Lilleulv_ Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 Smeller i gang et nytt kattespørsmål jeg. Er det sant at utekatter kan ha lopper, parasitter eller annet som kan smitte andre katter? Spør fordi ei venninne, som har innekatt, ikke tør å la kattene våre treffes pga det.
Minya Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 Ja, utekatter er utsatt for smitte av de tingene du nevner, samt en del andre kattesykdommer som kan overføres ved bitt. (eller parring hvis de ikke er kastrert) Sannsynligheten for at katten din har det, kommer helt an på hvor den ferdes, om den sloss eller er mye i kontakt med andre katter, jakter på smådyr eller gnir seg i alt den finner. Noen utekatter drar med seg fuglelopper, flått, innvollsorm og alt mulig annet, mens andre utekatter kanskje får en flått eller en runde med innvollsorm i løpet av livet. Har du og venninnen din årlig veterinærsjekk på kattene og kattenes helse generelt er god, er det ingenting i veien for at kattene skal kunne få hilse på hverandre, men ikke regn med at kattene blir superhappy første gang de møter hverandre. 1
Lilleulv_ Skrevet 1. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2013 Haha nei, tanken var at dersom de går overens så kunne vi passet for hverandre i feriene. Kanskje litt optimistisk? men min er i hvert fall veldig omgjengelig. Hun blir fulgt opp med vaksine og vetsjekk som normalt, og jeg gir ormekur nå (men fikk akkurat et tips om at man ikke skulle gi dette med mindre det var påvist orm?). Vi bor på et boligfelt, og tror ikke hun går så langt. Hun er i hvert fall ikke ute så lenge av gangen...
ninuska_ Skrevet 1. august 2013 #4 Skrevet 1. august 2013 (endret) Vi passer naboens katt som er innekatt mens vår er utekatt. Begge får årlig helsesjekk og vaksiner, og min får ormekur (når det er behov) og flåttkur regelmessig. Hadde ikke bekymret meg Endret 1. august 2013 av ninuska_
Minya Skrevet 1. august 2013 #5 Skrevet 1. august 2013 Haha nei, tanken var at dersom de går overens så kunne vi passet for hverandre i feriene. Kanskje litt optimistisk? men min er i hvert fall veldig omgjengelig. Hun blir fulgt opp med vaksine og vetsjekk som normalt, og jeg gir ormekur nå (men fikk akkurat et tips om at man ikke skulle gi dette med mindre det var påvist orm?). Vi bor på et boligfelt, og tror ikke hun går så langt. Hun er i hvert fall ikke ute så lenge av gangen... Ormekur er ikke nødvendig med mindre du enten får påvist orm, eller har mistanke om orm. Vanlige symptomer på innvollsorm er høyt vekttap på kort tid, dehydrering, tykk mage og, om du har kattedo inne og kan sjekke det, små, hvite mark i kattebæsjen. *urk* Det kan godt hende at du er optimistisk i forhold til om kattene går overens, men så kan det jo også hende at de plutselig er bestevenner. Men ikke regn med at de er bestevenner fra første stund, sånt skjer som regel bare i sjeldne tilfeller. De vil kanskje tolerere hverandre, ignorere hverandre eller fly i tottene på hverandre. I verste fall vil de alltid sloss, uansett, og det er fryktelig stressende for kattene, pluss at de kanskje ender opp med å føle seg utrygge i eget hjem.
miramis Skrevet 8. august 2013 #6 Skrevet 8. august 2013 Ormekur er ikke nødvendig med mindre du enten får påvist orm, eller har mistanke om orm. Vanlige symptomer på innvollsorm er høyt vekttap på kort tid, dehydrering, tykk mage og, om du har kattedo inne og kan sjekke det, små, hvite mark i kattebæsjen. *urk* Hvis man venter med å gi ormekur til pusen har fått hoven mage og gått ned i vekt, har man ventet i flere måneder for lenge. Man skal behandle tidligst mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå