AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Hei, Jeg bruker et pearlyapparat som prevensjon og det har fungert fint. De siste tre månedene har det vist at jeg har hatt uteblitt eggløsning, og dette beskymrer meg veldig. Derfor ønsker jeg å ta eggløsningstester ved siden av for å dobbeltsjekke at det ikke er apparatet det er noe galt med. Har aldri brukt eggløsningstester, så da lurer jeg på hvilke dager jeg bør måle i syklusen? Holder det å kun måle den dagen jeg vanligvis har eggløsning eller må jeg ta flere tester i samme syklus? Tar gjerne i mot råd fra dere som har brukt dette tidligere. Anonymous poster hash: 1c8ef...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Normal bør man teste fra dag 10-16/17(kommmer også an på sykluslengde) i syklusen for å være sikker på å fange opp el. Et tips er også å teste på ettermiddag (en gang mellom kl 16-19), da Lh stigningen ofte er da. Anonymous poster hash: d054e...da6
Gjest Ravgull Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 Jeg har 33-36 dagers syklus og får EL rundt dag 19/20. Jeg får ikke positive EL-tester på morgenen, men på ettermiddag/kveld har jeg fått positive. Jeg ville startet å bruke tester 2-3 dager får du ordinært har hatt EL tidligere, og fortsatt ca en uke frem, eller til du får positivt utslag. Men tester er ikke 100% sikre på at du har EL heller. Det er kun blodprøver hos legen eller temping av basal kroppstemperatur som kan si det sikkert.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Okei, takk for svar Da prøver jeg fra 3 dager før forventet eggløsning, den har vært helt regelmessig lenge. Det er basal kroppstemperatur jeg bruker til å ha kontroll på eggløsningen, og det er på den måten at dette apparatet har vist uteblitt eggløsning. Det kommer ingen temperaturstigning slik som det pleier. Men jeg har tenkt at det kanskje er måleapparatet som er feil. Jeg burde kanskje heller gå til legen...Men dersom man skal ta slike blodprøver hos legen, må jeg ta disse når jeg har eggløsning? Det blir litt vanskelig å få til å klaffe Anonymous poster hash: 1c8ef...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 EL-test er positiv 1-2 dager FØR eventuell eggløsning, som de andre sier bør testene tas på ettermiddagen. Hvis du bruker billigtester skal teststreken være sterkere enn kontrollstreken ved positiv test. Positiv EL-test bekrefter ikke eggløsning. Anonymous poster hash: 21c6d...ce4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 EL-test er positiv 1-2 dager FØR eventuell eggløsning, som de andre sier bør testene tas på ettermiddagen. Hvis du bruker billigtester skal teststreken være sterkere enn kontrollstreken ved positiv test. Positiv EL-test bekrefter ikke eggløsning. Anonymous poster hash: 21c6d...ce4 Helt rett, den måler bare at kroppen er klar for eggløsningen ikke om den faktisk skjer. Men jeg må bare legge til at mine tester ble positive bare max 12 timer før eggløsningen, så jeg hadde en sterk og veldig kort økning i hormonet som slår ut. Jeg fikk positiv både morgen og ettermiddag, innenfor dette 12 timers vinduet. Testet derfor både morgen og ettermiddag, siden det var mulig for meg å misse den positive testen om jeg bare testet morgen eller bare ettermiddag. Anonymous poster hash: 98db8...f13
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 Da føler jeg vitsen med å ta eggløsningstest for min del er borte. Grunnen til at jeg ville ta det var for å undersøke om eggløsningen er tilstede eller ikke. Da burde jeg nok bestille time hos en gynekolog. Orker ikke å gå rundt å være bekymret for at noe skal være galt. Anonymous poster hash: 1c8ef...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Angående blodprøve tas vel denne etter antatt eggløsning og sjekker progesteronnivået i blodet, har man hatt eggløsning skal nivået være høyere.Anonymous poster hash: 21c6d...ce4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå