AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 Jeg lager denne tråden i håp om at det er noen i samme situasjon, evt. en lege som leser dette og kan hjelpe meg. Beklager om den blir lang. Jeg er snart sytten år og har slitt med meg selv så lenge jeg kan huske. Dårlig med venner og mangel på et sosialt liv har ført til et altfor dårlig selvbilde, og på grunn av "dårlige forhold" (ikke på en meget alvorlig måte) til familien min har jeg hele tiden følt det var "meg imot den store verden". At jeg ikke har noen som helst. At jeg er helt alene. Da jeg var femten og seksten slet jeg noe forferdelig med dager jeg kunne være så deprimert at jeg ikke husket neste dag hva som skjedde. Jeg kan ikke telle på kun mine to hender hvor mange ganger jeg har lugget, våt av tårer i sengen min og planlagt hvordan jeg skal ta mitt eget liv. Jeg er som sagt nå sytten, og har innsett og forstått alvoret i "problemene" mine, og har kommet til den konklusjonen at jeg har slitt med depresjon og angst de siste årene uten og sagt et ord til en sjel, og ikke en sjel har merket meg. Jeg håper noen der ute kan forstå at jeg er altfor redd - har rett og slett angst mot i det hele tatt å ringe legen min som jeg kun har møtt en gang som jeg kan huske, men jeg leste en tråd om at man kunne sende en mail og få sendt resept/antidepressiva rett i posten? Er dette sant? Jeg er under atten, men foreldrene mine kan ikke vite noe - tilhører det faktum av at jeg ikke står de så nære at jeg ikke tørr å prate med de om noe som helst uten å bli altfor fort på gråten, og altfor sur og i tilfeller begynne å gråte av sinne - noe jeg har merket er en av "starten" på et "anfall", om jeg kan kalle det, det. Er som regel bare frekke kommentarer og få slengt og nå har jeg faktisk blitt så ødelagt at bare en kommentar kan få meg så deprimert at jeg ligger i senga i strekk uten matlyst eller motet til å møte på noen - noe som gjør at jeg har gått opptil 2 dager uten mat da hjernen min har vært altfor ufokusert. Jeg ser alvoret i "problemene mine", og er derfor jeg spør her om råd. Er det noen i samme situasjon, eventuelt en lege som leser dette som kan svare meg på om det er mulig å få tilsendt/hente noe uten å måtte snakke direkte til en lege (jeg vet ikke engang hvordan jeg får kontakt med en lege) og eventuelt, kan jeg snakke med en lege og få utskrevet noe uten at foreldrene mine må vite det? Er evig takknemlig for alle svar jeg kan få, og ber helst at ingen kaller meg "syk og burde oppsøke hjelp", for hvis du ikke har vært i min situasjon skjønner du ikke hvor vanskelig det faktisk er å snakke opp for seg for å få denne "magiske hjelpen", når jeg ikke engang tør å gå på bussen alene. Anonymous poster hash: f019f...3c7 Anonymous poster hash: f019f...3c7
poppy Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 (endret) Dra på helsestasjon for ungdom, det blir kanskje tøft, men der er det hvertfall en helsesøster og lege du kan prate ut med.. Det å få tak i antidepressiva på egen hånd er ikke smart, det er en grunn til at vi har leger, mye rare stoffer i de sakene der.. Jeg vet at dette kanskje høres ut som et utrolig teit råd, men trening hjelper mange ut av depresjoner, fordi kroppen produserer endorfiner og sitt eget 'antidepressiva'. God bedring, håper det ordner seg for deg! Endret 26. oktober 2014 av poppy 3
Brimi Skrevet 1. august 2013 #3 Skrevet 1. august 2013 Legen har taushetsplikt for foreldre når du fyller 16 år. Så tror du kan dra til legen og få antidepressiva uten at foreldrene får vite. Men er det ikke bedre å gå til psykolog da? 1
Gjest Zek Skrevet 1. august 2013 #4 Skrevet 1. august 2013 Jeg ser alvoret i "problemene mine", og er derfor jeg spør her om råd. Er det noen i samme situasjon, eventuelt en lege som leser dette som kan svare meg på om det er mulig å få tilsendt/hente noe uten å måtte snakke direkte til en lege (jeg vet ikke engang hvordan jeg får kontakt med en lege) og eventuelt, kan jeg snakke med en lege og få utskrevet noe uten at foreldrene mine må vite det? Er evig takknemlig for alle svar jeg kan få, og ber helst at ingen kaller meg "syk og burde oppsøke hjelp", for hvis du ikke har vært i min situasjon skjønner du ikke hvor vanskelig det faktisk er å snakke opp for seg for å få denne "magiske hjelpen", når jeg ikke engang tør å gå på bussen alene. Anonymous poster hash: f019f...3c7 Anonymous poster hash: f019f...3c7 Leger har taushetsplikt etter at du har fylt 16 år, så bare gå til legen du og si det som det er. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #5 Skrevet 1. august 2013 Jeg fikk antidepressive da jeg var 16. Uten problemer, og uten at foreldrene mine visste det/trengte å skrive under på det. Fikk medisin av fastlegen. Anonymous poster hash: 852af...873
Gjest Zek Skrevet 1. august 2013 #6 Skrevet 1. august 2013 Legen har taushetsplikt for foreldre når du fyller 16 år. Så tror du kan dra til legen og få antidepressiva uten at foreldrene får vite. Men er det ikke bedre å gå til psykolog da? Legen burde henvise til psykolog (og vil gjøre det om TS er ærlig), det er utrolig dyrt å gå privat.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #7 Skrevet 1. august 2013 Dra på helsestasjon for ungdom, det blir kanskje tøft, men der er det hvertfall en helsesøster og lege du kan prate ut med.. Det å få tak i antidepressiva på egen hånd er ikke smart, det er en grunn til at vi har leger, mye rare stoffer i de sakene der.. Jeg vet at dette kanskje høres ut som et utrolig teit råd, men trening hjelper mange ut av depresjoner, fordi kroppen produserer endorfiner og sitt eget 'antidepressiva', og jeg vet hvor utrolig godt det hjelper for meg. God bedring, håper det ordner seg for deg! Jeg har søkt litt på den helsestasjonen som er her jeg bor, så har bestemt meg at jeg bare må manne meg opp å ta en tur dit. Tusen takk skal du ha! Legen har taushetsplikt for foreldre når du fyller 16 år. Så tror du kan dra til legen og få antidepressiva uten at foreldrene får vite. Men er det ikke bedre å gå til psykolog da? Jeg trodde faktisk man måtte være 18, men har søkt litt nå og funnet ut at ja - en lege har jo taushetsplikt, det gjør det jo enklere. Psykolog koster dessverre penger, noe jeg da må få hos foreldrene mine siden jeg ikke er i stand til å jobbe - som da resulterer i at de får vite det. Men takk! Leger har taushetsplikt etter at du har fylt 16 år, så bare gå til legen du og si det som det er. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Anonymous poster hash: f019f...3c7
Amarinda Skrevet 1. august 2013 #8 Skrevet 1. august 2013 Men du.. Kanskje du skulle prøvd å snakke med foreldrene dine om hvordan du har det uansett? Det må være tungt å holde det innestengt, kanskje vil de overraske deg og takle det på en god måte`? Lykke til videre, jeg tenker at du uansett trenger noen å snakke med, tror du kan få hjelp ved BUP, koster kanskje ikke like mye?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #9 Skrevet 1. august 2013 Jeg har søkt litt på den helsestasjonen som er her jeg bor, så har bestemt meg at jeg bare må manne meg opp å ta en tur dit. Tusen takk skal du ha! Jeg trodde faktisk man måtte være 18, men har søkt litt nå og funnet ut at ja - en lege har jo taushetsplikt, det gjør det jo enklere. Psykolog koster dessverre penger, noe jeg da må få hos foreldrene mine siden jeg ikke er i stand til å jobbe - som da resulterer i at de får vite det. Men takk! Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Anonymous poster hash: f019f...3c7 Hvis du får henvisning av lege får du all behandling som kommer over 2040,- per år gratis. Time hos psykolog koster meg 307,- per gang, så det tar ikke lang tid før du når den summen. Husk at du får godskrevet legebesøk også, 136,- kroner per gang. Så å si at du ikke har råd, vel det skal som sagt ikke så mange gangene til før du får timene gratis. Anonymous poster hash: b6909...1ab
Inger88 Skrevet 1. august 2013 #10 Skrevet 1. august 2013 (endret) Er det ikke gratis for personer under 18 år å gå til psykolog o.l (dersom en får henvisning)? Endret 1. august 2013 av Inger88 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #11 Skrevet 1. august 2013 Om du tror at alt blir bra om du får tilsendt antidepressiv i posten og putter det i deg, tar du meget feil. Gå til legen og få hjelp, en pille løser ingenting, du må selv jobbe med problemene.Anonymous poster hash: 51aee...661
Inger88 Skrevet 1. august 2013 #12 Skrevet 1. august 2013 Søkte litt for deg og her et det jeg fant; " For deg under 18 år Er du under 18 år, er behandling hos psykolog eller psykiater i spesialisthelsetjenesten gratis. Hvis du er under 16 år, må foreldrene dine som hovedregel samtykke i at du blir henvist til BUP." http://helsenorge.no/Rettigheter/Sider/egenandel-nar-du-gar-til-psykolog-eller-psykiater.aspx 2
Kittykat Skrevet 1. august 2013 #13 Skrevet 1. august 2013 (endret) Hvis du hadde vært min 17-åring, så ville jeg satt utrolig stor pris på å få vite det. Foreldrene dine kan hjelpe deg, sammen med lege/helsesøster/psykolog. Foreldrene dine vil kanskje overraske deg. Jeg sliter selv med depresjon og angst, så jeg et hvor vanskelig det er. Det første du må gjøre er uansett å ta kontakt med lege/helsesøster. De har taushetsplikt når du er over 16 år. Om du begynner på medisin, er opp til deg og legen. Det koster penger, men ikke mye. Man kan få medisinene på blå resept, som gjør at man får de billigere. Legen kan også henvise deg til psykolog. Å gå til en privat psykolog er dyrt. Jeg går til en offentlig psykolog og det koster meg litt over 300,-. Så jeg ville snakket med foreldrene mine, siden du vil trenge økonomisk hjelp til dette hvis du ikke tjener penger selv. Og hvis det ikke er gratis for deg.... Men jeg tror det er et sted man kan gå hvor det er gratis, men jeg er usikker på om det er i alle byer. Jeg har en datter på 13 år som også sliter litt og vi fikk tips om å ta kontakt med legen og be om henvisning til psykologisk poliklinikk for barn og ungdom. Og dette krever arbeid. Masse arbeid, inkludert fra deg. Det er ikke bare å ta en pille og så er alt bra. Medisin demper angsten og depresjonen litt, men tar ikke det helt vekk. Uansett hva du gjør, så ønsker jeg deg masse lykke til Det første steget er ofte det mest vanskeligste, men etterhvert så går det mye bedre Endret 1. august 2013 av Kittykat
Gjest Zek Skrevet 1. august 2013 #14 Skrevet 1. august 2013 Hvis du hadde vært min 17-åring, så ville jeg satt utrolig stor pris på å få vite det. Foreldrene dine kan hjelpe deg, sammen med lege/helsesøster/psykolog. Foreldrene dine vil kanskje overraske deg. Det kan jo tenkes hun har foreldre som mine, som mener at psykisk sykdom er en svakhet og at alle kan ta seg sammen om de bare vil det. 1
Kittykat Skrevet 1. august 2013 #15 Skrevet 1. august 2013 Det kan jo tenkes hun har foreldre som mine, som mener at psykisk sykdom er en svakhet og at alle kan ta seg sammen om de bare vil det. Ja, man har jo de og.... At noen kan mene det, er helt utrolig for meg.... Det er desverre ikke å bare ta seg sammen. Hadde det vært så enkelt, så hadde jeg hatt det mye bedre den dag i dag...
Snufkin Skrevet 1. august 2013 #16 Skrevet 1. august 2013 Gå hos lege, bli henvist til psykolog, bli diagnosert og få medisin. Foreldrene dine trenger ikke å vite noe, psykologer og leger har taushetsplikt.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #17 Skrevet 1. august 2013 Pillene fikser deg ikke dessverre. Anonymous poster hash: 0d571...b25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå