Thomasine Skrevet 20. april 2004 #1 Skrevet 20. april 2004 Nå er vi i en periode hvor jeg aldri vet hva mye jeg skal kle barna mine... :-? Skal poden på 6,5 år ha longs under ola-buksa?! Hva med lillegutt på 1 år, hva kan jeg kle han i når han skal sove i vogna?! Plutselig hadde vi 20 grader her og lillegutt lå med lue og ullgenser og sov... :-? :o Det er jo ikke rart de blir snørrete og hoster - så er det kaldt drag i lufta for så i neste øyeblikk å være 20 grader...!!! :o :-)
Diaz Skrevet 20. april 2004 #2 Skrevet 20. april 2004 Ja dette problemet har nok de fleste foreldre om vår og høst. Må vel bare prøve så godt man kan Min åtte åring har sluttet med longsen nå, men han sitter heller ikke så mye på bakken lenger.
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2004 #3 Skrevet 20. april 2004 det er bedre med litt lite tøy enn alt for mye... Det fant jeg ut av da sønnen min var mindre og slet med forkjølelse hele tiden...
blåveis Skrevet 20. april 2004 #4 Skrevet 20. april 2004 Min bestemor hadde som regel at det skulle være ullundertøy så lenge de kunne se snø. Og siden de nesten ser en isbred fra huset sitt, var dette stooore deler av året. Tror ikke min mor tok noen stor skade av den oppveksten likvel. Selv har jeg derimot vært gjennom et par harde tørner med lungebetennelse! (den ene gangen var jeg syk i nesten to måneder og gikk ned mange kilo pga de ikke fant riktig antibiotika) Jeg fikk nemlig bestemme selv (noe som resultert i shorts ca 1. april osv)
Gjest Tex Skrevet 20. april 2004 #5 Skrevet 20. april 2004 I barnehagen vår i Oslo har de aller fleste sluttet med strømpebukse nå. Cherroxene er byttet ut med gummistøvler, og stort sett bruker barna joggesko nå. Ute har de på seg vanlige inneklær med en overtrekksdress utenpå. Har de bare en tynn genser tar vi på en collegegenser også. Ungene løper så mye at de blir varme selvom de ikke blir pakket så mye inn. Barna som sover ute i vogn sover som regel i inneklærne i en voksipose, som vi bare legger lett over dem. Lue er fremdeles lurt, eller pannebånd.
Padmee Skrevet 20. april 2004 #6 Skrevet 20. april 2004 Akkurat dette problemet har jeg også, men jeg velger å kle min datter på 4,5 litt varm ennå. Det vil si at ho har på strømpebukse, en tynn genser og en litt varmere genser ala college el.lign. Goretex-skoene er byttet ut med joggesko, men Cherroxene er ennå i bruk, blli nok en liten stund før de blir byttet ut med vanlige støvler ennå. Men må ho ha vanlige støvler på, bruker ho fortsatt ullsokker i disse. Jeg liker nemlig ikke å kle av de for fort. Men jeg må få legge til at jenta mi blir veldig lett syk da, så derfor kler jeg litt godt på henne i steden for at ho skal fryse. Ho er nemlig av de ungene som ikke sier ifra at ho er kald, og derfor må vi som voksne passe på at ho ikke er det fordi ellers blir ho bare syk.
TefrA Skrevet 21. april 2004 #7 Skrevet 21. april 2004 Når barn er så store at de snakker gir de vel selv uttrukk for om det er for varmt under klærne?
Gjest Danielle 73 Skrevet 21. april 2004 #8 Skrevet 21. april 2004 Vist ungen sitter lite og er ellers aktiv, så kle på ungen slik du vil kle på deg selv UTEN å fryse. ellers kan det være lurt med et plagg ekstra. Jeg passet en unge for mangen år tilbake. Ungen hadde på seg ull undertøy hele året. Og en sykere unge skal du leite lenge etter å finne. Jeg var dagmamma og nevnte for moren at det kanskje kunne være lurt å ta av ull undertøyet. Ungen var jo helt kokt. Bare kort tid etter var ungen mye friskere og mer opplagt. Nesten aldri syk, så det er ikke lurt å kle for mye på ungen nei.
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2004 #9 Skrevet 21. april 2004 det er ikke noe vanskelig! tenk på deg selv, hva ville du ha kledd på deg ute i en vogn, der temperaturen kunne stige til opp mot 20 grader? da blir alt så mye lettere, hvis du tenker sånn! ville nok sluttet med ull nå, bomull er mer enn varmt nok! ungen min sover i vogna si med en t skjorte med en tynn bomullsjakke over, og en dunjakke over der, som ikke er så veldig varn, synes det er mer enn nok! dessuten, er du på vei inn døra, og ungen har sovnet i vogna, kan du forsiktig ha av ham lua, dunjakken, og la han sove i vogna med t. skjorte og en tynn bomullsjakke over, og da med de som har glidelås, de er så enkle å ha av, også når ungen sover!
Thomasine Skrevet 21. april 2004 Forfatter #10 Skrevet 21. april 2004 Ja vi praktiserer det med å kle barna med 1 plagg mere enn hva vi kler oss selv, men det er ikke alltid det stemmer heller... :-? Ellers var det noen som nevnte at barna vel sier i fra når de kan snakke, ikke min 6,5 åring... :o Han går om sommeren i fleece genser og svetten renner - han tenker ikke engang på at det kan hjelpe å ta av seg noe... :o Han må ha det inn med spiseskje...
mariann Skrevet 21. april 2004 #11 Skrevet 21. april 2004 jeg fikk beskjed på helsestasjonen da veslejenta var baby om at man skulle ha like mye klær på barnet som på seg selv. men jeg har ikke droppet strømpebuksa helt enda...den har hun på i bhg fordi hun har sluttet med bleie og sitter mye i sandkassen.(redd hun ska få urinveisinfeksjon) men utenpå klær er vårjakke og joggesko eller regnklær,en litt varm genser om været er surt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå