Gå til innhold

vondt i forsiden av leggen ved jogging

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nylig begynt å jogge (3-4 ukers tid siden). Jeg jogger ikke langt, fort eller lenge i strekk (på en runde på ca. 4 km er gjerne 1 km jogging tilsammen).

Jeg har "testet" steget mitt hos løplabbet og bruker ordentlige sko.

Nå har jeg begynt å få vondt i fremsiden av leggen, og leser meg til at dette kan være begynnende beinhinnebetennelse :-/ Er det det, eller er det mest sannsynlig bare det at jeg utsetter kroppen for noe den ikke er vant med?

Det er fryktelig frustrerende! Hvis jeg skal få plager så fort, av så lite jogging, så kan jeg jo aldri jogge da -_-

Kan innleggsåler i skoen hjelpe? Jeg har nemlig en tendens til å tråkke innover...

Anonymous poster hash: 381f5...609
Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Det er veldig viktig at du har sko som er tilpasset tråkket ditt. På f.eks Løplabbet så filmer de tråkket ditt slik at du får sko som er tilpasset perfekt til dine føtter.

Ellers er det viktig at du jobber med løpeteknikk fremfor fart i starten. Når den sitter så kommer farten av seg selv. Er også viktig at du tøyer godt etter hver løpeøkt(masse fine øvelser på YouTube for løpere)

Skrevet

Løper du på asfalt?

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig viktig at du har sko som er tilpasset tråkket ditt. På f.eks Løplabbet så filmer de tråkket ditt slik at du får sko som er tilpasset perfekt til dine føtter.

Ellers er det viktig at du jobber med løpeteknikk fremfor fart i starten. Når den sitter så kommer farten av seg selv. Er også viktig at du tøyer godt etter hver løpeøkt(masse fine øvelser på YouTube for løpere)

Jeg er nylig begynt å jogge (3-4 ukers tid siden). Jeg jogger ikke langt, fort eller lenge i strekk (på en runde på ca. 4 km er gjerne 1 km jogging tilsammen).

Jeg har "testet" steget mitt hos løplabbet og bruker ordentlige sko.

Nå har jeg begynt å få vondt i fremsiden av leggen, og leser meg til at dette kan være begynnende beinhinnebetennelse :-/ Er det det, eller er det mest sannsynlig bare det at jeg utsetter kroppen for noe den ikke er vant med?

Det er fryktelig frustrerende! Hvis jeg skal få plager så fort, av så lite jogging, så kan jeg jo aldri jogge da -_-

Kan innleggsåler i skoen hjelpe? Jeg har nemlig en tendens til å tråkke innover...

Anonymous poster hash: ca63c...834

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Løpeteknikk, tøying og flere skopar å bytte mellom hvis man ikke får løpt på forskjellige underlag.

Anonymous poster hash: 9e51d...64a
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Anonymous poster hash: ca63c...834

Ja, gikk litt fort og på autopilot :)

Løplabbet har såler som kan hjelpe ekstra på innovertråkk så det kan nok være lurt. Ellers er som sagt tøying veldig viktig.

Skrevet

Høres veldig ut som beinhinnebetennelse ja.

Skrevet

Jeg opplever det der når jeg går lenge på asfalt, løper aldri på asfalt lenger, og når skolissene er for hardt knyttet. Da løsner jeg litt på lissene, så er det ok igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper på asfalt ja, har desverre ikke skog rett utfor døra her.

Har lest og sett mye ang. løpsteknikk, og den føles etterhvert riktig. Men det er jo ingen "eksperter" som har sett meg.

Får prøve med innleggsåler og løping på mykere underlag.

Kjipt å få belastningsskade så fort, vil jo ikke ta pause på joggingen når jeg nettopp har begynt!

Skrevet

Nei, da vet jeg ikke. Har ikke løpt på asfalt på mange år, og kommer aldri til å gjøre det igjen, det var ikke bra.

• Liker 1
Skrevet

Et tips til å bedre teknikken er å øke frekvensen på beina. Kan føles litt rart, men en rask frekvens (også kalt kadens) på beina bidrar til vesentlig bedre landinger og mindre støt.

I tillegg vi jeg anbefale deg to ting. Bruk massasjerulle/ball på leggene. Foran og bak, under og på siden. Det gjør vondt.

Og så bør du trene styrke i legger. Forsiden spesielt, men også baksiden. Bakside trener du ved å gå opp på tå. Gjerne med vekter på skuldrene. I en trapp/avsats er også bra. Da får du større bevegelsesutslag. Framsiden trener du ved å løfte tærne opp. Stå gjerne med hælene på kanten av trappen og løft tærne. Hold på til det svir i muskelen på framsiden og så litt til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også sånn i begynnelsen fordi leggene ikke var vant til belastningen. Ta det rolig, varier underlaget, tren annen kondisjon for variasjon og tren litt styrke som det blir sagt. Ikke slutt, men ta en dag med alternativ trening når det gjør vondt. Det går seg til etter hvert bare du er tålmodig! Beinhinnebetennelse er skumle greier, så lytt til kroppen.

Anonymous poster hash: d0b47...0bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også sånn i begynnelsen fordi leggene ikke var vant til belastningen. Ta det rolig, varier underlaget, tren annen kondisjon for variasjon og tren litt styrke som det blir sagt. Ikke slutt, men ta en dag med alternativ trening når det gjør vondt. Det går seg til etter hvert bare du er tålmodig! Beinhinnebetennelse er skumle greier, så lytt til kroppen.

En ting til. Jeg tror at det for min del var kun muskulært. Merker veldig godt at jeg nå har fått mer muskler i beina, til og med på fremsiden av leggene.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere tips. Smerten ga seg heldigvis et par timer etter gårsdagens joggetur. Men skal lytte til kroppen, vil ikke har kronisk betennelse!

Skrevet

Beinhinnebetennelse sitter ikke midt fremme på leggen. Altså på selve benet, men mer på siden. På den bløte delen. Synes det hyles altfor ofte om beinhinnebetennelse så fort noen nevne at de får litt vondt i leggen ved løping. Det kan være mange årsaker. Men gode sko er et must uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...