Gjest Gjest Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 Jeg synes det er kjempe upassende å si at selvmord er egoistisk. Man skal vere ganske langt nede for å gjøre noe slikt. At de bare tenker på seg selv og ikke livene de ødlegger med å drepe seg selv. Og å si at de som tar selvmord burde dra til helvete. Skal man bli sint på noen som ender livet sitt? Igjen, de må jo ha vert ganske deprimert og hatt det jævlig. Skal de fortsette å leve bare slik at du ikke skal bli sint på den personen? Jeg ble litt sjokkert over denne videoen. Lite medfølelse og forståelse. Jeg synes det er så respektløst at folk snakker om selvmord som om det er noe man gjør helt ut av det blå. http://www.youtube.com/watch?v=OC-2yJ9wW0U
Lemuren Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 Jeg tror også dette er personer som er så langt nede, at de bare vil en ting. Tar du ditt eget liv, så har du jo alvorlige problemer! Det er eentlig helt forferdelig å tenke på 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 Jeg synes det er kjempe upassende å si at selvmord er egoistisk. Man skal vere ganske langt nede for å gjøre noe slikt. At de bare tenker på seg selv og ikke livene de ødlegger med å drepe seg selv. Og å si at de som tar selvmord burde dra til helvete. Skal man bli sint på noen som ender livet sitt? Igjen, de må jo ha vert ganske deprimert og hatt det jævlig. Skal de fortsette å leve bare slik at du ikke skal bli sint på den personen? Jeg ble litt sjokkert over denne videoen. Lite medfølelse og forståelse. Jeg synes det er så respektløst at folk snakker om selvmord som om det er noe man gjør helt ut av det blå. http://www.youtube.com/watch?v=OC-2yJ9wW0U Jeg har ikke lyst til å se videoen, men jeg er enig i det du skriver. Folk som ønsker å ta livet sitt er langt nok nede som det er, og de som sier at det er egoistisk, gjør bare vondt verre. Man kan ikke vurdere det tapet gjenlevende føler som viktigere enn den smerten den det gjelder bærer på, det blir det samme som å si at man ikke tar selvmordstruslene og følelsene til den det gjelder på alvor. Anonymous poster hash: 9f7f8...454 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=755855 Anonymous poster hash: 3a2e5...94f
QueenOfTheSidewalk Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Som det ble sagt i videoen, finnes det andre måter. Bestevenninna mi tok selvmord, men jeg er ikke sint på henne, jeg er sint på psykisk helse som ikke tok tak i henne. Når man tar selvmord, ødelegger man de rundt seg, det er ofte snakk om flere enn en person. 2
Alja Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 Utenforstående som ikke har vært i den situasjonen der de er så langt nede at de vil ende eget liv kan ikke sette seg inn i den situasjonen hvordan vedkommende har det der og da. Jeg er helt enig om at de som sier at selvmordskandidater er egoistiske ikke har peiling på hva de snakker om og burde holde munnen sin lukket. Man har det ganske jævlig når man vil ende sitt eget liv for å slippe all smerte og vondt. Ingen får uttale seg om hvorvidt det er egoistisk dersom de ikke har vært der selv. 11
