Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig vanskelig å måle midjen. Jeg vet den skal måles litt over navlen, men fra navlen og opp til den smaleste delen på meg er det 15 cm forskjell! Det er vanskelig å treffe på nøyaktig samme sted hver gang. Jeg har veldig stor mage, skikkelig epleform, og magen rundt navlen er like stor som hoftene. Vil gjerne bruke det som brukes når de sier kvinner skal være under 80 for å vite hvordan jeg ligger an.

Anonymous poster hash: c3324...959

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man skulle måle der man var tynnest jeg ?

Anonymous poster hash: 4e2eb...6b6
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja? Det er nokså høyt oppe på meg. Jeg spør fordi jeg ikke vet! :-p

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måler der det er tynnest. På meg er et godt stykke over navelen. Har en slage pæreaktig timeglassfigur. Markert midje, men midjen sitter høyt oppe, og hoftene er brede.

Er stor forskjell mellom rundt navel, og på det smaleste punktet på midjen, for min del også. :)

Anonymous poster hash: d2244...680
Skrevet

I følge eksperter skal midjemålet måles en cm over navelen

"Uansett hvordan du ser ut skal midjen måles på samme måte. Stå oppreist uten å hverken trekke inn eller blåse ut magen. Legg et målebånd rundt midjen, én centimeter over navlen". http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7924723

Om du er smalest rett under puppene så er det likevel ikke der midjemålet ditt er

• Liker 2
Skrevet

I følge eksperter skal midjemålet måles en cm over navelen

"Uansett hvordan du ser ut skal midjen måles på samme måte. Stå oppreist uten å hverken trekke inn eller blåse ut magen. Legg et målebånd rundt midjen, én centimeter over navlen". http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7924723

Om du er smalest rett under puppene så er det likevel ikke der midjemålet ditt er

Dette stemmer. En designer som syr en kjole i et bestemt midjemål kan jo ikke tenke på at ulike kvinner er smalere lenger ned eller lenger oppe. Ergo det må være ett bestemt punkt som er midjen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Jeg har lest flere steder at man skal måle 2 cm over navlen - men om du tar 1-2 så er du sikker på selve målet.

MEN: man bør ikke ta midjemål alene som indikator. Det gjorde jeg lenge, og har trodd jeg hadde for stort midjemål for min vekt.

Så tok jeg en slik test som måler alt av kroppsfett ifht vekt og muskler, som måler hvor fettet ligger(farlig eller bra fett) og hvordan fettet er i selve mage(er det overflødig og helsefarlig).

Til min overraskelse fikk jeg resultater som viste at fettprosenten min var lavere enn "idealet" for min vekt, at jeg ikke hadde noe ekstra fett på feil plasser(altså rundt organer osv) - og jeg visste fra før av at jeg hadde BMI på laveste normalskala - altså slank.

Så selv om selve midjemålet mitt fort sklir ut ved vektendringer, så er det ingen indikator for min helse eller generelle fettprosent, ei heller overflødig "farlig" fett slik det misjoneres ekstremt for i media og artikler.

Man må se på helhetsbildet - og se an kroppsfasong.

En eplefasong vil komme helt annerledes ut enn en pære - men klart en pære vil ha større helseproblemer om midjemålet sklir ut, nettopp fordi de da gjerne er ganske overvektige når det først skjer. En epleform kan være helt normalvektig/slank og sunn og ha relativt større mudjemål ogvære ved perfekt helse og fettprosent.

Så: ikke heng deg opp i midjemål, tenk på livsstil generelt.

Hjelper ikke for hjertet og blodårer med normalt/smalt midjemål om man lever usunt. Kroppsfasong kan altså "lure" oppfattet resultat til positivt eller negativ uten grunn.

Anonymous poster hash: b70c1...aaa
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Jeg har lest flere steder at man skal måle 2 cm over navlen - men om du tar 1-2 så er du sikker på selve målet.

MEN: man bør ikke ta midjemål alene som indikator. Det gjorde jeg lenge, og har trodd jeg hadde for stort midjemål for min vekt.

Så tok jeg en slik test som måler alt av kroppsfett ifht vekt og muskler, som måler hvor fettet ligger(farlig eller bra fett) og hvordan fettet er i selve mage(er det overflødig og helsefarlig).

Til min overraskelse fikk jeg resultater som viste at fettprosenten min var lavere enn "idealet" for min vekt, at jeg ikke hadde noe ekstra fett på feil plasser(altså rundt organer osv) - og jeg visste fra før av at jeg hadde BMI på laveste normalskala - altså slank.

Så selv om selve midjemålet mitt fort sklir ut ved vektendringer, så er det ingen indikator for min helse eller generelle fettprosent, ei heller overflødig "farlig" fett slik det misjoneres ekstremt for i media og artikler.

Man må se på helhetsbildet - og se an kroppsfasong.

En eplefasong vil komme helt annerledes ut enn en pære - men klart en pære vil ha større helseproblemer om midjemålet sklir ut, nettopp fordi de da gjerne er ganske overvektige når det først skjer. En epleform kan være helt normalvektig/slank og sunn og ha relativt større mudjemål ogvære ved perfekt helse og fettprosent.

Så: ikke heng deg opp i midjemål, tenk på livsstil generelt.

Hjelper ikke for hjertet og blodårer med normalt/smalt midjemål om man lever usunt. Kroppsfasong kan altså "lure" oppfattet resultat til positivt eller negativ uten grunn.

Anonymous poster hash: b70c1...aaa

Jeg bruker ikke bare det, men har et midjemål på 105, så det er litt å gå på! :grine:

AnonymBruker
Skrevet

Midjen er der man er tynnest, jo? Jeg har supersmal midje, 58 cm, men hoftene mine er "brede". Hvis man skal måle 1 cm over navlen, vil jo midjemålet mitt plutselig hoppe opp til kanskje 75 cm? Og da er det ikke langt unna 80 cm, som er "grensen".. Og jeg er syltynn.. Ja vel.

Anonymous poster hash: 50bc3...4e6
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm, slik jeg har forstått det er midjen der man er smalest, og at for de fleste er dette litt oppfor navelen. Jeg måler i alle fall der jeg er smalest for å måle mest mulig på samme sted.

Anonymous poster hash: bc0e6...c5a
AnonymBruker
Skrevet

Midjen er jo der man er smalest i anatomisk forstand, men midjemål som skal brukes til helsemessige grunner eller klesstørrelser er jo noe helt annet. Det sier jo seg selv at det er liten vits i å måle der midjen faktisk er (der man er tynnest) dersom man skal passe klær eller finne ut hvordan fettet ligger. De aller fleste normalvektige til delvis overvektig er smal rundt selve i midten av timeglasset.

Anonymous poster hash: b3d54...83c
Gjest Heartbeat
Skrevet

Har alltid målt rett over navlen, selv om jeg er tynnere lengre opp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...