Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte en forholdsvis stor gutt sist. 4350g, 54 cm og 37,5 ho. Fødselen gikk fint og fort.

Nå er jeg gravid med nr2.

Da jeg var på ultralyd for noen uker siden sa jordmor noe som skremte meg litt; "du fødte lett en på 4,3 så da føder du lett en på 4,8"! Hun så ofte at de neste barna ble større enn første og nå er jeg livredd for at dette barnet skal bli veldig stort og kanskje gi komplikasjoner under fødselen... Men hun mente jeg hadde såkalt fødekropp og synes ikke jeg skulle bekymre meg.

Hvor stort ble ditt andre barn i forhold til første?

Gikk fødselen bra og fødte du vaginalt?

Kan man be om vekstestimering når termin nærmer seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen mellom minste og største jeg har født er 1.5 kilo. Minste var vanskeligst, det ble en assistert fødsel. Største, nesten 4.8 kilo, var født på 20 min, fullstendig ukomplisert.

Jordmor har helt rett. Når du som førstegangsfødende popper ut et såpass stort barn enkelt og greit, så takler du en del til altså.

Skrevet

Mine ble bare mindre og mindre

4,2kg, 50cm 38ho 12 dager over termin

3,9 kg, 51cm 37ho 5 dager over termin

3,8 kg, 50cm 38ho 1 dag før termin

Så de MÅ ikke bli større og større.

Mine var ganske like, om man sammenligner fødselstidspunkt

• Liker 1
Skrevet

Forskjellen mellom minste og største jeg har født er 1.5 kilo. Minste var vanskeligst, det ble en assistert fødsel. Største, nesten 4.8 kilo, var født på 20 min, fullstendig ukomplisert.

Jordmor har helt rett. Når du som førstegangsfødende popper ut et såpass stort barn enkelt og greit, så takler du en del til altså.

Ok.. Litt betryggende å høre. Jeg så en ganske brutal fødsel på FEM i stad med en stor baby som satt fast etter at hodet var ute..og de måtte inn og brekke kragebeinet for å få den ut. Var nok det som gjorde at tankene mine rundt neste fødsel begynte å surre litt.
Skrevet

Mine ble bare mindre og mindre

4,2kg, 50cm 38ho 12 dager over termin

3,9 kg, 51cm 37ho 5 dager over termin

3,8 kg, 50cm 38ho 1 dag før termin

Så de MÅ ikke bli større og større.

Mine var ganske like, om man sammenligner fødselstidspunkt

Men gjorde du noe annerledes enn de forrige svangerskapene? Spiste sunnere?Var mer aktiv?
Skrevet

Mitt første barn veide 3,9 kg.

Mitt andre barn veide 4.6 kg.

Mitt tredje og siste barn veide 5,1 kg :daane:

Sistemann satt fast med skuldrene, men de fikk han ut heldigvis. Utenom det gikk ting som smurt alle gangene. Jeg har hørt det at barna blir større for hver gang man går gravid, så for meg stemte det jo.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte en forholdsvis stor gutt sist. 4350g, 54 cm og 37,5 ho. Fødselen gikk fint og fort.

Nå er jeg gravid med nr2.

Da jeg var på ultralyd for noen uker siden sa jordmor noe som skremte meg litt; "du fødte lett en på 4,3 så da føder du lett en på 4,8"! Hun så ofte at de neste barna ble større enn første og nå er jeg livredd for at dette barnet skal bli veldig stort og kanskje gi komplikasjoner under fødselen... Men hun mente jeg hadde såkalt fødekropp og synes ikke jeg skulle bekymre meg.

Hvor stort ble ditt andre barn i forhold til første?

Gikk fødselen bra og fødte du vaginalt?

Kan man be om vekstestimering når termin nærmer seg?

Skjønner ikke hvorfor dere gidder å ødelegge dere nedentil med barn på nærmere 5 kg! Selv ville jeg forlangt keisersnitt!

Anonymous poster hash: fbca2...015

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Min første var 4650gr og 52 cm

Andre var 3340gr og 49cm.

Begge født to uker før termin.

Skrevet (endret)

Skjønner ikke hvorfor dere gidder å ødelegge dere nedentil med barn på nærmere 5 kg! Selv ville jeg forlangt keisersnitt!

Anonymous poster hash: fbca2...015

Jeg har født et barn på 5 kg og er nå ikke ødelagt der. Jeg var iallefall ikke det sist gang jeg sjekket ;) Men jeg tror ikke det er så enkelt som å forlange keisersnitt. Jeg fikk vite at de tar keisersnitt hvis barnet veier opp mot 6 kg, men ikke ellers. Med mindre det er ytterst nødvendig selvsagt...

Endret av Kittykat
Skrevet

Men gjorde du noe annerledes enn de forrige svangerskapene? Spiste sunnere?Var mer aktiv?

Nei, ikke egentlig.

Med nr 1 spiste jeg veldig sundt, mens med de to andre spiste jeg det jeg hadde lyst på, uten å tenke hva, eller mengde... Endel kvalm med første, men ikke med de to andre.

Sterk bekkenløsning fra mnd 2-3 med alle tre, så aktivitet begrenset seg (og enkelte dager kom jeg meg nesten ikke opp av senga)

AnonymBruker
Skrevet

Er det at dere spiser mye / er overvektige, dere som får gigabarn?

Anonymous poster hash: c7126...051

• Liker 3
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv...

Ja, jeg var overvektig, dog la jeg ikke på meg mer enn 7-9 kg i alle svangerskapene. Synes dog ikke det er mye, med tanke på inaktiviteten min. Mener at jeg spiste normalt i allefall

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som har anoreksi og hu fødte en baby på 2400 gram ..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veier sikkert 40 kilo mer enn jeg burde og fikk en baby på 3, 3 kilo. Så du får ikke nødvendigvis store barn fordi du selv er diger.

Anonymous poster hash: ce617...af8

AnonymBruker
Skrevet

gutten min var 4950, 56 cm og 38 h.o. (14 dager over termin). De sa det kom til å gå bra, men jeg hadde for smalt bekken gitt! (uten at jeg er liten med smale hofter). Når det er sagt så hadde jeg nok ikke hatt bekken til en baby av gjennomsnittelig størrelse heller (gutten hadde nemlig en kul på hodet som representerte det hullet jeg hadde prøvd å presse han ut av, og det var en 5-6 cm i diameter.

Jeg var førstegangsfødene og hadde ikke peiling, stolte på leger og jordmødre som sa det kom til å gå greit. I ettertid ser jeg at jeg skulle sagt mer tydeligere i fra om at jeg var redd for trangt bekken, iom at vi visste at han var så stor. Det ble nemlig veldig mye drama når de til slutt måtte ta et akutt ks.

Kvinner føder stadig vekk store barn, og det går jo i de aller fleste tilfeller helt fint. fortell fødeavdelingen/jordmor/lege om dine bekymringer rundt kommende fødsel.

Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 3a5d4...945
Gjest Magdalene
Skrevet

Ikke tilfelle her hvertfall. Spiste likt (har er generelt sunt kosthold) i begge svangerskap, med utgangsvekt på 59kg (er 167cm høy).

Fikk som nevnt over her en på 4650, og en på 3340.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg blir litt oppgitt over sånne utsagn... "Barna blir ofte større og større", "Fødselen blir ofte lettere og lettere", "Med nummer to går du sikkert ikke over termin". Mulig det stemmer statistisk, men jordmødre kan med fordel understreke at dette er usikker vitenskap og at det på ingen måte er sikkert for akkurat deg.

Selv fikk jeg en på 4,3 midt i søskenflokken, nestemann deretter var 3,7. Levde ikke noe spesielt sunnere eller trente mer, dette var nok naturens luner ;)

Anonymous poster hash: e3110...2b7
Skrevet

Førstemann 4 kilo, neste 3,2. Gikk opp like mye i svangerskapene (20kilo). Levde like sunt.

Skrevet (endret)

Jeg fikk en gutt på 4070 g, 51 cm og 36 i hode, så jeg er også veldig spent på hvor stor neste blir.

Selv var jeg 4200, og faren var også over 4 kg, så ligger vel til slekta, men nå er vi begge høye.

Likevel skal jeg prøve å spise sunnere i neste svangerskap. Jeg var ikke sånn veldig usunn, men kan ikke skryte av å ha vært sunn heller. Alle monner drar tenker jeg, så skal prøve å forebygge stor baby, for det var virkelig vanskelig nok å føde den første. Revnet grad 2, så kjenner jeg frykter en større baby med tanke å skulle revne enda mer.

Men selve bekkenet tror jeg nok tåler en baby på 5 kg.

Endret av Teriyaki
Skrevet

TS her. Jeg har 1.70 og slank i utgangspunktet. Gikk opp 16 kg forrige svangerskap. Fikk allikevel stor unge.

Jeg hadde gått ned igjen det aller meste når jeg ble gravid igjen så er ikke overvektig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...