Elanore Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 Jeg er enig i påstanden du kommer med i tittelen her. Har tenkt det samme mange ganger selv. Det er faktisk rimelig egoistisk å kreve at andre skal leve sitt liv for din skyld. Jeg kan forstå at noen blir sinte om de har en spesiell rolle (mor, far, foresatt) og ikke har forsøkt å få hjelp, men jeg synes fremdeles at det i mange tilfeller er ren egoisme. Tror folk virkelig det hjelper suicidale mennesker å måtte høre dritt som dette mens de vurderer om de skal ta livet av seg? Det bekrefter alt som er galt med samfunnet, og det gjør ikke at de føler seg mer verdt. Det får dem kanskje heller til å føle seg enda verre siden de vurderer selvmord. Mange mennesker har utrolig mange ekle holdninger, og dette er en av dem. Det er depirmerende å se at det er akseptabelt å spy ut dritt om noen som lider. Jeg synes at dette er manipulerende faenskap som ikke hører hjemme noe sted, og særlig ikke om en såpass sårbar gruppe. Jeg drister meg til å kategorisere dette sammen med "hvis ikke du gjør og er slik jeg vil, så er du feig/slem/ego/whatever", og det er ikke noe som slipper gjennom som trøstende eller oppklarende for noen som tviler på verdien av sitt eget liv. Noen har f.eks. fysiske smerter og begrensninger som er helt utenfor hva ignorante tåper kan se for seg, og da er de selv egoistiske som skal kreve at andre skal leve for deres del. 7
mlilja Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Vil ikke se videoen, men jeg er helt enig i det du skriver! 1
#Sunrise Skrevet 2. august 2013 #9 Skrevet 2. august 2013 Sorry, men jeg syns det er egoistisk og ta selvmord! 6
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 å ta sitt eget liv er en avgjørelse som en person tar når personen føler at den ikke lenger kan leve videre.Ett menneske kan ikke leve bare fordi at andre mener det er rett. Å komme til denne avgjørelsen er en lang prosess,det er svært få som gjør dette i affekt ! Noen kan mene at det kunne vert hindret av psykologer til rett tid,jeg mener at dette ikke er riktig. Det å snakke med en psykolog er ofte bare med å gjøre følelsen av å misslykkes komplett. Det er oftest nøye gjennomtenkt og det å utføre ett misslykket selvmord er toppen av å misslykkes."alle snakker om deg,du skal¨ møte alle spørsmålene.Da trenger man psykolog da! Min veninnes kjæreste tok sitt liv ved skyting.Hun bebreidet seg lenge,men jeg sa til henne at han ønsket dette og ba henne vise respekt for hans avgjørelse. Han hadde kysset henne kjærlig farvel den helgen. Han hadde nok alerede da tatt avgjørelsen. Det er ofte slik at når avgjørelsen er i boks vil personen være svært blid og glad.Endelig! Det føles godt å ta denne avgjørelsen. Det vil normalt være planlagt til mindste detalj. Den som gjør dette har også tenkt på følelsene til personen som skal finne liket av en. Dette er nok vanskelig å forstå for mange,dei aller fleste vil si egoist,tenkte du ikke på meg når du gjorde dette? hvem er da egoistisk? vis respekt,bøy deg i støvet og se verdien av å faktisk ikke ønske å fortesette lenger.Mange dør i dag og ønsker livet mer enn noe annet,her ønskes døden like sterkt som noen ønsker livet. Jeg hadde også en venn som døde av kreft,hans ønske for livet var like sterk som veninnens kjærestes ønske om å dø. Det er veldig nært mennsket dette her! Det er ikke en menneskerett å måtte leve!
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 å ta sitt eget liv er en avgjørelse som en person tar når personen føler at den ikke lenger kan leve videre.Ett menneske kan ikke leve bare fordi at andre mener det er rett. Å komme til denne avgjørelsen er en lang prosess,det er svært få som gjør dette i affekt ! Noen kan mene at det kunne vert hindret av psykologer til rett tid,jeg mener at dette ikke er riktig. Det å snakke med en psykolog er ofte bare med å gjøre følelsen av å misslykkes komplett. Det er oftest nøye gjennomtenkt og det å utføre ett misslykket selvmord er toppen av å misslykkes."alle snakker om deg,du skal¨ møte alle spørsmålene.Da trenger man psykolog da! Min veninnes kjæreste tok sitt liv ved skyting.Hun bebreidet seg lenge,men jeg sa til henne at han ønsket dette og ba henne vise respekt for hans avgjørelse. Han hadde kysset henne kjærlig farvel den helgen. Han hadde nok alerede da tatt avgjørelsen. Det er ofte slik at når avgjørelsen er i boks vil personen være svært blid og glad.Endelig! Det føles godt å ta denne avgjørelsen. Det vil normalt være planlagt til mindste detalj. Den som gjør dette har også tenkt på følelsene til personen som skal finne liket av en. Dette er nok vanskelig å forstå for mange,dei aller fleste vil si egoist,tenkte du ikke på meg når du gjorde dette? hvem er da egoistisk? vis respekt,bøy deg i støvet og se verdien av å faktisk ikke ønske å fortesette lenger.Mange dør i dag og ønsker livet mer enn noe annet,her ønskes døden like sterkt som noen ønsker livet. Jeg hadde også en venn som døde av kreft,hans ønske for livet var like sterk som veninnens kjærestes ønske om å dø. Det er veldig nært mennsket dette her! Det er ikke en menneskerett å måtte leve! Om dere visste om planen, kan dere vel bli dømt for å ikke gjøre noe. Det håper jeg dere gjør, mest deg som overbeviste venninnen din om at det var det rette. Det virker som om du har en alvorlig sinnslidelse og trenger hjelp du også. Anonymous poster hash: 892b8...236
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Om dere visste om planen, kan dere vel bli dømt for å ikke gjøre noe. Det håper jeg dere gjør, mest deg som overbeviste venninnen din om at det var det rette. Det virker som om du har en alvorlig sinnslidelse og trenger hjelp du også. Anonymous poster hash: 892b8...236 Du har virkelig ingen innsikt i noe annet enn deg selv og burde ikke uttale deg.(vi viste self. ingenting om planene til vår venn) Hva ville du sagt til din veninne da? at hun burde bebreide seg selv for å ikke oppdage det? Da er du iallfall syk og til ingen støtte for andre.
OPIgirl Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 Sorry, men jeg syns det er egoistisk og ta selvmord! Hvorfor det? Skal h*n som vurderer å begå selvmord la det vere fordi du skal ha det bra? Mens den syke bare skal lveve videre å ha det jævelig? Det er temmelig egoistisk av deg å forvente at noen som er så langt nede skal leve for din skyld. Det er ikke alltid psykiatrien kan være til hjelp. 11
lovedrug Skrevet 2. august 2013 #14 Skrevet 2. august 2013 Det er bare provoserende og si det. De vet faen meg ingenting.Selvmord er tungt for alle ,men det er ikke egoistisk . 9
Gjest Svampebob1 Skrevet 2. august 2013 #15 Skrevet 2. august 2013 Det er egoistisk fordi du ikke ser selv hvor mye skade du forårsaker ved å gjøre noe slikt. Det eneste du trenger å gjøre er å fortelle noen som står deg nært at du har det vondt... Eller enda bedre, VIS DET!! Jeg har opplevd selvmord. Det er ikke gøy. Jeg har selv vært så langt nede og hatt det så vondt at jeg ikke visste selv hvor jeg skulle gjøre av meg. Selvmord har aldri vært en opsjon, for jeg vet hvor mye smerte det ville ha forårsaket de rundt meg. Jeg vet og av egen erfaring at de som sitter igjen som oftest vil føle både bitterhet og dårlig samvittighet fordi du ikke ga de sjansen til å støtte deg når du trengte det. Det å la noen få støtte deg når du trenger det gir mening både for deg og for dem. Derfor er det egoistisk. Det er egoistisk av DEG på så mange mulige måter, for du ser ikke hva du har rundt deg. Det finnes alltid noen som bryr seg om deg. Selv kassadama på Rimi som du kun sier hei til ville ha blitt berørt om hun fikk vite at du tok livet av deg. Snakk med noen. Vis og fortell de hva du føler. Stor klem 4
Gjest Crazycatlady Skrevet 2. august 2013 #16 Skrevet 2. august 2013 (endret) Jeg syns ikke at det er egoistisk. Det er vondt for andre, men det er ikke egoistisk. Man skal være veldig langt nede for å kunne gjøre noe sånt. Noen gjør det som et rop om hjelp og da syns jeg det er dumt å bli sint. Det viser bare hvor lite åpenhet det er om psykisk sykdom, og at noen heller vil prøve å ta livet sitt enn å oppsøke hjelp. Det er fortsatt ikke noe man snakker åpent med andre og noen føler fortsatt skam over å slite psykisk. Det synes ikke utenpå og dermed er det ikke like mye verdt som fysisk sykdom. For det får man sympati, men hvis man hører om en kollega som har måttet sykemelde seg på grunn av depresjon så får man ikke alltid like mye sympati. Har selv hørt kollegaer snakke om dem som sliter psykisk og det er fortsatt sett ned på og godtar ofte ikke psykisk sykdom på lik linje med fysisk sykdom. Derfor er det og har vært mange som lider i stillhet. Det er ikke bare å oppsøke hjelp hvis man føler skam over det. Selv om det er satt fokus på psykisk sykdom så har man enda en lang vei å gå. Er jo selvsagt de som ønsker å dø, og da uansett hvor vondt det er så syns jeg ikke at de skal leve bare fordi andre skal ha det bra. Dessuten er det kun etter at noen er død at mange virkelig begynner å bry seg og det syns jeg er synd. Man tar hverandre for gitt ofte dessverre. Endret 2. august 2013 av Crazycatlady 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #17 Skrevet 2. august 2013 Jeg ser at mange mener det er egoistisk å ta selvmord pga familien som er igjen. Men i blant så er nettopp denne familien man så aller trist etterlatter kanskje grunnen til at man er på randen av selvmord. Vet om ei jente som tok selvmord etter åresvis med seksuelle overgrep fra sin egen far, og en mor som ba henne holde kjeft da hun fortalte om overgrepene til mammaen sin. Anonymous poster hash: 9a074...495 1
Gjest Summers Skrevet 2. august 2013 #18 Skrevet 2. august 2013 Om det er noe her i verden man skal få bestemme selv så må det vel være om man vil leve eller ikke. 1
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2013 #19 Skrevet 2. august 2013 Dette er en kompleks problemstilling. I visse tilfeller tenker jeg at det kan virke som egoistisk handling å ta selvmord, f.eks hvis man har små barn. Jeg vet om et par tilfeller hvor far i familien tok livet av seg helt ut av det blå, ikke noe avskjedsbrev, ingenting. Da kan jeg tenke at det er utrolig vanskelig for ektefelle og barn å komme seg videre i livet. Min yngste sønn har i perioder hatt selvmordstanker. Han deler de med meg, og det gjør meg som mor aldeles fortvilet å vite at han har det så tungt, uten at jeg kan gjøre noe fra eller til. I og med han er voksen, har jeg lite å stille opp med i forhold til psykiatrisk behandling. Det er ikke noe jeg heller ønsker enn at han skal få et godt liv, men samtidig vil jeg ikke at han skal leve for min skyld. Han skal leve for seg selv.
Gjest marianne Skrevet 2. august 2013 #20 Skrevet 2. august 2013 Min bestevenninne tok selvmord for en stund tilbake. Ja, jeg syns det var jævlig kjipt gjort av henne, og skulle ønske jeg hadde hatt muligheten til å være der rett før hun gjorde det, for å si akkurat hva jeg mener om slikt. Men, egoistisk av henne? Nei. Det er mer egoistisk av dem som sier det er egoistisk å ta selvmord, mener jeg. Og som regel så føler jeg folk mener det er en egoistisk ting å gjøre fordi det er synd i de som sitter igjen! Synd i de som sitter igjen med sorg og savn, helt klart, men enda mer synd og egoistisk om folk som IKKE ønsker å leve skal måtte være igjen her bare for å gjøre andre godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå