Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Keisersnitt eller vaginal fødsel, hva bør jeg velge??

Jeg har lettere 'fødselsangst', men er heller ikke komfortabel med operasjoner heller.. Jeg er også opptatt av kroppen etter fødsel.. Som stramhet osv, og er redd jeg kommer til å bli "ødelagt" nedentil med fare for å høres fullstendig overfladisk og blåst ut..

Noen som har, eller har hatt, samme type tanker som meg? Erfaringer med de to ulike måtene å få barn på? Fordeler og ulemper?

Tuusen takk!

Hilsen pysa!

Anonymous poster hash: e79f5...2dd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å stille et spørsmål som dette på KG er som å stikke hodet inn i et vepsebol.

Beklager, men det eneste du kommer til å få høre er at keisersnitt er verdens største styggedom og at vanlig fødsel er det mest fantastisk og naturlige som finnes og at allverdens komplikasjoner er bedre enn et planlagt keisersnitt. At det finnes folk som er redde for å føde vanlig er ikke noe som de fleste på KG eier forståelse for.

• Liker 4
Skrevet

Å stille et spørsmål som dette på KG er som å stikke hodet inn i et vepsebol.

Beklager, men det eneste du kommer til å få høre er at keisersnitt er verdens største styggedom og at vanlig fødsel er det mest fantastisk og naturlige som finnes og at allverdens komplikasjoner er bedre enn et planlagt keisersnitt. At det finnes folk som er redde for å føde vanlig er ikke noe som de fleste på KG eier forståelse for.

Men hvorfor skal man ha forståelse for det da, all den tid kvinner selv velger å bli gravide?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så enkelt som at man bare kan velge keisersnitt om man skulle få lyst på det.

Tankene dine høres helt vanlige ut.

Min erfaring er med vaginal fødsel. Måtte klippe, og det var vondt en stund etterpå men til syvende og sist er jeg veldig glad for at jeg ikke måtte ta keisersnitt.

Anonymous poster hash: 5ac3b...46a
  • Liker 2
Gjest Twelve12
Skrevet

Jeg er mer redd for å måtte ta keisersnitt enn jeg er for f.eks setefødsel

Begge har jeg stor sjanse for ettersom jeg bærer tvillinger.

Med keisersnitt blir man "handikappet" i en god del uker etter fødsel da man ikke kan løfte og vil ha mye vondt.

Uansett hvor hard fødsel man har, med stor grad ruptur, så vil jeg foretrekke det fremfor keisersnitt.

Men det er meg da..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bestilte planlagt keisersnitt i narkose i London (siden jeg ikke fikk det i Norge uten "overbevisende grunn").

Var veldig vellykket og hadde ingen smerter. Måtte selvsagt la det gå 1 mnd før det føltes ok nok pga det tross alt var en mageoperasjon. Operasjon er operasjon og man behøver tid på å komme til hektene.

Ville ha valgt det samme igjen, så får det heller koste meg dyrt med penger...

Anonymous poster hash: a4fd7...207

• Liker 1
Skrevet

Bestilte planlagt keisersnitt i narkose i London (siden jeg ikke fikk det i Norge uten "overbevisende grunn").

Var veldig vellykket og hadde ingen smerter. Måtte selvsagt la det gå 1 mnd før det føltes ok nok pga det tross alt var en mageoperasjon. Operasjon er operasjon og man behøver tid på å komme til hektene.

Ville ha valgt det samme igjen, så får det heller koste meg dyrt med penger...

Du risikerte ditt barns liv. :daane:

• Liker 6
Skrevet

Jeg er redd for at jeg skal bli veldig "løs" og "slapp" der nede... At det blir veldig åpent. Er dette tilfelle for mange? At skjeden utvides? Må man trene den opp i ettertid?

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har lettere 'fødselsangst', men er heller ikke komfortabel med operasjoner heller.. Jeg er også opptatt av kroppen etter fødsel.. Som stramhet osv, og er redd jeg kommer til å bli "ødelagt" nedentil med fare for å høres fullstendig overfladisk og blåst ut..

Noen som har, eller har hatt, samme type tanker som meg? Erfaringer med de to ulike måtene å få barn på? Fordeler og ulemper?

Tuusen takk!

Hilsen pysa!

Hvis man skulle gi etter for all slags "angst", ville vi ikke kommet oss av flekken. Jeg har ikke hatt keisersnitt, så det kan jeg ikke uttale meg om. Alle mine barn er født vaginalt. Jeg er ikke ødelagt nedentil. Jeg er sydd noen ganger, men det tilheles jo ganske greit. Jeg vil heller ha noen sting i vagina enn et (unødvendig) operasjonssår på magen. Du er ikke garantert et pent arr og heller ikke komplikasjoner etterpå.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg stikker sikkert hånden ned i et vepsebol nå, men jeg synes ikke kvinner som griner seg til/velger keisersnitt er gode mødre.

Endret av Gjest
  • Liker 8
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg har bare erfaring med keisersnitt(hastesnitt) og for meg var det ingen god opplevelse. Jeg hadde vondt under operasjonen og ekstremt vondt etterpå. Jeg var fullstendig handikappet i to uker etter snittet, og jeg syns det ødela mye for de første tiden med babyen.

Men etter å ha lest en del på nettet så har jeg en følelse av at min opplevelse kanskje ikke er representativ for hvordan et keisersnitt oppleves for de fleste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du risikerte ditt barns liv. :daane:

Eh, nei, et team av leger mente at dette gikk veldig bra og dette var rutine for teamet.

Vi ble fulgt opp lenge før forkløsning og alle relevante faktorer var i skjønneste orden. Operasjonslegen sa det ikke kunne ha gått bedre. Alle er fornøyde.

:-D

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg er redd for at jeg skal bli veldig "løs" og "slapp" der nede... At det blir veldig åpent. Er dette tilfelle for mange? At skjeden utvides? Må man trene den opp i ettertid?

Alt vev trekker seg sammen i løpet av noen uker.

Skrevet

Jeg har prøvd både keisersnitt og naturlig fødsel. Kroppen var mye raskere tilbake til normalen etter den naturlige fødselen og dessuten så er det utrolig nok bedre ( må ikke forveksles med komfortabelt) for barnet å bli født naturlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stikker sikkert hånden ned i et vepsebol nå, men jeg synes ikke kvinner som griner seg til/velger keisersnitt er gode mødre.

Mener du at disse mødrene ikke er så flinke til å kose, leke, innføre og vedlikeholde gode rutiner, trille vogn, være sosiale, gi mat, stimulere barnet fysisk og intellektuelt, følge opp i barnehage og skole og gi nærhet som de kvinnene som presser barnet ut av vaginaen?

• Liker 9
Gjest BettyBoop
Skrevet

Tuusen takk!

Hilsen pysa!

keisersnitt får du sikkert ikke uansett så det blir antakelig ikke så mye valg på deg uansett.

• Liker 3
Skrevet

Dersom man ikke trener knipemusklene kan man risikere å bli litt slapp, men det gjelder også for de som har tatt keisersnitt. Dette skjer nemlig fordi det å gå gravid belaster bekkenbunnen.
  • Liker 8
Skrevet

Eh, nei, et team av leger mente at dette gikk veldig bra og dette var rutine for teamet.

Vi ble fulgt opp lenge før forkløsning og alle relevante faktorer var i skjønneste orden. Operasjonslegen sa det ikke kunne ha gått bedre. Alle er fornøyde.

:-D

Vel, hvordan det gikk var ikke poenget. Din feighet er.

Mener du at disse mødrene ikke er så flinke til å kose, leke, innføre og vedlikeholde gode rutiner, trille vogn, være sosiale, gi mat, stimulere barnet fysisk og intellektuelt, følge opp i barnehage og skole og gi nærhet som de kvinnene som presser barnet ut av vaginaen?

Det er de nok, men siden de mangler den følelsen av mestring som de som fødte vaginalt får, så er de ikke gode å ha i en krise.

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

slike kommentarer kan du vel spare deg for hæ? Er jo ikke det som avgjør hva slags mor man blir.

• Liker 6
Skrevet

slike kommentarer kan du vel spare deg for hæ? Er jo ikke det som avgjør hva slags mor man blir.

Si ikke det. Tror det er noe med det der at man såg lys i tunnelen, bokstavelig talt.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...