Gå til innhold

Hvordan forebygge gnagsår?


happiest

Anbefalte innlegg

Jeg får gnagsår hele tiden! Og noen ganger begynner de å blø..

Føler alle sko gnager, uansett om de skal være "gode" og passer i str.

Så er det mulig å forebygge dette? Og hva er det beste å gjøre når man først har fått gnagsår?

Hvilke plastre er gode? Må være noen som ikke sklir av når det kommr friksjon mellom sko og hud. Compeed er så dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min farmor sa til meg at jeg burde ta på våte sokker og gå med bunadskoene, da ville de forme seg fortere etter bena mine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylonsokker skal forebygge :)

Kun nylonsokker, eller nylonsokker under vanlig sokk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylonsokken må hvertfall være innerst til huden. Så får du ta på flere sokker om du trenger mer varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylonsokker under vanlige sokker, og kinesiotape/sportstape på utsatte områder.



Anonymous poster hash: bc22d...557
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkleste måten å forebygge gnagsår på er å sette et helt vanlig plaster akkurat der du etter erfaring som regel får gnagsår når du tar på deg skoene. Etter egen erfaring må plasteret på de første tjue-tredve gangene du bruker skoene, alt ettersom hvilken type sko det er.

Noen ganger gnager skoen fordi hælen på skoen ikke sitter riktig på foten. Da kan du legge i et par tynne innleggsåler for å få hælen din høyere opp i skoen. Som regel hjelper det enormt og gnagingen opphører.

Har du først fått gnagsår, gjør du akkurat det samme. Rens såret om det er åpent, sett på et helt vanlig plaster, aller helst de som er litt tøyaktige som lar såret puste litt og ikke de som er sånn plastaktige for de stenger ute all luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gnagsår av de fleste nye sko jeg kjøper selv om størrelsen er rett, en størrelse større blir alt for stort og ubehagelig. Men det er bare de første ca 5-10 gangene jeg bruker skoa og så er det over. Får blødend smertefulle sår.

Det jeg har funnet ut er at jeg ikke får gnagsår av å teipe hælene med bandasjeteip, teiper de over hele området hvor jeg får gnagsår og to lag med teipen. Vent litt med å ta på skoa så teipen sitter ordentlig fast, hvis ikke kan de løsne med en gang. Og etter ca 10 gangers bruk er skoa mine inngått ;)

Det synes om man bruker sko uten sokker, som div sommersko men da går de an å prøve å gå mye med de inne når de er helt nye og rene, med teipede hæler. Jeg har som regel ikke dette problemet i slike sommersko og finsko, bortsett fra bunadssko. I bunadsskoa bruker jeg compeed siden jeg bruker de så sjeldent (har ikke orket å gå de inn) og skjørtet på bunaden er så kort at føttene synes og man skal ikke bruke sokker til den bunaden. Compeed er jo nesten gjennomsiktig.

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sportstape på utsatte steder. Det sitter veldig godt og er veldig billig. Har begynt å ha en rull i veska, den tapen er jo genial og kan brukes til så mye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville personlig kjøpt en rull kinesiotape fremfor sportstape da den er veldig elastisk og sitter bra. Man kan tape alle tærne uten å knapt merke det.



Anonymous poster hash: bc22d...557
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gni potetmel på de mest utsatte stedene.



Anonymous poster hash: 2e3fb...278
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker compeed stift som forebygger gnagsår og sportstape.

Anonymous poster hash: 60574...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...