for å sjekke meg for syfilis, hepatit og HIV pluss rhesus-prøver den 9.juli. Jeg har fortsatt ikke hørt noe, men går på nåler i frykt for å høre noe. Jeg begynner å bli litt sliten av å gå med denne angsten. jeg tørr heller ikke ringe for å sjekke statusen for disse testene, da jeg er redd for å snakke høyt om disse testene. Men nå har det gått 18 arbeidsdager siden 9.juli, og jeg har som sagt fortsatt ikke hørt noe. Jordmor sa at jeg skulle få høre resultatet på rhesusprøvene når jeg kom dit til neste kontroll 28.august. Det jeg lurer på er om dersom det ble oppdaget noe på de andre prøvene, om jeg da ville fått høre noe før det tidspunktet? Type beskjed om å komme inn til ny blodprøvetaking? På tirsdag vil det ha gått fire uker siden jeg var der for å ta disse prøvene. Hilsen angstella
Gjest Rori Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Hei! Jeg har litt angst for blodprøver og egentlig alt som har med lege og sykehus å gjøre. saken er at jeg tok blodprøver for å sjekke meg for syfilis, hepatit og HIV pluss rhesus-prøver den 9.juli. Jeg har fortsatt ikke hørt noe, men går på nåler i frykt for å høre noe. Jeg begynner å bli litt sliten av å gå med denne angsten. jeg tørr heller ikke ringe for å sjekke statusen for disse testene, da jeg er redd for å snakke høyt om disse testene. Men nå har det gått 18 arbeidsdager siden 9.juli, og jeg har som sagt fortsatt ikke hørt noe. Jordmor sa at jeg skulle få høre resultatet på rhesusprøvene når jeg kom dit til neste kontroll 28.august. Det jeg lurer på er om dersom det ble oppdaget noe på de andre prøvene, om jeg da ville fått høre noe før det tidspunktet? Type beskjed om å komme inn til ny blodprøvetaking? På tirsdag vil det ha gått fire uker siden jeg var der for å ta disse prøvene. Hilsen angstella Huff, jeg skjønner at du er engstelig. Det er aldri gøy å vente på slike svar. Men har du noen grunn til å tro du skulle være smittet? Du vil nok bli innkalt så fort som mulig dersom prøvene er positive. Du kan jo ringe og høre, selvom det er vanskelig.. Men det er vel bedre å få det ut av verden? Skulle tro de hadde svaret nå etter så lang tid..
Gjest Arch Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 De kaller deg inn om de er positive. Så ikke noe svar er bra. 1
Kala Skrevet 2. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 2. august 2013 Jeg hadde en traumatisk opplevelse med uventet sykdom, som jeg nå er friskmeldt fra, for noen år siden. Etter det har jeg vært sterkt angstfylt rundt prøvetaking og alt sånt. Jeg kobler det hvertfall til den episoden. Litt bakteriofob kanskje?
Fim Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Når jeg fikk tatt de testene sa jordmor at de skulle ringe _hvis_ de fant noe på noe av dem. Jeg forsto det som at dette er vanlig praksis, kanskje for å spare arbeid. De sparer jo en del telefonsamtaler på å bare ringe dem det faktisk feiler noe. Det kan jo være at legen bare glemte å si det? Har ellers masse sympati for nervøsiteten, det er skikkelig kjipt å gå rundt slik. Det beste er kanskje bare å hoppe i det og ringe og spørre...? Kanskje du ikke engang trenger å si hva testene var for, hvis du ikke liker å si det høyt - du kan bare si at du tok standard blodprøver i forbindelse med svangerskapskontroll, og lurer på om de har resultatene? Alle tar jo disse prøvene når man er gravid, så de på legekontoret vet jo hvilke tester det er snakk om.
Kala Skrevet 2. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 2. august 2013 Takk for svar alle sammen, jeg får forsøke å psyke meg opp til å ringe. Det blir hvertfall for dumt å gå noe lengre med denne angsten, utrolig slitsomt! Men hvor lang tid bruker laben på å skanne blodprøvene? En uke? To? I en liten by?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 Jeg fikk svar to dager etter at de fant noe unormalt sist jeg tok blodprøve og urinprøve (dett var for noe helt annet da, og eneste grunnen til avvik i prøven var mensen som kom dagen etterpå) men tror det er ganske vanlig at de gir svar om det er noe. Men om du er bekymret, ringer du bare å spør, for sikkerhetsskyld. Anonymous poster hash: 4150e...978
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Det er ferieavvikling, og slike rutineprøver blir sjelden prioritert. Altså, prøvene er nok kjørt, men de skal også sees over og godkjennes av en lege på laboratoriet. I dette systemet rangeres prøvene etter prioritet, de det haster med sjekkes først. Din prøve ligger nok blant de lavest prioriterte, og med nevnte ferieavvikling kan det ta tid før de er godkjent. På den positive siden vil de ofte bli markert med høy prioritet hvis laboranten oppdager et positivt svar på en av disse testene. Så det at du ikke har hørt noe, ville jeg tatt som et godt tegn. Det er svært, svært liten sjanse for at du er smittet av HIV, hepatitt eller syfilis hvis du ikke er/har vært eller har hatt et forhold til en rusmisbruker (sprøytemisbruk) eller har hatt et utsvevende seksualliv i mindre utviklede land enn Norge. Rhesusprøve er noe annet, men viser det seg at du er rhesus-negativ, er heller ikke det noen krise i Norge i dag. Det innebærer som regel bare litt mer oppfølging. Skjønner at du er engstelig pga din tidligere erfaring, men prøv å tenke at dette er rutineprøver, og det er veldig sjelden at noen får utslag. Hvorfor skulle du være annerledes? Anonymous poster hash: 6f476...dc4
Kala Skrevet 2. august 2013 Forfatter #10 Skrevet 2. august 2013 Jeg forsøker å ta til meg fornuften som blir servert meg her, det virker littegrann. Men angsten sitter i. Blæh. takk for svar og deres forsøk på å roe meg folkens
Askmeagain89 Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 Hei! Tok de samme prøvene selv en stund tilbake i forbindelse med utredning. De sa vi fikk svar uken etter. Hørte aldri noe. Em måned etter fikk vi brev fra fertilitetsklinikken om at legen hadde sendt prøvesvarene dit.
Askmeagain89 Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 (endret) Prøvene var negative. De gir ikke beskjed hvis de ikke finner noe. Endret 2. august 2013 av Askmeagain89
Emmicke Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 Jeg fikk alle disse svarene videresendt av fastlegen, kanskje det er der det er stoppet opp litt nå i ferien? For du skal vel ha disse svarene med papirene dine når du etterhvert skal føde. (uavhengig av svar på de) Er nok ikke noe galt, ting går nok bare litt tregt nå i ferien. Ring evt legen din?
Yesterday Skrevet 2. august 2013 #14 Skrevet 2. august 2013 Jeg ble fortalt at de skulle sende svarene skriftlig til meg innen to uker etter prøven ble tatt, det ble ikke gjort så jeg ringte og da sendte de papirene. Prøvene var selvsagt fine, hvis ikke hadde de ringt for lenge siden. Hiv og syfilis er ikke veldig vanlig i Norge, og det samme med Rubella (røde hunder) og er du vaksinert mot Rubella (du skal ha blitt det som barn) så er alt i orden. Ikke få sjokk hvis de sier at du testet positivt for Rubella, det betyr bare at du er vaksinert og det er bra IKKE at du er syk, for da skulle du merket det med utslett og feber. Hepatitt testet de ikke meg for. Rhesus +/- er jo medfødt så det kan ingen ikke gjøre noe med. Jeg skjønner godt at du er nervøs, jeg var det litt selv, selv om jeg ikke kunne skjønne at jeg f.eks har Hiv. Enten får du hoppe i det og ringe eller bare vente på timen hos jordmor, du er garantert frisk fordi de har ikke lov å vente nesten en hel mnd med å si i fra hvis du f.eks har Hiv. Dette går kjempe bra 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå