AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 Gutten vår på halvannet år begynner snart i barnehagen. Han er glad i vann, og har ei flaske på gulvet som han ofte drikker av gjennom dagen. Hvordan blir dette i barnehagen, får de vann kun til måltidene? De er vel for små til å holde styr på hver sin flaske vil jeg tro, og han har ikke språk til å be om vann, men vi forstår jo at hva som er galt om han sutrer og ikke har vann i nærheten. Snakket med et par som har barn i barnehagen nå, de sa noe slikt da jeg spurte. "De plukker fort av dem slike uvaner i barnehagen, så ikke tenk på det". Jeg har ikke tenkt på det som en uvane, lurte mer på om han skulle få vann som han pleier, eller om han ikke får. Liker at han drikker mye vann jeg. Anonymous poster hash: c41d7...940
Lou Salome Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 I vår barnehage ba de oss ta med en vannflaske som kunne være der fast (uten at vi hadde tenkt på det), og den er tilgjngelig og fyllt opp med vann i en kasse de har på lekerommet. De tar kassen med ut når de går ut. Barna vet utmerket godt hvilken flaske som er sin, (og de andres), og tar ikke feil. Antar de ansatte også vet det, uansett er de jo godt merket med navn. Bare send med merket flaske, og be om at den skal være tilgjengelig. Ikke noe problem det?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #3 Skrevet 1. august 2013 Så bra! Kan vi kreve at han har vann tilgjengelig? Har fått inntrykk av at barnehagen vil ha det på enkleste måte, og da er det kanskje lett å si at vann får de til måltidene. Anonymous poster hash: c41d7...940
kulu-kulu Skrevet 1. august 2013 #4 Skrevet 1. august 2013 Vi gir ungene vann titt og ofte. De minste som ikke snakker , kommer å setter seg på gulvet på kjøkkenet , da vet vi hva de vil. Dette lærer de fort haha , tar etter hverandre og er så søte <3 Der jeg jobbet før , hadde de egne flasker. Ønsker meg dette på min nåværende jobb også ,men vi er en stor bhg med mange små , så de andre er ikke helt enige med meg.. Men men , er ikke så farlig ettersom vi er flinke til å "vanne" barna Om du tar med flaske , husk å ta med en som kan vaskes i oppvaskmaskina om du ikke må ta den med hjem for vask
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #5 Skrevet 1. august 2013 Hvilke flasker fungerer best tro? Den han bruker hjemme lekker litt, det er vel neppe populært. Og så er det en fordel at den er lett å håndtere for de minste, og ikke flere deler å styre med når man skal vaske den? Tips? Anonymous poster hash: c41d7...940
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #6 Skrevet 1. august 2013 I vår barnehage har de vannflasker tilgjengelig det meste av dagen. Hadde en litt stor tutekopp i starten, og har nå en vanlig drikkeflaske (en slik type, bare i barnestørrelse, dette er bare en tilfeldig link) . Spesielt nå om sommeren er de veldig flinke til å gi vann. Da tar de med alle flaskene ut i en stor boks, de som kan spør etter dem når de er tørste, og de tilbyr de minste ofte. Anonymous poster hash: 65082...f22
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #7 Skrevet 1. august 2013 Og denne tutekoppen hadde vi i starten: http://lekmer.no/barn-og-baby/spise-og-drikke/kopper-og-glass/philips-avent-magic-s%C3%B8lefri-kopp-gr%C3%B8nn-340-ml Anonymous poster hash: 65082...f22
Gjest Keikolina Skrevet 1. august 2013 #8 Skrevet 1. august 2013 Kjøpte en liten drikkeflaske til barna mine på xxl her om dagen til 10 kr.
floppesopp Skrevet 1. august 2013 #9 Skrevet 1. august 2013 I de barnehagene jeg jobber i serveres det drikke til alle måltider, og ellers har alle barna vannflasker som de drikker av eller så spør de om et glass vann. På småbarn passer vi litt ekstra på, og har med flasker ut i varmen slik at vi kan ha drikkepauser iløpet av dagen.
Leanne Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 Så bra! Kan vi kreve at han har vann tilgjengelig? Har fått inntrykk av at barnehagen vil ha det på enkleste måte, og da er det kanskje lett å si at vann får de til måltidene.Anonymous poster hash: c41d7...940 Jobber selv i barnehagen og kan bekrefte at vi gjerne vil ha det enklest mulig.. Men det vil jo si å oppfylle barnas basale behov som sult/tørst først. Klart det er best for oss at barnet har vann tilgjengelig vi vil jo ikke at alle små skal surve på likt fordi de er tørste Ta med en vannflaske som ikke lekker og som er grei å vaske (helst ikke avent som gar så mange små deler..). Lykke til med barnehagestart
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 I vår barnehage har alle barn alltid en egen vannflaske med vann tilgjengelig. De er plassert i medium store bokser som igjen er på gulvet slik at barna får tak i dem når de måtte ønske det. Det er nok bra å ha rutiner mht mat, men vann må man kunne få drikke når som helst. Anonymous poster hash: 3eea3...4b7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Vi gir ungene vann titt og ofte. De minste som ikke snakker , kommer å setter seg på gulvet på kjøkkenet , da vet vi hva de vil. Dette lærer de fort haha , tar etter hverandre og er så søte <3 Der jeg jobbet før , hadde de egne flasker. Ønsker meg dette på min nåværende jobb også ,men vi er en stor bhg med mange små , så de andre er ikke helt enige med meg.. Men men , er ikke så farlig ettersom vi er flinke til å "vanne" barna Om du tar med flaske , husk å ta med en som kan vaskes i oppvaskmaskina om du ikke må ta den med hjem for vask I avdelingen til mitt barn er de 36 stk. Her har alle barna vannflaske tilgjengelig alltid!! Anonymous poster hash: 3eea3...4b7
pusefrøken Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 Gutten vår på halvannet år begynner snart i barnehagen. Han er glad i vann, og har ei flaske på gulvet som han ofte drikker av gjennom dagen. Hvordan blir dette i barnehagen, får de vann kun til måltidene? De er vel for små til å holde styr på hver sin flaske vil jeg tro, og han har ikke språk til å be om vann, men vi forstår jo at hva som er galt om han sutrer og ikke har vann i nærheten. Snakket med et par som har barn i barnehagen nå, de sa noe slikt da jeg spurte. "De plukker fort av dem slike uvaner i barnehagen, så ikke tenk på det". Jeg har ikke tenkt på det som en uvane, lurte mer på om han skulle få vann som han pleier, eller om han ikke får. Liker at han drikker mye vann jeg. Anonymous poster hash: c41d7...940 Når mitt barn begynte i barnehagen, var hun to, og var hun vant med å ha vann på flaske tilgjengelig. Barnehagen ville ikke ha det, de mente de fikk nok væske i seg gjennom drikke ved måltidene.. Kan egentlig tenke meg at den egentlige grunnen var at de ansatte ikke ville skifte så mye bleier! Men jeg stod på mitt og sa at hun skal ha vann tilgjengelig, og flere foreldre hang seg på. Snart fikk de egne kopper som stod tilgjengelig og ungene fikk drikke når de ønsket det, samt at vi fikk de ansatte til å legge inn en vannpause mellom hver måltid.. Det burde være en selvfølge syns jeg! Når hun begynte på storbarnsavdeling, hadde de egne kopper som stod på badet, og det fungerte supert. Men så ble det noe klaging ang HMS-regler, og da ble koppene fjernet. Men barna har med egne drikkeflasker som står i en kasse i garderoben. Barna er flinke til å drikke, og de ansatte er flinke til å fylle på Så hvis barnet ditt er vandt med det ts, så syns jeg du burde stå på ditt iforhold til barnehagen også. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #14 Skrevet 2. august 2013 Takk for alle svar. Beroligende å høre at det er vanlig at de får vann mellom måltidene, og at jeg kan kreve det om det ikke er vanlig. Hønemor... TS Anonymous poster hash: c41d7...940
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå